Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nelsen Hemma f. 15.09.1830 Rendalen


Hans  Myhre
 Del

Recommended Posts

Finner ikke fødselen.  Han skal være gift ca. 1858 Oppland med Antonette Christiansen f. 29.09.1836 Tømmerstigen Vardal. Family search sier han er f, i Rindal Møre og Romsdal,   ancestry sier  Rendalen.  

Kjenner til begges død i La Crosse og deres barn der, immigrerte 1860.   Men forstår ikke at han har navnet Hemma som er kjent fra Ringsaker...

 

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg. Men han er ikke født i Ringsaker med den datoen.  En kilde sier Rindal Møre og Romsdal, en kilde sier Rendalen og en tredje sier Ringsaker.  Ringsaker rimer jo bra med hensyn til navnet Hemma men  den datoen er isåfall feil. Hvor er¨n  født og hvor i ca. 1858 Norge (oppland) er de gift.  Biri sier en kilde men der er bøkene borte vekk.... Her står jeg helt fast.

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!    Det rimer ikke helt at han er døpt Hemma, i såfald hadde han sikkert et annet navn ved dåpen. Mulig det er Nelsen, i så fall hvis det gjelder Ringsaker 

           ville jeg sjekka slekter rundt Brøttum, Åasmarka og Veldre som det fins Hemma gårder.

           Mvh Arnold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel ja, hun flyttet til Biri.  Synd at kirkebøkene der er er borte på den tida ekteskapet foregkk.   ca, 1858.   Det er mange ringsakersokninger som gifte seg på Biri så Peder Nielsen Hemma var nok Ringsakersokning... ikke født på en av Hemmaplassene. Den eneste Peder Nielsen f. 21.05.1831 Ormsrud Ringsaker, han er ikke i Ringsaker i 1865 og ikke utflyttet ... Han kan ha fått Hemma navnet uten å være født der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arnold Skundberg skrev:

Hvis Peder Nielsen født 21/5 - 1831 er riktig pers ble konfirmert 12 okt 1845, hvis jeg leser rett. Men bosted er da Krogsrud.

https://media.digitalarkivet.no/view/9080/86441/31

 

Mvh Arnold.

Stemmer nok at dette er samme mann som Hans fant. Men denne samme mannen, Peder Nilsen Krogsrud, sønn av Nils Pedersen, gifter seg med Marie Anstensdatter i 1860, nr 5:

https://media.digitalarkivet.no/view/9081/335

 

Her er han i FT1865:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038031000269

FT1875:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052059000373

 

FT1891:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052725004377

 

FT1900:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037049002770
 

Så dette er nok ikke mannen det letes etter, som emigrerte med Antonette. Husk at som for Antonette så kan Peders patronymikon i USA være fra hans far. Dvs han kan være sønn av en Nilsen, istedet for av en Nils.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arnold Skundberg skrev:

Ei vanskelig nøtt han Hans har Lagt ut da.

Mvh Arnold.

Men det liker vi! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei,

jeg oppdager denne informasjonsutvekslingen og melder meg som interessert ettersom jeg har samlet mye informasjon om de som har tilknytning til Hemma i Ringsaker- der mange har utvandret. Jeg har lett etter denne Peder Nelson Hemma for å finne mulig relasjon til Hemma. Jeg tror både Rindal og Rendalen er feil som fødekommune - det er ikke født noen der som passer - og hvor kommer Hemma navnet fra? Han kalte seg forøvrig bare Nielsen/Nelson i de amerikanske folketellingene jeg har sett. Muligens kan han være født i Redalen - som  ligger nær Biri. Det finnes en Peder Nilsen der f. 20.9.1830 - men dette avviker fra dato som står på gravstøtte: 15.9.1830 - så det er vel tvilsomt om det er samme person. Mulig kandidat til far kunne være Nils Monsen Hemma f. 1791 - men i 1830 er han gift m. Kjerstine Larsdatter - og selv om Brøttumsboka bind 10 påstår han fikk en sønn Anders i 1832 på Herbergseie - der familien da bodde, med Anne Haagensdatter - som ikke var hans kone- tror jeg neppe denne teorien holder. Jeg har kontakten en par av hans etterkommere i USA for å høre om de kan ha noe mer informasjon om Peder. En har svart og sier hun ikke har noe. År for utvandring er ellers litt usikkert. Eldste datter, Netti f. 6.12.1859 var født i Norge, og det sies at hun var tree år da de kom til USA,, dvs. 1862-1863. Folketelling 1900 for Wisconsin sier immigrasjon 1860. Boka utvandringen fra Vardal/Biri/Redalen nevner bare Antonette og Peder som utvandret under 1863 da hennes bror Ole Olsen Tømmerstituen utvandret. Så Peder er fortsatt en gåte- og særlig hvor han fikk Hemma navnet fra - om må ha med Brøttum å gjøre - der min mors aner er fra.  Kanskje noen klarer å nøste videre. Jan Byfuglien  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er bekreftet at Peder Nelson som er kalt Hemma, er født i Redalen av foreldrene Nils Pedersen 1803-1868 og Marie Larsdatter 1807-1875, på Skøienei også kalt Myrum. Bekreftelsen er et skifte i  1896 etter Marie Larsdatter der det står at sønnen Peder Nilsen oppholder seg i Steventown, som er det stedet Peder Nelson Hemma bodde. Han ser ikke ut til å ha noen forbindelse til gardene Hemma i Brøttum, men han kan ha truffet noen som kom derfra ettersom det var emigranter både fra Søndre og Nordre Hemma i området. Hvorfor han tok navnet Hemma, som også etterkommere har brukt, forblir en gåt.

Jan Byfuglien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.