Gå til innhold
Arkivverket

Dåpen til Dorthe Halvorsdatter Gravdalen


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg har funnet dåpen til Dorthe Halvorsdatter Gravdalen. Far skal være Halvor Hansen Gravdalen og mor Lisbet Andersdatter som kom fra Garsjøen. Det er i så fall der det står 50 foran 28 dec. 

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061031010200

 

Det er krevende for meg å lete i disse gamle kirkebøkene. Jeg har fødselsår fra sekundære kilder, Bygdebok og en slektsnettside. Så jeg har konsentrert meg om å lete i denne kirkeboka for årstallet 1729. Jeg ville sette pris på å få transkribert teksten dersom dere mener det er rett. Mors navn er vel ikke oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

 

50 d: 28 Dec: Døbt Halvor gravdalens b:

K: Dorthe, Fadd: Ingri Langlien, Ingri

Andersd: Elli Gulbrandsd: Halvor H??

og Halvor Præstegd –

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

Et forsøk:

 

50 d: 28 Dec: Døbt Halvor gravdalens b:

K: Dorthe, Fadd: Ingri Langlien, Ingri

Andersd: Elli Gulbrandsd: Halvor H??

og Halvor Præstegd –

 

Mvh

 

Takk!

Siden du kaller det et forsøk, hadde det vært greit om også andre kan se på det. Jeg tror nok dette er rett. Ingri Andersd er sikkert søster til Dorthes mor. Men det hadde vært greit om noen fant ut hva det står bak fadder Halvor. Og hva kan Præstegd. bety Prestegården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Forsøket» skyldes kun Halvor. Det øvrige er jeg rimelig sikker på.

 

Præstegd er nok forkortelse for Præstegaarden, ja. Halvor blir jeg ikke klok på dessverre. Hakke? Hække? Hatte? Hætte? Må melde pass.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Jeg er i alle fall ganske sikker på at jeg har funnet rett person.

 

Men hvordan var det på den tiden, var det bare oppgitt dåpsdato, ikke fødselsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Men hvordan var det på den tiden, var det bare oppgitt dåpsdato, ikke fødselsdato?

 

Ofte var det slik ja. Heller ikke mors navn var man særlig opptatt av . . .

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 ser ut til å vera del av prestens tellesystem, dette var den femtiande dåpen av ektefødde born dette året (sjå siste avsnittet for dette kyrkjeåret etter "din" dåp). "d" = den, altså "den 28. Dec."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.