Gå til innhold
Arkivverket

Per Alvebergs arkiver


Tor Melgalvis
 Del

Recommended Posts

Hei! 

 

Leter etter dokumenter angående min far, Aleksandris Melgalvis, født 24/8-24 i Trapene Latvia. 

Han kom til Norge som tuberkuløs flyktning i 1951. 

Har tidligere fått tak i dokumenter fra Flyktninghjelpen, men dokumentene er fjernet fra "hovedmappa". 

Og det av ingen ringere enn hva jeg kan forstå, "sjefen sjøl" Per Alveberg. 

Så spørsmålet blir: Finnes det dokumenter fra "Per Alvebergs kontor"? 

 

Med hilsen Tor Melgalvis

Utlånt Alveberg 60.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å finne slike påskrifter på arkivmapper; at dokumenter er utlånt til advokater eller andre. Da er det ofte fare for at dokumentene er gått tapt for godt.

Jeg kan ikke se via Arkivportalen at der finst et eget arkiv etter Per Alveberg. Du kan eventuelt ta kontakt med de som oppbevarer den tomme arkivmappen (så vidt jeg forstår Asker kommune), om de kan ha noen ide om hvor slike dokument kan ha havnet(om der f.eks er lignende kommentarer på andre mapper i samme arkiv). – Eventuelt kan du se om noen av de dokumentene du etterlyser kan finnes i en eventuell statsborgersak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har tidligere mottatt hans statsborgerbevilling 432/62, men ikke mye kjøtt på benet der heller. Jeg er litt forundret over at ikke er flere papirer på en person som kom fra et "fiendeland". Latvia lå under Sovjet på den tiden. Er du kjent med om det er åpnet noen arkiver fra fremmedpolitiet og/eller "Inspektør Asbjørn Johan Bryhns kontor"?

Statsborger Dok.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Politiets sikkerhetstjeneste/overvåkningstjeneste skulle ha noe om ham må du kontakte dem om det. Riksarkivet har kun fått avlevert en mindre del av deres arkiver. Men det er slett ikke sikkert at de har brydd seg med en ordinær flyktning.

Legger også ved ei lenke til Arkivportalen der vi bestreber oss på å få lagt ut mest mulig av Arkivverkets og andre institusjoners arkivkatalogar. I tilfelle der er flere arkiver du vil se om vi har:

https://www.arkivportalen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
Fra hans statsborgersak kan jeg lese i dokumentlisten at en Case Sheet fra IRO
er -kopiert fra oppholdssaken. Hvor kan jeg eventuelt finne "oppholdssaken"?
Og hva betyr "O.G"?

Dokumentliste.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta at den vil sortere under samme instans som statsborgersaka. Du kan forsøke å etterlyse den via skjemabestilling. Jeg veit ikke hva O.G. står for, men kanskje det er saksbehandlers initialer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.