Gå til innhold
Arkivverket

Gurianna Ellingsdatter Gagnat, født 10.3.1877 i Kvernes. Utvandret til Amerika, men hvor ble det av henne? En nøtt i sommervarmen!


Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gurianna, datter av Elling Larsson Gagnat og Brit Johannesdatter Bergem, døpt 13. mai 1877 i Kvernes

Konfirmert i 1892 som nr. 18

Møre og Romsdal fylke, Bremsnes i Kvernes, Ministerialbok nr. 569A05 (1885-1899), Konfirmerte 1892, Side 134
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060821060136

 

Ifølge kirkeboken for utflyttet emigrerte hun til Amerika som ugift i 1895, som nr 12 til South Bend, Indiana. Attest 10.3.1896, så muligens reiste hun først i 1896.

Møre og Romsdal fylke, Bremsnes i Kvernes, Ministerialbok nr. 569A05 (1885-1899), Utflyttede 1895-1898, Side 237
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060821060233

 

Men jeg har ikke klart å finne noe mere om henne. Jeg har vridd hodet, og nå håper jeg at noen av dere som er eksperter på Amerika kan klare å hjelpe meg.

Det eneste jeg vet er at min svigermor fortalte at tante Anna bodde i Amerika, og at hun var hjemme på besøk en gang etterat hun reiste ut. Det har også versert et rykte om at hun muligens bodde i California.

 

Jeg har funnet South Bend somer en by og fylkessete i St. Joseph County i Indiana i USA.
Ifølge bygdeboken var det South Bend, Minnesota, men i kirkeboken står det Indiana, så hva er rett?

 

Hvilket navn brukte hun i Amerika? Giftet hun seg? Historien sier at hun gjorde det, men vet ikke navnet på mannen.

Jeg har søkt i følgende arkiver, uten å finne henne:

Gurianna utvandret ikke over Ålesund 1878-1930
Heller ikke registrert i utvandret fra Kristiansund 1882-1930
Heller ikke fra Trondheim 1867-1930
Har søkt på Anna og Gurianna samt Gagnat, Gangnat, Ellingsen samt året 1896 og 1897


Også emigranter over Bergen
Har søkt på Ellis Island og Ancestry, men ingen Anna Gagnat, Gurianna Gagnat finnes, heller ingen Anna Elllingsen eller Guri Ellingsen.

 

Har søkt alle søkbare emigrantprotokoller, men finner henne ikke i noen av dem.

 

Har jeg oversett noe? Er det noen som kjenner til South Bend, og andre nordmenn som bodde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av hennes nærmeste familie emigrerte, men det kan jo ha vært andre i hennes omgangskrets eller bekjente som allerede hadde reist. Hun bodde på Averøy, og der var vel ikke forholdene så veldig store. Da hun reiste ut bodde hun med faren og søsteren Ellen hos en annen søster, Brit som var gift med Jon Martin Monsen Hjeldset på gården Hjeldset.

 

Det jeg finner så rart er at navnet ikke finnes i noen emigrasjonslister som jeg har sett. Jeg trodde alle måtte via Elllis Island på denne tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Benedicte Hauge Kulø said:

Det jeg finner så rart er at navnet ikke finnes i noen emigrasjonslister som jeg har sett. Jeg trodde alle måtte via Elllis Island på denne tiden.

 

Nei, de fleste reiste til New York, men noen dro til Canada, Philadelphia og Massachusetts.

Fra Norge til England og deretter til Amerika. Du kan søke på Ancestry etter disse stedene. Jeg har prøvd, men ingen suksess.

 

On 7/14/2021 at 8:14 AM, Benedicte Hauge Kulø said:

Gurianna utvandret ikke over Ålesund 1878-1930
Heller ikke registrert i utvandret fra Kristiansund 1882-1930
Heller ikke fra Trondheim 1867-1930

 

Et langskudd. Kan du søke etter passasjer fra Stavanger i 1895 og 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Benedicte,

Dette er vel kjent for deg, men likevel: Elling Larsen Gagnat ble en gammel mann - han døde 27 oktober 1915 bosatt på gården Gagnat, Tingvold, se nr 16

 

Møre og Romsdal fylke, Tingvoll i Tingvoll, Klokkerbok nr. 586C04 (1910-1918), Døde og begravede 1915, Side 155

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070326680530

 

En dødsfallsmelding eller skifte etter ham vil kanskje kunne gi info om datteren Gurianna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Kjell Halvorsen skrev:

Hei Benedicte,

Dette er vel kjent for deg, men likevel: Elling Larsen Gagnat ble en gammel mann - han døde 27 oktober 1915 bosatt på gården Gagnat, Tingvold, se nr 16

 

Møre og Romsdal fylke, Tingvoll i Tingvoll, Klokkerbok nr. 586C04 (1910-1918), Døde og begravede 1915, Side 155

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070326680530

 

En dødsfallsmelding eller skifte etter ham vil kanskje kunne gi info om datteren Gurianna ?

 

Dødsannonsen heller ingen info om Gurianna https://www.nb.no/items/5b64ec0ce4dc2591650740d4cd74abe6?page=1&searchText=gagnat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2021 at 8:14 AM, Benedicte Hauge Kulø said:

Har søkt på Ellis Island og Ancestry, men ingen Anna

 

Jeg har funnet en kandidat, men det er litt vanskelig å vurdere om hun er den riktige Gurianna? Bør nok undersøke mer på denne damen.

 

Anna Carlson

in the 1900 United States Federal Census

Name:Anna Carlson

Age:23

Birth Date:Jun 1877

Birthplace:Norway

Home in 1900:Blue Earth, Faribault, Minnesota

Ward of City:Ward 2 & Part of Ward 3

House Number:8

Sheet Number:11

Number of Dwelling in Order of Visitation:225

Family Number:227

Race:White

Gender:Female

Immigration Year:1895

Relation to Head of House:Wife

Marital Status:Married

Spouse's Name:Andrew Carlson

Marriage Year:1896

Years Married:4

Father's Birthplace:Norway

Mother's Birthplace:Norway

Mother: number of living children:2

Mother: How many children:2

Years in US:5

Can Read:Yes

Can Write:Yes

Can Speak English:Yes

Neighbors:View others on page

Household MembersAgeRelationship

Andrew Carlson39Head

Anna Carlson23Wife

Carl L Carlson2Son

Emma Carlson4/12Daughter

 

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/26292462:7602

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Anna H Carlson

 in the Minnesota, U.S., Territorial and State Censuses, 1849-1905

Name:Mrs. Anna H Carlson

Age:27

Census Date:26 Jun 1905

County:Faribault

Locality:Blue Earth

Birth Location:Norway

Gender:Female

Estimated Birth Year:abt 1878

Race:White

Father's Birth Location:Norway

Mother's Birth Location:Norway

Line:24

Roll:MNSC_116

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?ti=0&indiv=try&db=mnstatecen&h=2730871

 

ScreenShot20210715at.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønn John G, faddere er ? Hovland og Bertha Nygaard 

 

 

John Gilbert Karlson

 in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name:John Gilbert Karlson

Baptism Age:0

Record Type:Baptism 

Birth Date:27 Dec 1904

Baptism Date:23 Apr 1905

Baptism Place:Bricelyn, Minnesota, USA

Father:Andrew Karlson

Mother:Anna Karlson

Church Name:Trinity Lutheran Church

Church Location:Blue Earth, Minnesota

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?dbid=60722&h=4910179&indiv=try&o_vc=Record:OtherRecord&rhSource=9196

 

edScreenShot20210715at.png

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Det er ofte nyttig å sjekke gamle digitaliserte aviser, men jeg tenkte mer i retning av Arkivportalen, Tingvoll lensmannskontors dødsfallsprotokoller, men de ser ut til å stoppe i 1903 😞 avi

A-5667 - Tingvoll lensmannskontor

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000317866?ins=SAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løs observasjon som ikke gir noe særlig info, men dog: når søsteren Ellen dør i 1934 er dødsannonsen undertegnet bl.a. «søskende» (flertall?):

https://www.nb.no/items/bfb862307e296381ac3e70dc00207ca9?page=4&searchText=Kvistnes
 

Så vidt jeg kan se fra bygdeboken er det kun broren Lars og evt Gurianna som kan være i live på dette tidspunktet:

https://www.nb.no/items/22eb9d25dec2a5581c92eff1926d4227?page=371&searchText="Elling gagnat»~1

 

Søsteren Brit døde i 1897, og de andre søsknene døde unge:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000004889999


Med alt mulig forbehold om at det er barn som ikke står oppført i bygdeboken, og at svigersøsken omtales som søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som har jobbet og lett etter Gurianna i sommervarmen!
Ja, jeg kjenner til Elling, og familien hans. Av barna hans var bare Lars og Ellen i live i Norge. Jeg har faktisk ikke sett dødsannonsen til Ellen, men ser nå tydelig at Gurianna da må ha vært i live. Lars dør i 1938.

 

Veldig interessant med Anna Carlsson. Jeg får sjekke nærmere på henne, finne ut når hun giftet seg. I og med at hun bare ble kalt Anna, så er det jo en mulighet.

 

Jeg skal sjekke videre også på utreise fra Stavanger i morgen, og lete både på Ancestry og Fam.search

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sjekket Ancestry og har funnet at Anna Carlsson ikke er min Anna. Det var veldig synd!

 

https://www.ancestry.com/search/categories/34/?name=Andrew_Karlsen&birth=1861_norway_5173&location=2&marriage=1896&name_x=s_s&priority=usa&record_f=_1652393&spouse=Anna

 

Name
Andrew Karlson
Spouse
Anna Serine Hovland
Marriage
10 Dec 1896 Blue Earth, Faribault, Minnesota 
Endret av Benedicte Hauge Kulø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Benedicte Hauge Kulø

 

Hei Benedicte!

Det er en liten stund siden “sommerheten” og din siste post så jeg vet ikke om du har funnet noe mer selv i mellomtiden, men jeg poster et lite sammendrag først og så kan du selv se på klippene og lenkene jeg har vedlagt. Jeg ser fra tråden din at du bruker Ancestry så jeg har også lagt ved lenker derfra.

 

Gurianna tok navnet Anna Strøm (Anne/Annie Strom) da hun reiste til USA. Hun forlot Kristiansund 14. oktober 1896 og ankom NY 28. oktober s.å. Hun er nr. 190 i passasjerlista ved ankomst. Navnet hennes var oppført som Anna Strain og hun skulle til South Bend, Indiana.

 

Hun giftet seg 28. februar 1900 med Cornelius Andersen(on) i Chicago, IL. Som du vil se av klippet fra kirkeboka (KB) så var det oppgitt at han var fra Grimstad og hun fra Christiansund. Cornelius var f. 22. mars 1866 i Fjære ved Grimstad med foreldre Andreas Knudsen og Helene Nilsdatter.

 

Cornelius og Anna bodde sammen i Chicago ved census 1900, Cornelius var da oppført med navnet Charles. De bodde på samme adresse som ved giftermålet, 249 Hersh (Hersch/Hirsch) Street, og yrket til Cornelius var maskinist. Den 2. oktober 1902 i Chicago ble de foreldre til en gutt, Arthur Edwin. Familien flyttet så til Oakland, Alameda County, CA og du finner de der i census videre sammen med sønnen Arthur E.

 

Census 1930 er interessant  - for hos familien Andersen bodde nemlig nevøen til Anna (Gurianna), Einar Birger Gagnat (f. 1901 og sønn til Lars Ellingsen Gagnat). Einar B. emigrerte i 1923 og skulle da til sin tante Anna Andersen i Oakland, CA. Han er nr. 8 i passasjerlista ved ankomst (bla 1 side frem og du kan se hvem han skulle til).

 

Cornelius døde 9. januar 1938 og Anna 3. mars 1948. Ved dødsreg. hennes var f. dato oppgitt til 10. mars 1877 og farens navn oppgitt som Strom.

 

Hvis du ser på skannet original for Mountain View Cemetery Records (hun er oppført som nr. 81276) så står det notert under kolonnen “Disposition”; “removed to Evergreen Cem”.

 

Sønnen Arthur E døde i 1952 (barnløs).  

 

Under finner du lenker med beskrivelser. Når du har fått opp lenkene hos FS så finnes det lenker til lignende dokumenter (se til høyre under “Similar Records”).

 

I tillegg har jeg lagt ved klipp fra KB vielse og obituaries (nekrologer) for Anna, Cornelius og Arthur.

 

Gurianna (Anna/Annie) Ellingsdatter

1896 Utreise Kristiansund

1896 Ankomst NY - Lenke FS

1900 Vielse - Lenke FS - Lenke Ancestry KB

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name: Annie Ström
Gender: Female
Record Type: Marriage
Marriage Date: 28 Feb 1900
Marriage Place: Chicago, Illinois, USA
Spouse: Cornelius Anderson
Church Name: Bethania
Church Location: Chicago, Illinois

1900 Vielse.jpg

 

1900 Census - Lenke FS

1910 Census - Lenke FS

1920 Census - Lenke FS

1930 Census - Lenke FS

1940 Census - Lenke FS

1948 Død Anna - California Death Index - Lenke FS

1948 Begravelse Anna - Mountain View Cemetery Records - Lenke FS

 

Obituary Anna; Oakland Tribune (Oakland, California) 04 Mar 1948, Thursday, Page 47  

1948 OBIT.jpg

 

 

Kornelius (Cornelius/Charles) Andersen (Andreassen/Anderson)

1866 Dåp - Transkribert - Skannet original, nr. 49

1875 FT - Transkribert  - Skannet

1937 The U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007 - Lenke Ancestry

 

The U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Name: Cornelius Anderson
Gender: Male
Race: White
Birth Date: 22 Mar 1866
Birth Place: Trinstad, Norway
Father: Andrew Knuttsen
Mother: Elen Nelson
SSN: 570094448
Notes: Aug 1937: Name listed as CORNELIUS ANDERSON

 

 

1938 Død Cornelius - California Death Index - Lenke FS

 

Jeg legger også ved et par baser fra nett som har noe om foreldrene hans;

Geni

Nermo; Johan Andreas Knudsen - Helene Nielsdatter

 

Obituary Cornelius; Oakland Tribune (Oakland, California) 11 Jan 1938, Tuesday, Page 31

1938 OBIT.jpg

 

 

Arthur Edwin Andersen

1902 Fødsel og dåp Arthur Edwin - Lenke Ancestry KB

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name: Arthur Edwin Anderson
Baptism Age: 0
Record Type: Baptism
Birth Date: 2 Oct 1902
Baptism Date: 27 Dec 1902
Baptism Place: Chicago, Illinois, USA
Father: Cornelius Anderson
Mother: Anna Strom
Church Name: Bethania
Church Location: Chicago, Illinois

 

1942 WW 2 Reg - Lenke Ancestry

1952 Død - California Death Index - Lenke FS

1952 Begravelse - Mountain View Cemetery Records, 1857-1973 - Lenke FS

 

Obituary Arthur E; Oakland Tribune (Oakland, California) 09 Jun 1952, Monday, Page 39

1952 OBIT.jpg

 

 

Einar Birger Gagnat

Gards- og ættesoge for Bruvoll skolekrets og Raudsand, side 142

1920 FT

1923 Utreise

1923 Ankomst - Lenke FS

1930 Census - Lenke FS

1936 Vielse - Lenke Ancestry

1940 Census - Lenke FS

1942 World War II Draft Cards Young Men, 1940-1947 - Lenke Ancestry

Lenke til forskjellige dokumenter for Einar B - LENKE FS

Han ble skilt fra kona Mary i 1942 - Oakland Tribune (Oakland, California) 29 May 1942, Friday, Page 21

Oakland Tribune (Oakland, California) 29 May 1942, Friday, Page 21.jpg

 

Einar B. kom som du sikkert vet (og kan lese fra BB) tilbake til Norge og døde i 1977. 

Tidens krav ( Kristiansund), lørdag 29. oktober 1977https://www.nb.no/items/cc00b9f148ef1e7a9341aae0699dae06?page=17&searchText="einar birger gagnat"

 

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Egil!

Jeg hadde tatt en pause når det gjaldt henne, for ikke å tulle meg helt bort. Og når det gjelder USA har jeg ikke jobbet så mye med det materialet.

 

Det var fantastisk at du fant dette. Du har gjort en kjempejobb og et stort familie-mysterium som døde med min svigermor er nå løst. Jeg har vridd hodet i mange år for å finne henne, men hadde ikke tenkt på at hun kunne kalle seg Strøm. Det var nemlig på Strøm hun vokste opp, men resten av familien brukte Gagnat-navnet. Og i og med at passasjerlisten har navnet Strain, så må man ha veldig god fantasi!! Du har funnet masse og jeg er veldig takknemlig.

 

Det er litt morsomt at Anna hadde to nevøer med navnet Einar Birger, en ble født i 1901 og den andre i 1902. Den andre het Kvistnes, og han var også i Amerika en tid.

 

Vennlig hilsen

Benedicte

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.