Gå til innhold
Arkivverket

Karen Sophie Hansdatter-Når/hvor ble hun døpt og når/hvor ble hennes foreldre gift?


Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Kanskje det hadde vært greit å opplyse om at det dreier seg om en konfirmasjon i Hobøl i 1849, slik at alle slipper å slå opp i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Carl! 🙂 Da Karen Sophie er konfirmert i 1849 i Hobøl er fødested oppgitt til Tolfshuus plds og bosted Lillebye plds. Kan ikke finne Karen Sophie døpt verken i Hobøl eller Spydeberg. Rart når hun er født og konfirmert i Hobøl! Kan ikke finne foreldrene til Karen Sophie i Ft 1865, så da må de være døde før 1865 et eller annet sted! 

 

Guttorm.

Endret av Guttorm Flygel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Vrien sak. Det spørs om det ikke er en eller flere ting her som er galt. Du skriver at du ikke finner foreldrene i folketellingen 1865. Nei, ikke som gift par (men hvem har sagt at foreldrene er gift?) - men kanskje hver for seg? Det finnes i hvert fall er par "brukbare" Hans Olsen:

001 Hans Olsen - 0026 Braaten - 004 Melbye - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0138P Hobøl prestegjeld - Digitalarkivet

001 Hans P. Olsen - 0021 Hestehagen - 001 Haabøl - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0138P Hobøl prestegjeld - Digitalarkivet

Men ingen Helene Tollefsdatter. Men vi har kun EN kilde som nevner hennes navn - konfirmasjonen. Kanskje hun ikke var en Tollefsdatter? 

 

Prestene førte (som regel) ikke kirkebøkene fortløpende - de noterte lapper e.l. og førte inn en bunke ad gangen. Rabler du ned Helene Tolfshuus pl. KAN det være lett å tolke det som Helene Tolfs (=Tollefs) dtr. en tid etter (særlig hvis du forventer et patronymikon). Og det finnes en Helene på Tolfshus ved folketellingen 1865:

002 Helene Nilsdatter - 0092 Tolfshus* (N). (plads) - 002 vestre - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0138P Hobøl prestegjeld - Digitalarkivet

og en som får en datter med navn Karen Sofie samme sted 25/10-1834 (døpt 9/11-1834): https://www.digitalarkivet.no/kb20050630030630

Begge disse er Nilsdøtre - og antagelig samme damen. Og det passer nesten "for" bra.

 

Men så dukker det et nytt problem opp: faren er (så vidt jeg kan se) ved denne dåpen oppgitt som Anders (ikke Hans) Olsen. Og vi har TO kilder som sier at faren het Hans Olsen. Men jeg har sett nok av tilfeller hvor presten (og andre øvrighetspersoner) ikke skiller mellom fedre og stefedre og "pleiefedre" og "adopsjonsfedre". Hva om Hans Olsen tilhørte en av disse kategoriene? Han KAN jo ha tatt til seg Anders' sin datter - kanskje de var brødre, f. eks.?

 

Jeg har dessverre ikke noe fasitsvar å gi deg. Men i hvert fall litt å tenke på og undersøke?

 

Og jeg har i hvert fall flyttet debatten opp blant de nyeste så kanskje noen andre ser den og kommer med bedre forslag enn meg...

 

Lykke til videre!

Endret av tom askerøi
fikset et par tyrkkleif'er
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for svar Tom! 🙂 Ja, her ga du meg litt å tenke på! Ikke usannsynlig at det kan være slik som du antyder, men som du sier er det ikke noe fasitsvar så langt. Jeg får prøve litt til før jeg gir opp! Igjen, takk for svar Tom!  🙂 Kanskje et skifte kan oppklare dette?

 

Mvh

Guttorm

 

Endret av Guttorm Flygel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi deg - jeg sitter akkurat og "studerer" en Helene Hansdatter som gifter seg på Kinnerud 17 år gml i 1838 med en Jørgen Thoresen eller-noe sånt-no' (men da var hun vel litt i yngste laget i 1834... 

Men det er, merkelig nok, flere "Helene'r" å ta av enn "Hans'er" i Hobøl på den tiden...

Jeg ble litt fascinert av problematikken din og har ikke helt klart å la den slippe taket...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også drømt om å finne skifter - men det ser dårlig ut. Men det var et på Tolfshuus 1866 som KAN være av interesse. Men dårlig som jeg er til å tyde disse gamle skiftene har jeg laget en debatt om dette skiftet under spm om hjelp til tyding: 

skifte på/vedr Tolfshus(?) men hva sier det om slektskapsforholdene? Og jeg tror det fortelles en historie også? - Tyding av skannede kilder - Arkivverket

Så får vi se om det er noe av interesse der...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet var en bomtur. 

Men ellers har jeg funnet ut litt mer om Helene Nilsdatter, Tolfshus:

 

Det er nok henne jeg finner her som død på Tolfshus plads 30/11-1874 (nr 12 d.å.). Fattiglem og enke. Født 1791 : https://www.digitalarkivet.no/kb20060919070387

Av folketellingen 1865 får vi vite at hun er 73 år (dvs født ca 1793) enke og husholderske s.s.

 

Vi står på...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk for svar Tom! 🙂 Har prøvd å finne skifte etter Anders Olsen, men finner ikke. Prøvde også finne skifte etter Helene Nilsdatter, men finner ikke av henne heller. Hvis hun var født i 1791 så ville hun vært ca. 43 år da Karen Sophie ble født. Så denne nøtta er visst ikke mulig å knekke! Tusen takk igjen Tom for hjelp! 🙂 

 

Mvh

Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så mange skifter etter fattiglem'er - så vi må nok glemme skifter, dessverre.

Samtidig må vi huske på at gamle folk gjerne ble registrert som eldre enn de var - og generelt at aldersoppgaver er lite pålitelige.

 

(Slettet resten av innlegget for en dobbelt-sjekking (beklager forvirringen), men hvis det er henne fra folketellingen 1865 så står det der at hun er født i Eidsberg - og det glemte jeg å ta hensyn til...)

 

Det ER faktisk en Helene (eller Helena som presten der konsekvent bruker) Nilsdatter i Eidsberg på riktig tid (døpt 22/9 1793) - nr 3 ovenfra i kolonnen ytterst til høyre: 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061019040292

Hvordan gikk det med henne, tro?

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Tom! 🙂 Jeg takker deg for at du har brukt så mye av din tid på å hjelpe meg, jeg må beundre din iherdighet! Tusen takk for hjelp Tom! 🙂 Men jeg har nå gitt opp å løse denne slektsgåta, så jeg legger den bort for nå. Har andre problemstillinger å finne ut av.  Det eneste jeg finner om Helene Nielsdatter er dette fra Bygdebok for Eidsberg og Mysen. B. 4 : Gårdshistorie side 167: 341383454_BygdebokforEidsbergogMysen.B.4.Grdshistorie.jpg.f773cfb70e85212607f6f4018f0ea911.jpg

 

Mvh

Guttorm

Endret av Guttorm Flygel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for hyggelig tilbakemelding! 

 

Det ender vel i "total forvirring". Den Karen Sophie som jeg fant frem til er født 25/10-1834. En Anders Olsen Tolfshuus plass gifter seg som enkemann 19. juni(juli?) samme år med en enke ved navn Gunild Arnesdatter Holls plass. (nr 14 venstre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20060604080146

 

At den nygifte mannen skulle få barn noen få måneder senere med en annen kone er vel ikke sannsynlig da det ikke står noe om at fødselen skulle være utenfor ekteskap eller at faren er "gift mann").

 

Kan presten ha skrevet Anders i stedet for Hans? Neppe, for Hans gifter seg i 1830 - til-og-og-med med en Helene(!) (men Poulsdatter ikke Nilsdatter)(nr 6 høyre side:)   https://www.digitalarkivet.no/kb20060604080142

 

 

Så hvert nytt forslag slås i hjel av et motstridende faktum. Jeg er også redd vi ikke kommer lenger med de kildene som er tilgjengelig i dag. Trist, men det har i hvert fall vært en interessant ferd i gjennom kildene (for meg).

 

Men kanskje en dag...?

 

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.