Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Jensdtr. død e. 1751 på Frøysland i Førde, Sogn og Fjordane og hvor kom hun fra?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Anne Jensdtr. må trolig være født rund 1700 og gift før 1728 med Mons Jonsson Frøysland ca.1699 - 1751. Mons var sønn av forrige bruker Jon Hermandson f. ca 1646.

Mons og Anne fikk i alle fall syv barn sammen. En havnet på gården Bell i Indre Holmedal. Sønnen Ole overtok bruket og tre av barna havnet på Gjerland i Førde.

Det kan selvsagt være tilfeldig. Jeg finner ingen Jens der som kunne være far til Anne, da er det kanskje nærliggende å tro at det må være kona til Jon Harmandson (ukjent) som hadde røttene sine der.

 

Jeg har bladd gjennom kirkeboka for Førde, kronologisk liste samt viede og trolovede mellom 1720- 1728 uten å finne Mons Jonsson og Anne Jensdtr. trolovet eller gift.

Jeg kan selvsagt ha oversett dem, men ellers kan det tenkes at Anne kom fra et annet sted enn Førde.

 

Håper noen kan bidra til å avdekke Annes fødested/foreldre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har vært borti denne familien tidligere, eller so  kan ha noen tanker, ideer om hvor hun kan komme fra?

Som nevnt slo tre av barna deres seg ned på nabogården Gjerland, men om det bare skyldes tilfeldigheter eller strategiske valg, eller familiære grunner vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Jon Sværen skrev:

Gje meg litt tid, Rune !

 

Det med Bell, Gaular må eg sjå på.

Takk skal du ha Jon. Under forumet for tolking av skannede kilder ligger skiftet etter Ole Torsson Bell. Det viser at han ikke hadde barn. Det var søskenes barn som arvet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune !

 

Den som kom til Bell, må ha vore ein Mons-son eller Mons-dtr ?

 

Oldemor mi er født på Bell, og eg var nesten sikker på der var noko Mons- utfordring eg har.

Det stemmer, men ikkje Bell, men Hov: 

Agathe Monsdtr f ca 1733 på s 193, i Gaular IV har eg ikkje noko opplysningar om kven er foreldra til Agathe.

—-

Ang Ole Torsson Bell: Er dette han som er f ca 1685 d 1763 på side 281 i Gaular IV ?

—-

Det har dei siste åra dukka opp ein svært kompetent person her i dette forumet, som har gode kunnskaper om Sunnfjord.

Mogelig han kan hjelpa deg, Rune ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Knut Olsson Gjerland i Førde ca 1694-1760 som angivelig i følge bygdeboka for Førde skulle være gift med en datter av Ole Torsson Bell.

Såvidt jeg vet er det bare en Ole Torsson  på Bell ca 1685-1763. Og skiftet som du finner i forumet for tyding av skannede kilder viser at han var barnløs.

 

Sønn av Knut Olsson, Ole Knutson Gjerland 1731-1816 var gift med Siri Monsdtr. Frøysland ca 1728-1801. Hun var igjen datter av Mons Jonsson Frøysland 1699-1751 og Anne Jensdtr. som trolig døde på Frøysland etter 1751. Hun var i alle fall i live ved ektemannens død i 1751.

 

Det er altså denne Anne Jensdtr. jeg prøver å finne ut hvor kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune !

 

På 23.6.2021 den 13.19, Rune Thorstensen skrev:

Anne Jensdtr. må trolig være født rund 1700 og gift før 1728 med Mons Jonsson Frøysland ca.1699 - 1751. Mons var sønn av forrige bruker Jon Hermandson f. ca 1646.

Mons og Anne fikk i alle fall syv barn sammen. En havnet på gården Bell i Indre Holmedal. Sønnen Ole overtok bruket og tre av barna havnet på Gjerland i Førde.

Den av Mons-ongane som iflg Førde 1, som buset seg på Bell:  Er Anders gift m/ Eli Frøsland.

Førde bygdebok. [1] [1] : Gardssoge og soga om folket (nb.no)

 

Det var denne personen eg KUNNE teinka meg var den eg var ute etter.  Diverre er det ANDERS (ein mann) og ikkje AGATHE (ei jenta) !

----

Diverre har eg nok ikkje meir å bidra med, Rune !

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen uansett Jon. Jeg setter stor pris på alle bidrag enten de fører til en løsning eller ei.

Nå sitter jeg og blar i kirkeboka for Førde i håp om å finne Anne Jensdtr. død slik at jeg kan får en ide om når hun var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jon Sværen skrev:

Det har dei siste åra dukka opp ein svært kompetent person her i dette forumet, som har gode kunnskaper om Sunnfjord.

Mogelig han kan hjelpa deg, Rune ?

 

Tenkjer du på @Lars Østensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2021 den 13.19, Rune Thorstensen skrev:

Mons var sønn av forrige bruker Jon Hermandson f. ca 1646.

 

Det skal ha funnest ein Mons Jonson Frøysland frå Hatlestad i Gaular:

https://www.geni.com/people/Mons-Frøysland/6000000077623932985

 

Han er nemnd i denne tråden:

 

Spørsmålet er då om opplysningane i bygdebøkene er feil eller om dette er to ulike personar som tilfeldigvis opptrer på same stad på omtrent same tid.

 

I MT1701 er det ein Jon Hermanson på Frøysland, men ingen Mons.

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000619030

 

Då er det vel ikkje usannsynleg at det er bygdebokforfattaren som har gjetta seg fram til at Mons Jonson var son til forrige brukar.

 

Mons Jonson Hatlestad i MT1701:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000616787

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn og takk for innlegg.

 

En skal sannelig holde tungen rett i munnen når man driver med denne hobbyen, og jeg har en tendens til å ramle av lasset når det blir for mange personer innblandet i puslespillet.

Det at det ikke er nevnt noen Mons  Jonsen på Frøysland i 1701 kan ha den enkle forklaringen at han ikke var født 1699 som antatt, men 1701/02.

Det største problemet i denne kortstokken er at sentrale skifter mangler, og dermed blir det vanskelig å få bekreftet hvordan slektsforholdene er.

 

Her er gravfestelsen i juni 1751, Mons Frøsland 52 år, nede på venstre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/11404/47343/19

 

Men vi vet av erfaring at aldersbeskrivelse ved død eller i folketellinger ikke er til å stole på. Mons er født rundt 1700, men det kan like gjerne være 1699 som 1702.

 

Skiftet etter Mons i 1751 viser barna Hans Monsen, Anders Monsen, Johannes Monsen alle myndige, Jon Monsen 20 år, Ole Monsen 17 år, og Siri/Sigrid Monsdtr. 22 år.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 5b (1749-1752), Skifteprotokollside, Side 437b-438a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126640639
 

Eg legg merke til at det er nemnt kongeskøyte på 1 pd. 12 m. i Frøysland datert 18/2 1727 og tinglyst 11/3 1728. Det kunne vere interessant å sjekke om denne kan gje ytterlegare opplysningar om kvar denne Mons Jonson kom frå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen problemer med å lese skiftet. Jeg får med meg innledningen og navn og alder på arvingene, men det er stort sett det. Kanskje noen kan være behjelpelig med å tyde skiftet i håp om ytterligere opplysninger kan avdekkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skøyta byrjar på høgre side:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Pantebok nr. II.B.1 (1727-1731), Pantebokside, Side 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070808170054
 

Det er oppsitjaren Mons Jonsson som kjøper garden, og skøyta gjev dermed ikkje svar på kva opphavet hans var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det bekrefter vel bare at han allerede på det tidspunktet var på gården.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for meg ei gåte korleis bygdeboka kjem fram til (49).

 

1450025653_Utennavn.jpg.671097350459ebc5d4d69d5b2e2cbd80.jpg

 

Ein skulle tru at opplysningane kjem frå eit skifte, kanskje frå følgjande skifteprotokoll som antagelegvis har eksistert tidlegare?

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000183704?ins=SAB

 

Eller kan det vere tingbøkene som er kjelda?

 

"Daffer" må vel kanskje vere feilskriving for datter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger deg ikke helt. Nr. 49 Joen Hermannson er på gården i 1701 manntallet, 55 år gammel. Han har ingen sønner der på det tidspunktet. Men som jeg nevnte tidligere kan Mons like gjerne være født 1701/02 . Det at Mons ikke er nevnt der i 1701 er ikke bevis på at Mons Joenson ikke er sønn av Joen Hermannson.

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000619030

 

Man kan like gjerne spørre hvordan bygdebokforfatteren har kommet frem til de øvrige barna om ikke gjennom et skifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Man kan like gjerne spørre hvordan bygdebokforfatteren har kommet frem til de øvrige barna om ikke gjennom et skifte.

 

Ja, det er jo dette som er det store spørsmålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tingbøkene inneholde noe av interesse?

Før fant jeg avskrifter av tingbøker fra området, men de ser ut til å ha forsvunnet i dragsuget av omleggingene  de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri sett avskrifter av tingbøkene for Sunnfjord.

 

Langt nede på venstre side er det nemnt ei sak angåande Jon Hermanson Frøysland, men akkurat dette er omtrent det einaste eg greier å tyde.

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Tingbok nr. Aa 25 (1717-1721), Rettsprotokollside, Side 5b-6a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401660589

 

Det kunne ha vore interessant å få vite kva dette dreier seg om.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det må vere Mons Jonson som får bygsel frå ?? Gedding på 1/2 laup i Frøysland datert 3/12 1717 langt nede på høgre side:

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Tingbok nr. Aa 25 (1717-1721), Rettsprotokollside, Side 13b-14a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401660597
 

Men spørsmålet om kva for ein Mons Jonson dette er er framleis ope.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke engang antyde at jeg ser noe som helst her. Her må det langt skarpere øyne enn mine til + en solid dose erfaring med å lese denne type skrift/dokumenter.

Vi hadde kanskje trengt Lars her nå, men jeg har ikke sett ham her på forumet på en stund.

Selv har jeg revet av et muskelfeste i korsryggen så jeg klarer bare å sitte noen få minutter før jeg må komme meg opp. Så akkurat nå er jeg ikke mye til nytte her dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.