Gå til innhold
Arkivverket

Politimester Mons Lies skilsmässa från Dorothea Jonsdatter, cirka 1790 - finns dokument om detta i arkivet?


Christina Fagerberg
 Del

Recommended Posts

Min anfader Politiemester Mons Lie (1757-1827) skilde sig från min anmoder Dorothea Jonsdatter (1757-1792). Han beskriver detta i sin självbiografi. De verkar ha gift sig 1778, även om deras första barn, Jonas Monsson, Lie (1776-1820) föddes redan 1776-12-08.
Går det att få tag på dokumentation från skilsmässan (i Sverige finns domslut om dessa i arkiven) och vart skall jag i så fall vända mig för att kunna beställa kopior?
.
Från självbiografin (jag bifogar en fil med den 5 sidor långa självbiografin plus kommentarer):
"1778 begik jeg den Daarlighed at indgaa Egteskab med Pigen Dorothea Jonsdatter, hvilket senere voldte mig mange Ubehageligheder. Samme Aar blev jeg beskikket til Tømmermærker og Savfoged ved de Angellske Stiftelsers Savbruge.
I Aaret 1784 antog jeg mig som Fuldmæktig at bestyre samtlige Kontoirforretninger hos General-Krigs-Kommissair Klingenberg som Forstander for de Angellske Stiftelser med videre.
I Aaret 1790 fandt jeg mig nødsaget til at separere mig fra Dorothea Jonsdatter, hvis Egteskab senere ved kongelig Bevilling blev aldeles hævet. Jeg befandt mig den Gang i en meget kritisk Stilling; havde ringe Indkomster og 5 umyndige Børn at forsørge, men ved ordentlig Opførsel og tarveligt Levnet, var jeg dog saa heldig at slaae mig taalelig igjennem."
 

Här är en länk till biografin: https://www.dropbox.com/s/epa3ta5nm8jr9z2/Politimester Mons Lies selvbiografi.pdf?dl=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort tack!
När det inte står någon mer text än själva ärenderaden - betyder det att det inte finns mer information, eller inkluderar löptexten under nästa fall även information om detta (no 607)?
Jag får texten till:
"No 607  Bevilling? for Mons Lie og güsrùn? af Trondhiem at en?? separerade i fru??? ?? bord og ?rug"

MONSLI~1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, CCChristina skrev:

"No 607  Bevilling? for Mons Lie og güsrùn? af Trondhiem at en?? separerade i fru??? ?? bord og ?rug"

 

No. 607 Bevilling for Mons Lie og hustrue af Trundhiem at leve Separerede i henseende til bord og Seng.

 

Det ser ikke ut til å være mer enn dette korte sammendraget av bevillingsbrevet som er protokollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius Hellerud said:

...og her:

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0023: Skifteprotokoll - gml.nr.20a. U, 1782-1794, s. 347b-348a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090204370373

Wow, spännande. Jag skall försöka tyda texten, men tänkte höra om du redan vet var på sidan texten om Mons står (jag lyckas inte hitta honom 😂)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CCChristina skrev:

Wow, spännande. Jag skall försöka tyda texten, men tänkte höra om du redan vet var på sidan texten om Mons står (jag lyckas inte hitta honom 😂)?

 

Det finnes et register fremst i protokollen, hvor det henvises til folio 348: https://www.digitalarkivet.no/sk20090204370011

 

Skifteforretningen starter nederst til høyre: https://www.digitalarkivet.no/sk20090204370373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort tack!

Har ni möjligtvis en tjänst där ni mot ersätttning kan transkribera vad som står (och kanske till och med göra nya scanningar i högre upplösning...) eller kan ni rekommendera någon som kan göra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukarar om å ha både for- og etternamn med i visningsnamnet sitt. Bruksanvisning for korleis endre visningsnamn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Det går an å be om oppslag med nye bilder/skann, da vil saksbehandler vurdere om det er behov for ny skanning. Men pga høgt arbeidspress vil det truleg ta tid før du får svar.

Vi har også ei avskriftsteneste. Den er i hovedsak ment å skulle ta avskrifter som skal brukast til rettslige formål og kostar 250,- kr pr avskriftsside. Men du kan forsøke å legge inn ei bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Anita Riise - Arkivverket said:

Vi ber alle brukarar om å ha både for- og etternamn med i visningsnamnet sitt. Bruksanvisning for korleis endre visningsnamn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Det går an å be om oppslag med nye bilder/skann, da vil saksbehandler vurdere om det er behov for ny skanning. Men pga høgt arbeidspress vil det truleg ta tid før du får svar.

Vi har også ei avskriftsteneste. Den er i hovedsak ment å skulle ta avskrifter som skal brukast til rettslige formål og kostar 250,- kr pr avskriftsside. Men du kan forsøke å legge inn ei bestilling.

Stort tack! Namnet fixat! Jag har också skickat in önskemål om ny scanning och avskrift - värt ett försök i alla fall 🙂
Återigen, stort tack för hjälpen (jag delar med mig av allt jag hittar till en stor grupp av andra ättlingar och tackar även å deras vägnar 🙂 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2021 at 9:10 AM, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

 

No. 607 Bevilling for Mons Lie og hustrue af Trundhiem at leve Separerede i henseende til bord og Seng.

 

Det ser ikke ut til å være mer enn dette korte sammendraget av bevillingsbrevet som er protokollert.

Litt av nysgjerrighet, hvordan fant du ut av det? mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Eikeland skrev:

Litt av nysgjerrighet, hvordan fant du ut av det? mvh

 

Marius Hellerud hadde lenket til protokollen i et av de foregående innleggene, og Christian Fagerberg hadde sågar laget et utsnitt av den aktuelle sida i innlegget direkte før mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.