Gå til innhold
Arkivverket

Børster støv av gamle slektsledd. Kristen Anderson Midthjell, Nordfjord ca 1620/30 - 1695. Hvor kom han fra og hvem var foreldrene hans?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet vi er langt tilbake i tid, men har likevel et lite håp om at det skal være mulig å finne ut hvor Kristen kom fra.

Han har trolig giftet seg rundt 1670 med Ingeborg Olsdtr. Dumbstein ca 1648- 1735.

De fikk i alle fall to barn tidlig på 1670 tallet, sønnen Peder og datteren Sygni.

 

Men det jeg lurer på er om det er mulig å finne ut hvor Kristen kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka til Aaland har tatt inn skiftet etter Kristen Andersen. Her er innledningen:

Millom dei gamle gardsdokument er eit ervebytebrev etter avlidne Kristen Andersson Midgjeld (på br. nr. 1), dagsett 9. april 1695; det er soleis eldre enn ervebøkene for Nordfjord. Dette brevet gjev so forvitnelege prov på kva det den tid høyrde til i eit velstelt og velbudd bondehus, at ein lyt taka inn her eit utdrag av det. Det gjev og gode prov på prisar og livskår o. y. a.
Ervebytet vart halde millom Kristen si enkja, lngeborg Olsdotter, og dei fire borni deira:

1. Sygni («Synnei»), gm. Tidemand P. Maurstad,
2. Peder, 20 a. g.,
3. Ingeborg, 13 a. g. og
4. Anders, 9 a. g.

 

Endret av Tor Kvien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Tor.

Jeg avsluttet innlegget mitt litt for tidlig ser jeg, for jeg har faktisk fire barn registrert, to av de havnet i Vanylven på Sunnmøre.

Man kan jo selvsagt spørre om det var tilfeldig eller om Kristen kanskje hadde sine røtter der.

 

Dessverre er det nok mange gamle dokumenter som har blitt borte. Mye brant opp, eller ble ødelagt av fukt og annet. Noe ble forlagt på et loft for så å bli kastet når noen på et langt senere tidspunkt skulle rydde opp, fordi man ikke så nytteverdien i det.

Og myndighetene må også ta sin del av ansvaret for at viktig informasjon har blitt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt å spekulere over.  Diplomet finne i Marcus-samlingen. De har gjort endringer slik at den gamle lenken min fungerer ikke lenger, men her er i hver fall navnet Anders knyttet til Midthjell.

Utgangspunktet er et diplom fra 17.2. 1589.
Sammendrag:
Jens Laurenssøn, lensmann i Davik skipreide, og fire lagrettemenn fra samme sted bevitner, at de har hørt Guttorm Oluffssøn i Davik med samtykke av hustru og barn selge til sin brorsønn Realf Anderssøn på Midgjeld i Davik sogn en tredje-part av Vedvik i Eid sogn for 20 gamle daler og 3 danske mark, hvilket straks ble betalt.
Lagrettmennen som er nevnt ser ut til å være:
Martinus på Sigdestad, Olluff Leffdal, Joenn på Hougse og Peder på Tottlandt.
 
Oluff på Davik  måtte då ha minst følgjande søner:
Guttorm Oluffsønn og Anders Oluffsønn, sitnevnte med sonen Realff Andersen på Midhjell som kjøper ein tredjepart av gården Vedvik på Eid.

I den gamle bygdeboka for Eid er Realf Andersen kalt Reold Sveinson, og visttnok slektning de i Leivdalen i Eid (Otte o.a.) 
Guttorm Olufsen er i den gamle bygdeboka plassert på Ytredavik. Jeg har spekulert litt på om denne Reiel Andersen Midthjell kan være den samme som er på Holme i Gloppen omtrent på samme tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tor.

Ja, det knytter unektelig navnet Anders til Midthjell på et tidlig tidspunkt, og jeg vil jo tro dette diplomet er mer til å stole på enn bygdeboka (også her).

Her får man rote rundt i gryten. Jeg tror ikke jeg fant noen Anders på Midthjell i forbindelse med Koppskatten 1645, men det kan jo bety at Kristens far var død på det tidspunktet. Men jeg tror ikke det var noen Kristen/Christen der heller i 1645.

 

https://www.digitalarkivet.no/search/34/100372?no_alias=1&fornavn=&etternavn=&kjonn=&stilling_stand=&gard=Medg*&sokn=&prgjeld=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.