Gå til innhold
Arkivverket

Søren Fredrik Fredriksen


Jan-Andre' Skov-Skov Fredriksen
 Del

Recommended Posts

7. januar 1961 står det i avisa Hordaland på Voss (avisa-hordaland.no):

 

Det er lyst for

Mekanikar Olger Fredriksen Torp, Voss og Aasta Teigland, Ålvik, f.t. Voss

 

Og 11. mars står det i same avis at paret har fått ei dotter 5. mars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jostein Stokke skrev:

7. januar 1961 står det i avisa Hordaland på Voss (avisa-hordaland.no):

 

Det er lyst for

Mekanikar Olger Fredriksen Torp, Voss og Aasta Teigland, Ålvik, f.t. Voss

 

Og 11. mars står det i same avis at paret har fått ei dotter 5. mars

Farfar skal ha dødd et sted mellom 1946-1951, da av tuberkulose. I Alle Fall er det det jeg har hørt. Men det er jo bare ting jeg har hørt ryktesmessig. Han kan jo ha blitt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser eg at denne Olger Fredriksen Torp som eg har vist til, ikkje er fødd i 1918.

I same avis 27. juni 1970 står det at den 30 år gamle O.F. er varetektesfengsla for drap i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi jøie meg, det var brutalt. Men tusen takk for all informasjonen dere klarer å finne frem. Noen ting er hardere en andre å lese, det var noen harde tider den gang.

 

Endret av Jan-Andre' Skov-Skov Fredriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å holde tungen rett i munnen her!  Nils Anton nevnt ovenfor er IKKE av Bodin som Søren Fredrik Fredriksen.  Nils Antons far Søren Fredrik Eliassen er av Støper-følget og moren hans av Nystu-følget.  Så selv om det er navnelikhet betyr altså ikke dette at det er samme familie!  Der er flere reisende Fredriksen-familier!  Med andre ord: La oss holde oss til Søren Fredrik Fredriksens familie her så ikke Jan-André får kluss i papirene sine! 😉

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jonny Mydland skrev:

Greit å holde tungen rett i munnen her!  Nils Anton nevnt ovenfor er IKKE av Bodin som Søren Fredrik Fredriksen.  Nils Antons far Søren Fredrik Eliassen er av Støper-følget og moren hans av Nystu-følget.  Så selv om det er navnelikhet betyr altså ikke dette at det er samme familie!  Der er flere reisende Fredriksen-familier!  Med andre ord: La oss holde oss til Søren Fredrik Fredriksens familie her så ikke Jan-André får kluss i papirene sine! 😉

 

 

Niels Anton er Søren Fredriks morbror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo nevnt sammen i polititidene så de må jo ha hatt en kontakt. Alle små detaljer er intressante for meg, da det kan bidra til at vi finner ut litt mer om min farfar. Takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jostein Stokke said:

Nå ser eg at denne Olger Fredriksen Torp som eg har vist til, ikkje er fødd i 1918.

Foreldra var Oliver og Hjørdis Fredriksen - dei budde (mykje) på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med min tante i går (tante er ikke barn av Fredriksen men av Larsen de hadde samme mor). Hun sier at hennes mor Edel fortalte at far far Fredrik var en livlig og spretten mann, som likte fest og morro, det Edel også skal ha fortalt var at Fredrik slo en salto (aner ikke sammenheng) og knakk ryggen, Edel skal da ha kjørt rundt på Fredrik i rullestol til han døde. Jeg spør hvor dette var, så får jeg beskjed at tante tror at det skal ha vært i Kristiansand etter det hun hadde hørt. Edel hadde sagt at Fredrik var hennes store kjærlighet, at hun ikke hadde noe vondt å si om ham.

 

Det jeg selv har hørt er jo at farfar trente boksing og turn, men at han ikke døde av ryggskaden han pådro seg men senere av tuberkulose, dødsfallet tenker jeg da må ha vært mellom 1946 - 1951. Min far Jan Fredrik Fredriksen ble født i 1946 i Bergen. Så farfar skal ha gått bort et sted etter dette. Født Søren Fredrik Fredriksen, men oppga seg som Fredrik Fredriksen Torp (eller i  allefall er han nevnt som det i polititidene). Informasjonen husker jeg fra broren Aleksander Tormod Kolbrunarskjold Fredriksen. Tormod sa at farfar kalte seg Fredrik.

 

Problemet ligger i at jeg ikke nå har noen spor å gå etter, Men var han i Kristiansand er det merkelig det ikke er noen informasjon å finne. Jeg søkte igjennom nettgrav etter Fredrik Fredriksen og årstallet 1915, men fant ikke noe der. Er det andre steder jeg kan spør etter informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har funnet ut noe nytt, kanskje noen har en vei for meg å løse. Fant ut at bildet jeg har her av farfar tilhører id kortet han hadde. Og dette id kortet er på riksarkivet, har noen erfaring med å kunne få tak i informasjon på dette? Jeg stusser noe om hvordan andre har fått fatt i dette bildet om det ikke er mulig å se resten? Om det er mulig å få tak i så er det jo eneste vi har fra farfar og det er mer en ingenting, jeg vil fortsette søket etter mer informasjon om ham selv om det er vanskelig.

Farfar.jpg.91d7308ff806799c760d71ca25e5886f – Kopi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 18.6.2021 den 21.05, Carl Nilsen skrev:

 

Niels Anton er Søren Fredriks morbror.

 

Kom over dødsfallet hans og la det inn her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.