Gå til innhold
Arkivverket

Tysk nøtt. Kan den knekkes?


Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

Søker foreldre til Helmut Wortmann født Dortmund, Nordrhein-Westfalen, Germany 29/6-1919 eller nålevende slekt.

Død Dortmund 3/4-1991.

 

Gift med Mary Eugenie Rudberg f. Oslo 25/4-1920 (datter av min tante)  død Dortmund 14/7-2000.

Kanskje det blir for tynt med basisinformasjoner?

mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Carl. Hvis protokollene for borgerlige vielser i Romsdal i det aktuelle tidsrommet ikke er tilgjengelig fra Digitalarkivet bør Jan fylle ut skjema og be om oppslag. Tilsvarende protokoll for Oslo gir navn på foreldrene til brudeparet, som regel også morens "pikenavn". Ellers er det jo mulig at man finner noe om Helmuth i Familysearch og Ancestry. Har dog ikke mulighet til å sjekke akkurat nå, min 5-minutter er over. 🙂 Kan ev,. sjekke senere.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

There aint no cure for love 🙂  Litt overraskende må sjekke slik det foreslåes om den kan stå foreldres informasjoner på noen dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Dag T. Hoelseth said:

Takk, Carl. Hvis protokollene for borgerlige vielser i Romsdal i det aktuelle tidsrommet ikke er tilgjengelig fra Digitalarkivet bør Jan fylle ut skjema og be om oppslag. Tilsvarende protokoll for Oslo gir navn på foreldrene til brudeparet, som regel også morens "pikenavn". Ellers er det jo mulig at man finner noe om Helmuth i Familysearch og Ancestry. Har dog ikke mulighet til å sjekke akkurat nå, min 5-minutter er over. 🙂 Kan ev,. sjekke senere.

 

DTH

hei, kanskje lettere å finnne foreldres info i Norge enn i Tyskland, hvor de kun noterer mors navn, hvis jeg har forstått svar fra en Tysk statsborger rett. V

et du hvor jeg finner dette skjemaet? mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Dag T. Hoelseth said:

Jeg tror følgende skjema er korrekt:

 

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

 

Viktig at du legger inn så presise opplysninger som mulig, inkludert lysningen i Norsk Lysingsblad over.

 

DTH

Takk for hjelpen, saken løst 🙂 mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så godt å se at "nøtten kunne knekkes".

 

I en juleenquete i Flåklypa Tidende var spørsmålet: Hvordan knekker De Deres julenøtter?

Meieriassistent Emanuel Deperados svarte: Ska'rem knekkes da?

 

Muligens i et anfall av lettere solstikk - hilsen Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2021 at 12:58 PM, Dag T. Hoelseth said:

Takk, Carl. Hvis protokollene for borgerlige vielser i Romsdal i det aktuelle tidsrommet ikke er tilgjengelig fra Digitalarkivet bør Jan fylle ut skjema og be om oppslag. Tilsvarende protokoll for Oslo gir navn på foreldrene til brudeparet, som regel også morens "pikenavn". Ellers er det jo mulig at man finner noe om Helmuth i Familysearch og Ancestry. Har dog ikke mulighet til å sjekke akkurat nå, min 5-minutter er over. 🙂 Kan ev,. sjekke senere.

 

DTH

Vel,vel. Har nå søkt flere hundre varianter etter borgerlig vielse Romsdal sorenskriverembete (iflg. lysningsblad) uten treff.
Har også søkt arkivet som opplyser at informasjonene ligger fritt tilgjengelig.
Jeg finner i hvert fall ikke ved søk etter og i kilder med diverse varianter.
Het registeret noe annet i 1946 tro? Drøssevis av panteregistre og annet men ikke vdr. borgerlig vigsel.
mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jan Eikeland skrev:

Vel,vel. Har nå søkt flere hundre varianter etter borgerlig vielse Romsdal sorenskriverembete (iflg. lysningsblad) uten treff.
Har også søkt arkivet som opplyser at informasjonene ligger fritt tilgjengelig.
Jeg finner i hvert fall ikke ved søk etter og i kilder med diverse varianter.
Het registeret noe annet i 1946 tro? Drøssevis av panteregistre og annet men ikke vdr. borgerlig vigsel.
mvh

Nei, jeg kan heller ikke se at borgerlige vigsler i Romsdal sorenskriverembete er tilgjengelig i Digitalarkivet. Det er jo derfor jeg foreslo å sende inn skjema for å be om oppslag.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jan Eikeland skrev:

Har også søkt arkivet som opplyser at informasjonene ligger fritt tilgjengelig.
Jeg finner i hvert fall ikke ved søk etter og i kilder med diverse varianter.
Het registeret noe annet i 1946 tro? Drøssevis av panteregistre og annet men ikke vdr. borgerlig vigsel.

 

Vigselsprotokollen (se arkivkatalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000113938) er ikke skanna og finnes derfor ikke i Digitalarkivet. Jeg antar du har fått til svar, at den er fritt tilgjengelig for bruk på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

 

Vigselsprotokollen (se arkivkatalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000113938) er ikke skanna og finnes derfor ikke i Digitalarkivet. Jeg antar du har fått til svar, at den er fritt tilgjengelig for bruk på lesesalen.

Ja takk, bare 50 mil unnna 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2021 den 12.22, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Vigselsprotokollen (se arkivkatalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000113938) er ikke skanna og finnes derfor ikke i Digitalarkivet. Jeg antar du har fått til svar, at den er fritt tilgjengelig for bruk på lesesalen.

Jeg vet at de som jobber i Arkivverket har andre og viktigere oppgaver enn å hjelpe slektsforskere med enkeltoppslag, men var ikke litt av poenget med omorganiseringen av Arkivverket at statsarkivene skulle yte samme sørvis for alle? Jeg har selv fått hjelp til oppslag både i vigselsprotokoller, navnebevillinger og annet - ikke alt har vært digitalisert - her på Østlandet. Jeg synes det er merkelig at Statsarkivet i Trondheim ikke kunne være behjelpelig med å skanne 1 enkeltside i vigselsprotokollen for Sorenskriveren i Romsdal. Håper uansett at noen har anledning til å hjelpe Eikeland neste gang de er på Statsarkivet ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til «asdfg»:

 

Beklager å være litt politi-aktig her uten å bidra i selve emnet, men jeg ser at du har 487 innlegg og har vært medlem av forumet siden 2013. Kunne det da ikke være en tanke omsider å endre visningsnavnet ditt til fullt navn ihht. forumreglene?

Eller er det en god grunn som jeg ikke har fått med meg? (‹Vanker› stort sett på tydeforumet.)

 

Sa Onkel Sofus, den mindre kjente men like strikte bror av Tante Sofie 😉

 

Mvh

 

PS. Ser i ettertid at innlegg # 6 er redigert av «Jan Eikeland». Er dét deg? Og hvordan i all verden kan forfatter av innlegget og redigérer av samme ha forskjellige ‹navn›? Har du, Jan, blitt hacket? Spørsmål i fleng, uten relevans til emnet. Unnskyld, alle sammen. Bare fryktelig nysgjerrig.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.