Gå til innhold
Arkivverket

Mysterium,


Arild Inge Norderhus
 Del

Recommended Posts

Fra en slektning i Australia har jeg fått spørsmål om å hjelpe hennes vennine om å finne hennes slekt i Norge. Det eneste hun vet er at hennes farmor het Elisabeth Warren f. ca. 1875. Hun skal etter sigende reist til England for å studere. Hun giftet seg der og i 1898 fikk hun en sønn som er far til venninen. Ikke mye å gå på, men kanskje er det noen som vet mye om emirasjon til England. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skikkelig langskudd dette!

 

Det er ganske få kvinner med fornavn Elisabeth født ca. 1875 i Norge som emigrerte en gang mellom 1893 og 1899:

 

Avansert personsøk - Digitalarkivet

 

Noen av kvinnene er tjenestepiker, og det spørs om noen disse har vært kvalifisert til noen utdannelse i England. Elisabeth Marie Urdal, spisemesterdatteren, mener jeg at jeg finner igjen i Amerika.

 

Skal jeg gjette litt, ville jeg satset pengene mine på stolmagersdatter Signe Elisabeth Hansen:

 

Signe Elisabeth Hansen - Bergen politikammer / politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 1-23: Emigranter over Bergen 1874-1930 - Digitalarkivet

 

Denne kandidaten reiste via England ref. kommentar. 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Skal jeg gjette litt, ville jeg satset pengene mine på stolmagersdatter Signe Elisabeth Hansen:

 


Er det den samme som gifter seg i 1895 (nr 40) med en kjøpmann fra Nittedal bosatt i Chicago (som var hennes endelige reisemål iflg passprotokollen)

https://media.digitalarkivet.no/view/1959/127

 

https://www.digitalarkivet.no/view/22/pe00000001247522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Carl Nilsen said:


Er det den samme som gifter seg i 1895 (nr 40) med en kjøpmann fra Nittedal bosatt i Chicago (som var hennes endelige reisemål iflg passprotokollen)

https://media.digitalarkivet.no/view/1959/127

 

https://www.digitalarkivet.no/view/22/pe00000001247522

 

Du har rett, dette utelukker nok denne kandidaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arild Inge Norderhus skrev:

Hun giftet seg der og i 1898 fikk hun en sønn som er far til venninen.

 

Vet du hvor hun giftet seg og hvor sønnen ble født? Hvor bodde hun og når og hvor døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjekk av folketelling England & Wales 1901 og 1911 viser endel Elisabeth (med variasjoner) Warren som mor til sønn født 1898. Ingen av disse Elisabeth oppga å være født i Norge, men det var ei Annie Warren som oppga Norge som fødested - hun ble oppgitt å være 44 år i 1911.

 

For å følge opp innspill fra Frank Morton Pedersen og Grethe Flood: Navn på far til temastarters slektnings venninne kan være en god start på et videre søk bakover for evt å finne vielsen til ekteparet Warren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Halvorsen skrev:

men det var ei Annie Warren som oppga Norge som fødested - hun ble oppgitt å være 44 år i 1911.


Du mener denne?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XWV6-LV1
 

Mistenker at det er snakk om Anna Bjertesen, gift med Edvard Warren, her feilaktig oppført som hans søster i et tidligere census:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:7XY8-NW2

 

Vielsen, nr 8:

https://media.digitalarkivet.no/view/6980/196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da har jeg fått noen flere opplysninger fra Australia, men det er ikke mye Hillary, (som venninen til min slektning heter) vet da hennes mor døde tidlig. Hennes far heter Albert Edward Prince f. ca 1895 i Barrow in Furness, nordvest England i grevskapet Cumbria. Han var gift med Edith Berry. Albert hadde mange søsken deriblandt Arthur som skulle vært velstående. Kona til Albert skulle ha hett Elizabeth Warren, men som noen allerede har påpekt kan hun hett noe annet. Håper at dette kan hjelpe noe mere med å finne Hillarys forfedre fra Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikker er Hillary på at Elisabeth har knytning til Norge? Er dette et rykte i familien eller finnes det noen form for dokumentasjon eller gjenstander som på en eller annen måte kan knyttes til Norge? Grunnen til spørsmålet er at det ikke er helt uvanlig at rykter eller spekulasjoner kan bli til etablerte "sannheter" i nye generasjoner og nye slektsledd. Kan det tenkes at det var Elisabeth sin mor (eller far?) som kom fra Norge?

 

Slik jeg leser og tolker informasjonen i denne tråden ble Elisabeth Worrall, mor til blant annet Albert Edward Prince f. 1896, født i England.

 

1901 England Census - Ancestry.com

 

image.thumb.png.2b7de56bce49d5c149f671669539d922.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frank Marton Pedersen said:

Hvor sikker er Hillary på at Elisabeth har knytning til Norge? Er dette et rykte i familien eller finnes det noen form for dokumentasjon eller gjenstander som på en eller annen måte kan knyttes til Norge? Grunnen til spørsmålet er at det ikke er helt uvanlig at rykter eller spekulasjoner kan bli til etablerte "sannheter" i nye generasjoner og nye slektsledd. Kan det tenkes at det var Elisabeth sin mor (eller far?) som kom fra Norge?

 

Slik jeg leser og tolker informasjonen i denne tråden ble Elisabeth Worrall, mor til blant annet Albert Edward Prince f. 1896, født i England.

 

1901 England Census - Ancestry.com

 

image.thumb.png.2b7de56bce49d5c149f671669539d922.png

Hei, etter det de skriver så skulle Elisabeth være mor til Albert som ble gift med Edith Berry. I følge Hillary skulle farmoren være norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hillary har jeg fått denne meldingen som kan være mere oppklarende enn det jeg fikk tidligere. En damen oppi årene som ønsker å vite mere om sine forfedrer:

 

Hello, Arid: My paternal grandmother, that is my father's mother, was born in Norway and her name before marriage was Warren. Apparently Warren is a name usually found in the south of Norway. She was sent to England to go to school but as I said in my e-mail she met my grandfather, the gardener at the school, and married him. They had apparently 13 children. I am going to send a photo of my grandmother and her two children and one of my father in his World War l uniform. I think my Father was born around 1898 or maybe a couple of years earlier than that. I was born when my Mother was 36 years old and had thought she had finished having children. So, I did have a brother and a sister, both now deceased. My dear sister died so young at 32 leaving behind a 5 year old child and my Mother at 52. My Father died in Australia when he was 60. He had gone to join my brother in Queensland. My brother years ago aged 88.My sister's child is now 74 years old and lives in England. He might be coming to visit me next year. 

 
I really don't know anything more about any of my ancestors on my father's side. Too bad, it would have been interesting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.