Gå til innhold
Arkivverket

Ordet etter fadder Christen Olsen/Olson


Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha hjelp til å tyde ordet etter fadder Christen Olsen/Olson, Halvors dåp 26.03.1782, siste dåp i mars, høyre side.

 

Hvis det er stedsnavn, kan det ende på "...strand"? I Oslo/Akershus fantes Sæterstrand, men jeg vet ikke om andre stedsnavn som endte på -strand. Ingierstrand kom i 1933.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010692

 

image.thumb.png.bc03c7bd4751e0ef6ec3def78a7b20de.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville Tyristrand gitt noen mening? Ja, jeg ser at y-en i så tilfelle er feilplassert. Hva kaltes Ingierstrand før det ble Ingierstrand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Ville Tyristrand gitt noen mening? Ja, jeg ser at y-en i så tilfelle er feilplassert. Hva kaltes Ingierstrand før det ble Ingierstrand?

 

 

Takk! Første bokstaven kan være T, tredje y. På siden foran ser jeg at det står "malersvend" (13.02.1782), er det sannsynlig at siste delen av ordet er svend? Det ligner da, synes jeg. Ja, men da burde det være krøll over ø'en, men her var ikke skribenten konsekvent. Kan det menes "Tøymsvend" dvs forkortelse for Tøymestersvend? 

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=tøjmester

 

image.png.31937458ecf65abdaaeb594fd71e7263.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig skudd fra hoften, altså. Jeg er sikkert på jordet (eller feil strand) ...

 

DTH

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ein ikkje forventa Tøj heller enn Tøy, og var ikkje Tøj/y/mester ei stilling i hæren, var det verkeleg ei svend-mester-ordning der? Eg finn ingen døme på tøjmestersvend ved søk. 

 

Kanskje ute på jordet, men: Står det kanskje Drejersvend?

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Skulle ein ikkje forventa Tøj heller enn Tøy, og var ikkje Tøj/y/mester ei stilling i hæren, var det verkeleg ei svend-mester-ordning der? Eg finn ingen døme på tøjmestersvend ved søk. 

 

Kanskje ute på jordet, men: Står det kanskje Drejersvend?

Det fantes ikke svenner knyttet til Tøjmestere, de var ikke håndverkere men militære, og det tenkte jeg ikke på. Takk igjen for oppklaring av slike forhold 🙂 

Jeg synes det kan stå "Drejersvend" når jeg ser ordet bokstav for bokstav, og går for det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.