Gå til innhold
Arkivverket

Er faren svensk?


Bjarne P.Nerby
 Del

Recommended Posts

I Oslo blir det 24.01.1869 født en pike Annette Petersen.Mor Anne Marie Tormodsdatter (Raaholdt,Eidsvoll).

 

Far er oppgitt til Pet(d)er Nilsen (Brekke?).Mulig svensk.Han skal på et tidspunkt bo i 'Vestre Aker'.

Ekteskapet finnes i klokkerbok fpr Eidsvoll som nr.24,09.06.1887,og der blir faren oppgitt til 'Peter Nilsen',da boende på Raaholdt,ved Ole G.Ladderud,noe som kan bety Ole Gudbrandsen Ladderud.Pet(d)er Nilsen bodde da på Råholt,Eidsvoll.

 

Senere forsvinner han.Også tidligere er han vanskelig å spore.Kan noen muligens hjelpe

her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I Oslo blir det 24.01.1869 født en pike Annette Petersen."

 

Menes det her det som het Oslo i 1869, altså Gamlebyen i dagens Oslo? Eller menes det Kristiania i 1869, altså dagens Oslo innenfor "Kirkevei-ringen" (grovt sett).

 

Vestre Aker er også nevnt, og det var i 1869 en del av Aker kommune (utenfor Kristiania). Først ved kommunesammenslåingen i 1948 ble Vestre og Østre Aker en del av Oslo.

 

Men dette vet dere antakelig. Kanskje det er vanlig å bruke "Oslo" i betydningen "det nåværende Oslo" i dette forum. Det stemmer da også med kirkebøkenes plassering i digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.Takk så langt.Da har vi funnet fødselen,og mor var Anne Marie Tomasdatter.Faren er da Peter Nilsen Brekke.

Fra et tidligere søk stod det at han var født i Sverige.Men mine mange søk i norske FT har ikke gitt resultat.

Men det kan jo fremdeles hende han er norsk,da Brekke ikke høres helt svensk ut.

 

Så vidt jeg har funnet ut var det en gård i Vestre Aker som het Brekke.Min gjetning har htiil vært at han var logerende på Brekke.

 

Men det kan jo hende han var sønn på gården,for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,takk så langt.Dette var interessant.Da er min gjetning fremdeles at denne mystiske Pet(d)er Nilsen Brekke kan ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.