Gå til innhold
Arkivverket

Gamlebyen viede 1921 - om brudgommen


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Her er det flere ting jeg trenger hjelp til:

 

Oslo fylke, Gamlebyen (Oslo) i Oslo, Ministerialbok nr. 11 (1901-1939), Viede 1921, Side 93b
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040907030099

(Nr.  15 - Mikal Schultz)

 

Hans yrke, fødested (er det Lithouen?) og hans fars yrke?
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, helt i det blå og sent på kvelden – det kan vitterlig se ut som farens tittel er Adelsmand. Men det må jo være feil. Fødested ser også for meg ut som Lithouen. Men, som sagt, sen aften . . . 😉

Og for å toppe det hele, ser det ut som at Mikal kan ha vært Slavearb. Hvilket i hvert fall er hinsides.

Klokken er sen, øynene er ikke hva de engang var for noen timer siden . . . men syntes jeg måtte bringe til torvs litt fnising over egne dårlige prestasjoner, helt på tampen. 😉

 

Mvh

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønte det var tid for å køye, jeg òg, da jeg leste det samme.. 🙄😂 

 

Alternativt yrke for Mikal kan jo være Havearb.  De gangene jeg har villet skrive det, så har det egentlig skullet være den vanlige forkortelsen Jbanearb., men det tviler jeg på at det står her..  Han giftet seg altså med husholdersken Olava H. fra Grue. I 1910 er hun i tjeneste hos familien Skajem på Gommerud i Lier. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036475006279

 

Jeg vet ikke om det er denne familien som etterhvert har handelsgartneri og hagesenter på Ris i Oslo, men om Mikal har truffet Olava som havearbeider, kan jeg jo ane en logikk i dette. Eller er det fri fantasi og ønsketenkning? 

 

Faren, Adolf kan jo godt ha vært fra bedrestilte kretser i Litauen.. 🥺

 

Dette er jo bare tre år etter slutten på første verdenskrig (og fire etter den russiske revolusjon), og  Litauen har vel vært under flere av nabolandene både før og etter.. Adelsmenn hadde vel ikke akkurat gode kår.. 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudgommen er Havearb. og står med Lithouen som fødested. Yrkestittelen hans, havearb., passer også når paret døper et barn samme år, da er han gaardsarb. (nr. 56 Rolf Villiam)  https://media.digitalarkivet.no/view/25778/231

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.