Gå til innhold
Arkivverket

En liten slektsnøtt på gården Hjelmeland i Eid, Sogn og Fjordane. Anders Olsson ca 1661- etter 1736 hvem var han gift med?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

2 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Ingeri C. dør 1765 begr.16 mai, jeg har heller ingen oplysninger om hun var gift, ikke skifte. Casper Ingebigtsen Nøstdal ha trolig disse barna; Ingebrigt ca 1720, Ingeri d. 24/3-1722, Brithe ca 1723, Anne d. 24/8-1727.

Stemmer med min base og.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Nils Pederson Bjørlo i 1766 har enkja Anne Kaspersdtr sin broder Ingebrigt Kaspersen til lagverge - så dei er i alle fall sysken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da var jeg tilbake etter en time med fysioterapi for ryggen eter brudd i 12 ryggvirvel for 5 uker siden.

 

Da har vi vel oversikt over barna til CI og CG, men vi mangler fornavnet på kona til CI. Vi vet hun var datter av Anders Olsson Bjørhovde/Hjelmeland

Når det gjelder Christi plasserer du henne på Mannsett gift med en Rasmus?.

Det er en Rasmus Olsson der som bygslet i 1730. Han var ifølge bygdeboka gift med en Kristi Jonsdtr, Myrold på bruk nr.1.

 

På bruk nr.2 finner jeg en Kari Rasmusdtr. 1730-1802 gift med Ola Anderson Dalset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Nils Andersson i 1780 har vi denne arvingen - 

 

Eldste systerdotter Kari Rasmusdtr gift med Ola Andersson Mannset.

Ei av Nils sine systre må altså ha vore gift med ein Rasmus og fått denne Kari.

Ved Kari si vigsle er ho kalla Mannset og Ola er kalla Dalset, så eg vil tru at ho er den innfødde på Mannset. 

 

Eg har litt tidlegare i tråden føreslått at det er Nils si syster Kristi som er mor her, sidan vi finn Kristi Andersdtr Mannset død i 1743, som omtala lenger oppe.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001063111

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følger deg der. Men som nevnt Rasmus Olsson Mannset var i følge bygdeboka gift med en Kristi Jonsdtr. fra Myrold.

Kan det tenkes at forfatteren også her har stokket kortene feil og at det skal være Kristi Andersdtr.?

Ellers må det være en annen Rasmus som ikke er nevnt i bygdeboka på Mannset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, jeg følger deg der. Men som nevnt Rasmus Olsson Mannset var i følge bygdeboka gift med en Kristi Jonsdtr. fra Myrold.

Kan det tenkes at forfatteren også her har stokket kortene feil og at det skal være Kristi Andersdtr.?

Ellers må det være en annen Rasmus som ikke er nevnt i bygdeboka på Mannset.

Nei, forklaringa er truleg enklare enn som så. Vigsla med Kristi Jonsdtr Myrold skjer i 1743 - same året som Kristi Andersdtr Mannset blir gravlagd:  Enkjemanns-sorga er ikkje lang, seier dei.

 

Fyrste barn heiter Kristi.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003558962

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der ja. Og forfatteren har ikke fått med seg at han var gift to ganger, begge gangene med en Kristi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Anders Olsson nå er ute av slektstreet mitt, står vi fremdeles uten navn på kona hans.

Jeg har stilt spørsmålet om hvorfor Anders Olsson i bygdeboka er beskrevet som verson til forrige bruker, Hans Endreson.

Men uten at noen har forsøkt å besvare det spørsmålet.

 

Vi vet at det ikke er nevnt noen datter i skiftet etter Hans som var gift med Anders, og jeg har derfor tenkt at dette skiftet etter Hans var knyttet til den gjenlevende enken og deres felles barn.

Jeg fremkastet så tanken på at Anders kan ha vært gift med en datter av Hans fra et tidligere ekteskap og at det ble skiftet før Hans giftet seg på nytt.

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi veit i alle fall at Sylvi Ivarsdtr har vore gift med ein Josef før; sonen Johannes er 15 år i 1701. I skiftet etter Hans er det nemnt to namn i slektskap med henne - Guttorm Josefson og Klaus Monsson - men eg er ikkje 100 % sikker på kva det står. 

 

Redigert: Klaus Monsson er svigersonen til Sylvi - gift med dottera Kristi. Guttorm Josefson ser ut til å vere barnebarn; son til sonen Josef.

 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0010: Skifteprotokollar, 1747-1750, s. 54b-55a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128630636
 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har felles sønn Joseph som er 8 år i 1701.

 

I bygdeboka under gården Hjelmelandsbakke  kan man lese at brukeren før Hans Endreson var en Josph (Johannesson). Da må man kunne anta at det var første ektemann til Sylvi Ivarsdtr. Om sønnen Joseph var deres første barn sammen har de trolig blitt gift omlag 1692/93. Teoretisk kan Hans ha vært gift tidligere om han var født omlag 1666 som bygdeboka antyder.

 

Går vi til gården Hjelmeland kan man lese følgende: Ivar Olsson Bjørkedal hadde bruket i 1673. Versonen Hans Endreson bruket før 1709, skjøte 1687 og 1716.

Det var vel trolig far til Sylvi, og det avliver kanskje min teori om at Hans hadde vært gift før.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rune Thorstensen skrev:

De har felles sønn Joseph som er 8 år i 1701.

 

I bygdeboka under gården Hjelmelandsbakke  kan man lese at brukeren før Hans Endreson var en Josph (Johannesson). Da må man kunne anta at det var første ektemann til Sylvi Ivarsdtr. Om sønne Joseph var deres første barn sammen har de trolig blitt gift omlag 1692/93. Teoretisk kan Hans ha vært gift tidligere om han var født omlag 1666 som bygdeboka antyder.

Ja, felles son Josef og ste-sonen Johannes Josefson. Det er ingen ting i skiftet etter Hans som tyder på at han har vore gift før - men som du antydar: Det kan vere oppgjort før, sjølv om det vanlegaste er at alle born er nemnde.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Vet vi hvor Hans Endreson kom fra?

 

Der er i alle fall ikkje nokon Endre på Hjelmeland / Hjelmelandsbakke i 1664/6. 

Vi har Endre Steinbjørnson Naustdal, f.ca 1640 - Knut Endreson Bjørhovde f.ca 1675 - -

Der er ein oppsitjar Endre på Bjørhovde i 1664, men ikkje nemnt noko om kva søner han har.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 4  med fornavn  Endre i 1645, 2 i Gloppen og 2 i Eid. I Eid befinner de seg på Nedre Reffsold og Aashammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi går tilbake til eit av dei fyrste innlegga her, har Grete Flood klipt frå Geni - som vi alle veit kan vere svært upåliteleg men likevel kan ha rett - at Anders Olsson si kone er SYSTER til Hans Endreson, ikkje dotter som bygdeboka seier.

 

Dette høyrest mykje meir rimeleg ut aldersmessig og, sidan Anders Olsson og Hans Endreson er omlag jamgamle. 

 

Det hjelper oss likevel ikkje vidare, sånn umiddlebart.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tanke. Jeg vet ikke om det gir grunnlag for å benevne han som versønn. Men han døper sønner både for Hans og Endre, så det kan godt tenkes at det er en Endresdtr. vi jakter på her. Men det blir kanskje ikke helt enkelt å finne ut av.

 

Synd vi ikke kan søke i prestemanntallet 1664-66 lenger så vi kunne fått en oversikt over hvor mange Endre som befant seg i området på den tiden.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sikker på at det vil finnast nyttige opplysningar i tingbøkene, men dei må lesast gjennom på måfå, så det blir ikkje leita aktivt av meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg var såvidt innom  tingbøkene, men jeg tror ikke jeg skal bruke tiden min der. Jeg får bare med meg bruddstykker her og der, og som du sier blir det å lete på måfå.

Jeg får pusle videre med det jeg har så langt, og skulle jeg snuble over noe interessant i denne sammenhengen gir jeg lyd fra meg.

Stor takk til deg for alle bidrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Hans Endreson Hjelmeland er det vist til eit skøyte av 23.juni 1716. Det kan vel vere nemnt i tingbok eller pantebok, om ein er heldige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha fått med det og: Jordeboka for 1672 har desse brukarane på Hjelmeland; ikkje garantert rett avskrift:

 

Oluf Knutson

Oluf Ifuerson 

Ifuer Olsen

Simon

Peder Halfuorsen 

Rasmus

 

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Bergen stiftamt, R/Rc/L0036: Bergen stiftamt, 1668-1673
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090629320178

 

Bjørhovde står på sida før, men ingen spesielt lovande namn der heller.
 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.