Gå til innhold
Arkivverket

Bakklandet sogn i Sør-Trøndelag: Hvem ble begravet som nr 22 den 23/8-1822 og kanskje døpt 7/2-1815?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Venstre side. Transkribenten har tolket navnet som Søren Andreas Fredes Busch, men står det egentlig det?:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070918660424

Og, foruten navnet - hvis det er "en Busch/Busk" - hva står foran og bak navnet (etter står det kanskje først "7 Aar"?)

 

Hvis det står 7 år er det kanskje ham jeg har funnet dåpen til 7 februar 1815: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918670183

I så fall er vel faren "styrmand Johan Frederich Sörensen (kanskje) Busch(?) og Olava Andersdatter Berg-et-eller-annet ...?

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tom askerøi changed the title to Bakklandet sogn i Sør-Trøndelag: Hvem ble begravet som nr 22 den 23/8-1822 og kanskje døpt 7/2-1815?

Dødsfallet:

 

Buhck leser jeg som etternavn på Søren Andreas Fredrs. Og alder er 7 år. Og det som står først tror jeg nok er Dgb – Drengebarn. Forøvrig ser det ut som han er drugned.

 

Dåpen:

 

Du har nok funnet ham ja,  Buhck her også.

 

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tom askerøi skrev:

Olava Andersdatter Berg-et-eller-annet ...?

Bergets

 

Og så les eg Busch, altså .... Buschs og .... Bergets B[arn]

 

For lesinga av siste bokstav i Busch som h og ikkje k, samanlikn med k'en i Berith, tredje linje nedanfrå på forrige side. 

 

Eg les namnet som Busck i dødsfallslista

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK alle sammen.

Og siden han er "barnefød i Kiøbenhavn" er det uansett ikke rart at jeg ikke finner noen passende Søren Busch (i Norge) som kan være hans far...

 

Skjønt Søren Gjertsen Busch var "på Sælland" iflg et skifte i Norge i 1751...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.