Gå til innhold
Arkivverket

Skifteopplysninger fra Sorenskrivere


Odd Lauritz Aamodt
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvd å finne frem til skifteopplysninger fra Sorenskriveren i Nordfjord på 1920-tallet.  Jeg finner kun  dødsmeldinger fra lensmennene.  

 

Hvor finner jeg skifteopplysninger fra ulike sorenskriverembeter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Odd Lauritz.

 

Velkommen hit 🙂

 

Jeg er ikke ansatt i DA, så det er kanskje litt ‹impertinent› av meg å svare, og dette er kanskje å slå inn åpne dører men DAs forside har en ‹knapp› – «Finn kilde». Trykk på den, og du får bl.a. en liste med kilder under «Kategori». Hvis du da klikker på «Skiftemateriale», får du en meny hvor du kan begrense søket. Videre under «Geografi» kan du begrense ytterligere .

Men hvis du spesifikt er ute etter skifter på 1920-tallet, er jeg usikker på sperregrenser etc. Da er vel direkte henvendelse til det aktuelle Statsarkivet, event. Riksarkivet det beste.

 

Håper dette hjalp. 🙂

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsmeldingane er opne til og med 1934, og eg tippar at det same ville gjelde for skifte. Problemet er vel heller at det finst mykje meir interessant materiale i arkiva enn det finst ressursar til å skanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.