Gå til innhold
Arkivverket

Ett av hoved temaene på brukernes eget forum - Kirkeboken er allerede registrert av AMF (eller andre). Kan jeg registrer denne på nytt?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

 Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skriver følgende:

Sitat:

 

 

Dersom en kirkebok allerede er transkribert, må man ikke begynne å registrere denne på nytt.

Vi bytter ikke ut en transkribert fil med en ny registrering for samme liste/bok. 

 

Ønsker man å forbedre transkriberingene, er det kun korrektur av eksisterende fil som gjelder. 

Det er rett og slett bortkastet tid å transkribere på nytt og sende denne inn for publisering. Den blir ikke publisert. 

 

Årsak: Hver enkel transkribering har en ID. Dersom vi sletter en transkribering, så forsvinner ID'en. Denne ID'en er gjerne lenket opp i slektsprogrammer, debattforum, Histreg osv. Ingen ønsker at ID'ene skal forsvinne.

Sitat slutt

 

 

Det er vel og bra det.  Renathe prøver så godt hun kan å være tilforlatelig, men nå er det millioner av transkriberinger som er hinsides all fornuft.

Har Arkivverket resurser nok til å behandle alle korrigeringer som kommer og må komme? Hvor mange tiår vil i såfall det ta ?

Og ikke skyld på utenlandske selskaper osv. En avtaler er vel inngått ?

Vil gjerne vite mer hva som ligger bak denne eventuelle avtalen. Hva er det genuine?

 

Mvh

Ivar

 

Legg gjerne eksempler inn her dere som har sett galskapen

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke Wågenes som om det er noen avtaler som bestemmer dette. Det er bare det at hvis du eller jeg har referert til en transkribering på våre slektssider, hvor nå vi måtte ha dem, så refererer de til transkriberingen ved hjelp av dennes ID i databasen.  Slettes den, har ikke du og jeg lenger noen gyldig link. Siden våre slektssider ikke ligger hos Arkivverket, men enten hos oss privat eller på MyHeritage eller lignende, så kan den heller ikke oppdateres automatisk hos oss.

 

Nå kunne man (eller snarere jeg, som pensjonert programmerer) tenke seg et system der posten med den gamle ID'en ikke ble slettet, men heller inneholdt en referanse til den nye. Om det kunne være en mulighet må vel utviklerne bak Arkivverkets systemer eventuelt svare på.

 

Hva som er mest ressurskrevende - eller hvilke ressurser Arkivverket har - skal jeg ikke gjette på. Men det er altså per i dag øyensynlig et valg mellom å få oppdatert transkriberingene så fort som mulig, og at de som alt har linket til den gamle skal beholde denne, om enn unøyaktig. Det er kanskje bedre enn ingenting for noen.

 

Geir 🙂 

Endret av Geir Fjærli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, dog ikke alle transkriberingene viser vel også til selve kilden, ofte kirkeboken. Legger man kirkeboken som kilde forblir

ID der og ikke slettet. Man bør selvfølgelig angi kirkeboken som kilde og den ikke den transkriberte siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Man bør selvfølgelig angi kirkeboken som kilde og den ikke den transkriberte siden.

 

Kanskje begge? For mange av oss er jo kirkeboken ofte uleselig, og det er transkriberingen vi legger til grunn. Er vår info feil, er det på grunn av sistnevnte, og da er det greit at vi viser hvor vi har det fra. Om noen da påpeker feil, så kan vi rapportere disse feilene. Om vi bare linker til kirkeboka, oppdager vi aldri feilkilden, og den blir ikke rettet...?

 

Geir 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ivar har rett i en ting: Noen av transkriberingene er nesten helt verdiløse - et skrekk eksempel er kirkebøkene fra Hobøl (i hvert fall fra første halvpart av 1800-tallet som jeg har brukt de siste dagene). Her er et tilfeldig valgt eksempel fra en som er døpt 25/10-1834:

 

transkribert heter barnets mor Niels Solfsens:  Karen Sophie - Ministerialbok for Hobøl prestegjeld 1814-1841 (0138P) - Digitalarkivet

 

i originalen heter barnets mor Helene Nielsdtr Tolfshuus plass (siste ord dog antagelig forkortet):  https://www.digitalarkivet.no/kb20060604080065

 

Det kaller i hvert fall jeg for en gedigen skivebom - for ikke å påstå at man ikke engang er på riktig skytebane . . .

 

Og det florerer av dem! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Geir Fjærli skrev:

Nå kunne man (eller snarere jeg, som pensjonert programmerer) tenke seg et system der posten med den gamle ID'en ikke ble slettet, men heller inneholdt en referanse til den nye. Om det kunne være en mulighet må vel utviklerne bak Arkivverkets systemer eventuelt svare på.

 

Skulle ein registrere kyrkjeboka på nytt og leggje inn referanse til dei gamle lenkene for kvar person/hending ville ein få litt å gjere på.

 

Ved korrektur får ein tilsendt den gamle fila, og kan rette direkte i denne, stort sett utan at ein treng å røre id-referansane. Det er ei mykje betre løysing.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Skulle ein registrere kyrkjeboka på nytt og leggje inn referanse til dei gamle lenkene for kvar person/hending ville ein få litt å gjere på.

 

Ser den. Jeg tenkte vel helst at det skulle vært en teknisk løsning, som at hver "post" i kirkeboka ble registrert med sidenummer + linjenummer, og at et automatisk system kunne matche på dette. Ikke at den som registrerte det skulle gjøre det manuelt. Derfor jeg antok at systemet måtte endres av utviklerne. Nå ser jeg vel for meg at det kan være vanskelig å "telle linjer" i mange slike kilder...

 

11 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ved korrektur får ein tilsendt den gamle fila, og kan rette direkte i denne, stort sett utan at ein treng å røre id-referansane. Det er ei mykje betre løysing.

 

Høres fornuftig ut for meg.

 

Geir 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt korrektur på endel materiale som AMF har transkribert og stort sett er mesteparten av det arbeidet de har gjort ganske bra og det som er mest vanlige å rette på er navn og stedsnavn som går igjen. Angående dato og årstall er det sjelden man finner feil men det forekommer. Der det forekommer mest feil er på navn og stedsnavn der det ofte kan være utydelig skrift i kilden som gjør at det er vanskelig å tolke og feil i datoer og årstall er litt mer skjeldnere selv om det forekommer også. 

Når det gjelder filen du får til korrekturlesing så inneholder den ikke en men flere ID som benyttes også i andre sammenhenger. ID-referansene skal ikke endres på når man leser korrektur. Har også transkribert noen kirkebøker og det tar lenger tid enn ved korrekturlesing så jeg ser ikke poenget i å transkribere de på nytt som vil ta enda lenger tid. Å kalle transkriberingene som verdiløse er som å skyte spurv med kanoner og vil jo heller oppfordre i å delta i dugnaden for å korrekturlese.

 

Er ikke feilfri jeg heller og man finner sikkert andre tolkninger av det jeg har transkribert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa jeg NESTEN verdiløse. Men det hjelper lite om datoene stort sett er riktige når navnene er så gale at du ikke finner innføringen. Jeg har i hvert fall aldri søkt på dato...

 

;-))

 

Det er neppe noen som har funnet overnevnte Helene Nielsdatter ved søk - i så fall skulle jeg gjerne visst hvordan...

 

;-)))))

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er de transkriberte ganske verdiløse pga av feil navn, for andre er de en gullgruve fordi noe eller alt er stort sett rett.

Jeg har funnet barn jeg ikke visste om, ekteskap og dødsdatoer jeg ikke fant fordi jeg ikke orket å lese gjennom mange år med kirkebøker uten å vite om de fantes der eller ei.

Så for noen er de en kilde til irritasjon, mens for andre til stor hjelp.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvfølgelig ikke at ALLE transkriberinger er verdiløse. Jeg har selv hatt masse glede av transkriberinger nettopp i de sammenhenger du nevner - å finne søsken av en ane, vielser og ikke minst en dødsdato (det kan være flere tiår mellom siste innføring i kirkeboka og begravelsen). For ikke å snakke om folketellingene!

 

Men skal jeg finne slikt må navnene være noenlunde rett transkribert. Det er menneskelig å feile, men når feilene blir så mange - og så store - som f.eks. i kirkeboka fra Hobøl må du like fullt "orke å lese gjennom mange år med kirkebøker" skal du finne barn, ekteskap eller dødsdatoer for svært mange mennesker. Om du ikke er "slektsforskningens Fetter Anton", da?

 

PS:  Hvis noen kan finne døds-/begravelsesdatoen til "Niels Solfsens" vil jeg bli svært takknemlig..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hjulpet meg mye når de er familier jeg kjenner til. Barnets navn kan være skrevet feil, foreldrenes navn etc, men veldig ofte er en av dem rett og jeg finner jeg match. Det er klart at når du leter etter en person, og du vet hva foreldrene heter, og foreldrene er helt andre så hopper du videre for det var tydelihgvis ikke det barnet du var på jakt etter. Jeg går veldig ofte inn på den skannede kirkeboken og sjekker, og ja kan finne at barnet er blitt skrevet opp med foreldrene som hører til barnet under. Nå skjønner jeg godt at i mange tilfeller blir det feil for prestene  hadde strøket på skjønneskrift temmelig mange av dem. Vi ser selv vi har et tyxdeforum fordi mange ikke greier å lese kirkebøkene, da er det vel ikke så unarurlig at utlendinger bommer mye på dette. Noe er helt klart slurvefeil, men en del av feielene er det letter å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klager på AMF-transkriberingen bør huske på at alternativet er ingen transkribering i det hele tatt. Selv om det er mange her i Norge som har jobbet med det i mange år, så ville det tatt veldig lang tid før vi hadde kommet gjennom alle kirkebøkene. Jeg har selv transkribert en del og også lest korrektur på AMF-lister og jeg vet hvor mye tid det tar. Jeg er overrasket over hvor lite feil det er i det som AMF har gjort, men det varierer stort, så noen av de som har gjort jobben, har nok ikke vært så flinke.

 

Tom Askerøi, du klager over at du må orke å lese gjennom kirkebøker for at du skal finne den du leter etter. Hvorfor mener du at du har krav på at andre skal legge til rette for deg, så du slipper det? Du må nok være forberedt på å gjøre jobben selv.

 

Vi som driver slektsforskning nå, har det lettvint i forhold til tidligere generasjoner. Min far måtte reise rundt til statsarkivene og det kostet både tid og penger. Vi kan sitte hjemme og det koster ikke annet enn papir og blekkpatroner hvis vi vil ha utskrifter. Hvordan far fant ut hvor han skulle reise og hva han skulle lete i, vet jeg ikke. Jeg har funnet mye jeg ikke ante noe om ved bare enkle søk. Men jeg går alltid på orginalen (skannet) når jeg har funnet noe transkribert. Det kan være feil uansett hvem som har gjort det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sigrid Strompdal skrev:

Dere som klager på AMF-transkriberingen bør huske på at alternativet er ingen transkribering i det hele tatt. ...

 

Det stemmer vel ikkje heilt.  Det vil ta noko meir tid...  - men ikkje svært mykje mindre enn det vil ta å rette manglane i AMF-materialet.

(I tillegg til mange feil, er det store manglar ved avskriftene - det er stort sett berre datoar og namn på hovudpersonane som er registrerte).

 

Men den tyngste innvendinga er at ved å legge ut dette materialet fullt av feil, er at ikkje berre AMF-materialet er upålitande,

men at det vil redusere tiltrua til/oppfatninga av kvaliteten på heile digitalarkivet.

Blandar du 1 liter skitvatn med 9 liter reint vatn, får du 10 liter skitvatn...

 

Eg har også registrert ei og anna liste. Eg veit det tek tid - men eg veit også at utan kunnskap om norsk språk og (lokal-)historie, vert det vanskeleg å få rett.

Indarane som jobba(r) for AMF har neppe "mykje tid" - og dei kan svært lite om norsk språk og historie.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigrid: Vær snill å lese mitt innlegg en gang til. 

 

På 2021-7-27 den 0.23, tom askerøi skrev:

Jeg mener selvfølgelig ikke at ALLE transkriberinger er verdiløse. Jeg har selv hatt masse glede av transkriberinger nettopp i de sammenhenger du nevner - å finne søsken av en ane, vielser og ikke minst en dødsdato (det kan være flere tiår mellom siste innføring i kirkeboka og begravelsen). For ikke å snakke om folketellingene!

 

Men skal jeg finne slikt må navnene være noenlunde rett transkribert. Det er menneskelig å feile, men når feilene blir så mange - og så store - som f.eks. i kirkeboka fra Hobøl må du like fullt "orke å lese gjennom mange år med kirkebøker" skal du finne barn, ekteskap eller dødsdatoer for svært mange mennesker. Om du ikke er "slektsforskningens Fetter Anton", da?

 

PS:  Hvis noen kan finne døds-/begravelsesdatoen til "Niels Solfsens" vil jeg bli svært takknemlig..

 

 

Jeg har da overhodet ikke skrevet at jeg "har krav på at andre skal legge til rette for" meg. I mer enn 20 år har jeg gjort jobben selv (de fleste av årene på gammeldags microfiche) og er  takknemlig når noen har gjort jobben enklere for meg - enten det gjelder scanning eller transkribering.

 

Men noen transkriberingsjobber er så dårlig gjort at jeg ikke finner noen hjelp i dem - og da ser jeg heller ingen grunn til å være takknemlig for dem.

 

 

 

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Men den tyngste innvendinga er at ved å legge ut dette materialet fullt av feil, er at ikkje berre AMF-materialet er upålitande,

men at det vil redusere tiltrua til/oppfatninga av kvaliteten på heile digitalarkivet.

 

For noen gjør det kanskje det. Jeg har ikke endret tiltroen min til Digitalarkivet etter at AMF transkriberingen kom. Nå er jeg kanskje heldigere enn de fleste og funnet veldig mye jeg før ikke fant fordi jeg ikke orket å bla i kirkebøkene når jeg visste lite, mens jeg nå finner utrolig mye.

Noen ganger søker jeg på et barns navn men finner det ikke, og prøver meg på farens navn også uten hell, men så prøver jeg morens navn og så finner det jeg leter etter.

 

Nå er transkriberingen bare et lite hjeklpemiddel til å finne den rette kirkeboken eller året og uten den hadde arbeidet vært mye tyngre og vanskligere.

 

For meg er det et kjempepluss at AMF transkriberingen er lagt ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mye mye bedre om person var lenket direkte til kilde, enn all denne "vill informasjonen" rundt fødested, bosted, etc som gjør det fullstendig umulig å søke på  moderne vis. 

Men det skjønner vel ikke de fleste som er født før 1970 seg på desverre. Så da får bare arkivverket dø ut stille og rolig slik jeg antar staten ønsker det skal gjøre.

Men selvfølgelig, ære være alle som har deltatt "for ingen nytte"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ivar Moe skrev:

Kanskje mye mye bedre om person var lenket direkte til kilde, enn all denne "vill informasjonen" rundt fødested, bosted, etc som gjør det fullstendig umulig å søke på  moderne vis. 

Men det skjønner vel ikke de fleste som er født før 1970 seg på desverre. Så da får bare arkivverket dø ut stille og rolig slik jeg antar staten ønsker det skal gjøre.

Men selvfølgelig, ære være alle som har deltatt "for ingen nytte"

 

 

Postane i AMF-databasane har lenke direkte til skanna side. Det er slik Digitalarkivet ynskjer at nye transkripsjonar skal bli laga, og dette er eit stort framsteg sidan det berre er eit museklikk som skal til for å sjekke originalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.