Gå til innhold
Arkivverket

Et utydelig ord i Henrich Olins dåp 1784


Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha hjelp til å tyde ordet etter fadder Peder Petersen i Henrich Olins dåp 23.10.1784. Kan det stå Taarn..? Det er synd blekkflekken skjuler deler av resten av ordet. I DA-søk kan man ikke trunkere stilling/yrke lenger, noe jeg savner.

 

Etter Petersen kommer en Bogb.svend, het han Kam? Jeg finner ingen etternavn på Kam eller Karn i DA -søk. Det kan kanskje være en forkortelse. 

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010477

image.png.f1a1551966ae1071323235807862fa60.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Det er synd blekkflekken skjuler deler av resten av ordet. I DA-søk kan man ikke trunkere stilling/yrke lenger, noe jeg savner.

 

Ja til begge delar! Det som er leseleg på begge sider av blekklatten liknar på "farver", slik det er skrive i fadderlista til Anna Johanna litt lenger oppe i same spalte, "Juel farver". Men kva slags fargar var Peder Pedersen i så fall?

 

Tenkte først at det rundt/under blekklatten funne stå "fører", og det næraste som då dukka opp ved søk i DA var "Pramfører", men førsteleddet kan vel vanskeleg lesast som "Pram".

 

Den einaste bokbindaren med eit namn som liknar på Kam har vel også du funne, Johan Carl Kampf (https://www.digitalarkivet.no/pc00000000014132), men det verkar rart å forkorta namnet Kampf til Kam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Det som er leseleg på begge sider av blekklatten liknar på "farver", slik det er skrive i fadderlista til Anna Johanna litt lenger oppe i same spalte

Hmmm. Ikkje så sikker på det, likevel:

            image.png.5f19d83a2e5b388602caadd894e8d7bd.png

image.png.e82aba6d2d26f4d3119bd53a72599e99.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Ja til begge delar! Det som er leseleg på begge sider av blekklatten liknar på "farver", slik det er skrive i fadderlista til Anna Johanna litt lenger oppe i same spalte, "Juel farver". Men kva slags fargar var Peder Pedersen i så fall?

 

Tenkte først at det rundt/under blekklatten funne stå "fører", og det næraste som då dukka opp ved søk i DA var "Pramfører", men førsteleddet kan vel vanskeleg lesast som "Pram".

 

Den einaste bokbindaren med eit namn som liknar på Kam har vel også du funne, Johan Carl Kampf (https://www.digitalarkivet.no/pc00000000014132), men det verkar rart å forkorta namnet Kampf til Kam.

 

Takk! Jeg ser at "fører" kunne stemme, men det passer vel som du sier ikke med "Pramfører". Jeg har mer tro på "farver", men har ikke vært borti flere enn en type farvere.

 

Kan ordet være "feier"? Men det kan vel ikke være "Taarnfeier"? Jeg finner i hvert fall ikke ordet i 'Ordbog over det danske sprog'. Det fantes en Peter Petersen Sværdfeger (det ble også skrevet Sværdfejer eller Kaardefejer, og det er ikke usannsynlig at skriveren brukte i i stedet for j) som tok borgerskap i 1775, men første del av ordet kan ikke være Sværd eller Kaarde.

 

Jeg hadde ikke sett bogbindermester Kampf, fint at du så det! og jeg slår meg til ro med at dette kan være en nokså merkelig forkortelse.  Det passer jo bra at han var svend i 1784 og mester i 1789. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Kan ordet være "feier"?

Tenkte også på "feier", utan at det har hjelpt i lesinga av førsteleddet.

 

(Ein Sverd-Feier fann eg også i Bergen 1866 [https://www.nb.no/items/90f703ea55f685824b6ce23158e2f9e7?page=1&searchText="feier"], men det kan jo ikkje vera det i dette tilfellet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.