Gå til innhold
Arkivverket

Utolka stedsnavn og navn som er omstridt


Per Otto E Asak
 Del

Recommended Posts

Eksempel på utolka navn kan være Hakkim under Ås i Nittedal, og omstridt navn som Ås i Hakadal hvor eierne nå pukker på at skal skrives Aas. Her har jeg laget et tilfelle hvor begge problemstillingene finnes nesten på samme sted.

Andre problemstillinger er Oslo og navnet Asak som forandrer seg i forskjellige utgaver av norske stedsnavn! Dere burde kanskje lese Tore Falkenhaugs artikkel om Asak som ligger som vedlegg på Romerike historielag sin hjemmeside under historie.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel om gårds og stedsnavnet Asak av Tore Falkenhaug ligger på nettet, og du finner det lett ved Bing-søk

De som er interessert i Middelalder bør lese hele artikkelen. Dette til orientering.

mvh PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg kan dele opp problemstillingen. Hva betyr stedsnavnet Hakkim?

 

Hva betyr stedsnavnet Asak?

 

Hva betyr stedsnavnet Oslo?  Er Enga under Åsen det endelige svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bygdeboka er Hakkim nevnt som seter under Ås fra 1760 og senere husmannsplass

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013050708020?searchText=Hakkim&page=380


Hakkim ligger ganske isolert på Romeriksåsen ved innsjøen Damsortungen, så kanskje kan beliggenheten henge sammen med oppdemningen av dette vannet?

 

I mange andre eksempler er gårdsnavn på -im forkortelse for -heim, men dette er ofte betydelig eldre gårder fra vikingtiden, og eldre.
I følge sagaen er Hakadalen oppkalt etter en lokal småkonge ved navn Hake/Haki, så man kan tenke seg at Hakkim kan være inspirert av dette som en variant av Hakaheim. Men navnet er altså trolig konstruert på midten av 1700-tallet, og Hakkim var neppe den historiske Hakes hjem.

 

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per Otto E Asak skrev:

Hva betyr stedsnavnet Oslo?  Er Enga under Åsen det endelige svaret?

 

Spørsmålet føreset at det finst eit sikkert (eller "endeleg") svar, som er mogeleg å finne.  Er det grunnar til å tru at det gjer det?

 

Oslo og Asak er gamle namn; rimelegvis danna hundrevis av år før dei finst i kjende skriftlege kjelder.

 

Hakkim (om setra/plassen) kan vere nydanna i moderne tid - dvs. då skrifestinga kan ligge nær hendinga i tid.  Eller det grunnar til å tru at det er eit gammalt namn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PDF-fil jeg fant på nettet fra 1932

 

Gårds-og stedsnavnet av ASAK av Kristian Haugli

 

https://portal.styreweb.com/api/files/269715/pADtQrScf0-gr3QuSR9omw/gards-og-stedsnavnet-Asak.pdf?ref=%2Fekstra3%2Fekstra_02%2F

 

(For stor til å sette den inn her. Last ned og les med en PDF-leser. F.eks Adobe)

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kjente til "Gudeslette" slik som Asak kan tolkes som "Gudeeik" eller Gudenes eikelund.

Jeg har sett at Oslos eldste antatte gård O hadde utmarksområder helt nede ved Alnas utløp på engene der. akkurat som gården Vålers eng. Hvor navnet ennå finnes. At O sin utmark har blitt koblet sammen til navnet Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo ikke om det er dagens variant av disse navnene som er den opprinnelige? At de finnes i gamle dokumenter sier lite om hvor gamle de er, og hvordan navn kan ha blitt forvrengt før det. Noe jeg savner i mange utredninger, er den betydningen overtro hadde for navneutvikling. Mange navn er jo fra en tid der sagn og tro og overtro hadde like stor påvirkningskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.