Gå til innhold
Arkivverket

Hva er pastorat til forskjell fra prestegjeld?


Eivind G. Hoel
 Del

Recommended Posts

Jeg viser til de meget nyttige siden om "Historikk for prestegjeld og sogn":

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn

 

Jeg lurer imidlertid på hva som evt. er forskjellen på pastorat og prestegjeld, f.eks. står det under 852 Skjerstad i Nordland:

" Ved reskript 8.6.1770 ble de residerende kapellaniene under Bodø (Salten) prestegjeld, Rørstad, Skjerstad og Saltdalen gjort om til pastorat."

 

Betyr det i realiteten at de ble egne prestegjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Eivind G. Hoel skrev:

Jeg viser til de meget nyttige siden om "Historikk for prestegjeld og sogn":

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn

 

Jeg lurer imidlertid på hva som evt. er forskjellen på pastorat og prestegjeld, f.eks. står det under 852 Skjerstad i Nordland:

" Ved reskript 8.6.1770 ble de residerende kapellaniene under Bodø (Salten) prestegjeld, Rørstad, Skjerstad og Saltdalen gjort om til pastorat."

 

Betyr det i realiteten at de ble egne prestegjeld?

Ja og nei...

 

Eit residerande pastorat er nesten som eit prestegjeld, men ikkje heilt.  Det er ein mellomting mellom

residerande kapellani og prestegjeld.
Soknet/sokna i pastoratet - og den residerande pastoren - er framleis underordna eit prestegjeld og ein sokneprest,

og soknepresten har visse rettar til inntekt i pastoratet.

 

For det aktuelle tilfellet, stå reskriptet her (bygdebok for Saltdal):

https://www.nb.no/items/56c8a5699693652e30f14561f61a3b3b?page=39&searchText="residerende pastorat"

Forstår eg det rett, vart Skjerstad og Rørstad (kvart sitt) pastorat, og Saltdal vart residerande kapellani under Skjerstad pastorat.

Pastorata er nesten som eit prestegjeld - men framleis underordna soknepresten i Bodø. Han skal framleis ha tienda i dei to

pastorata, medan dei residerande pastorane skal ha inntektene av godset som høyrer til preste-embeta (mensalgodset,

prestebords-godset).

 

For ordens skuld: eg er ikkje Arkivverket - men dei har sikkert helgefri.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.