Gå til innhold
Arkivverket

Scanna jordskifteprotokollar og jordskiftekart


Gunnar Sigdestad
 Del

Recommended Posts

No er det truleg ikkje mange jordskifteprotokollar som er digitaliserte, men ved søk på jordskifteprotokollar og jordskiftekart saknar eg å kunne søkje på fylke.
Ein har kommune 2020 og kommune 1947 som to av fleire alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-3 den 23.43, Gunnar Sigdestad skrev:

No er det truleg ikkje mange jordskifteprotokollar som er digitaliserte, men ved søk på jordskifteprotokollar og jordskiftekart saknar eg å kunne søkje på fylke.
Ein har kommune 2020 og kommune 1947 som to av fleire alternativ.

 

På 2021-8-4 den 14.22, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Jeg antar at Gunnar Sigdestrad sikter til søkeskjemaet for jordskifteprotokoller og jordskiftekart, hvor man kan søke etter matrikkelgårder: https://www.digitalarkivet.no/search/130

 

Søkeskjemaet er lenket fra Digitalarkivets forside, hvor det også er lenket til "Veiledning til tinglysinger og jordskiftesaker", som i sin tur bl.a. lenker til "Slik finner du jordskiftesaker i Digitalarkivet": https://www.digitalarkivet.no/content/873/slik-finner-du-jordskiftesaker-i-digitalarkivet

 

Det er riktig at det søkbare registeret bare omfatter noen få kommuner, nærmere bestemt de søndre delene av Rogaland. Det første søkbare registeret for jordskiftekart (Rogaland) kom på plass dagen før jeg startet min ferie, så sistnevnte artikkel er faktisk ennå ikke oppdatert med omtale av hvilke jordskiftekart som er tilgjengelige, ettersom jeg tar opp arbeidet i dag (fredag). Jeg vet ikke hva jeg rekker i dag.

 

Med hensyn til søk på fylke: Dersom det skal være et søkefelt for fylke, må vi ha et felt for fylke i registrene. Strengt tatt bør vi nok i tilfelle ha et felt for 1947-fylke og et for 2020-fylke. Uansett har vi ikke slike felt i registrene nå. (Det er selvsagt overkommelig å legge til.) Alternativet kan være en geografimeny med avhukingsbokser for fylker og kommuner, men en slik vil for det første søke på kilden som en post er en del av, slik at om en kilde dekker flere fylker, vil man få treff i andre fylker enn man egentlig ønsker. For det andre kan en slik meny bare forholde seg til 1947-inndeling eller (muligens) bare til 2020-inndeling. Det er mulig at det vil bli lite intuitivt når vi ellers legger opp til å ha begge inndelinger. Kort oppsummert vil jeg ikke love eller forskuttere noe som helst, men innspillet er notert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette søkeskjemaet var eg ikkje klar over. Til no har det vore enklast å bruke jordskifterettens saksarkiv for å finne fram i karta. Er det dette registeret som er grunnlaget for det nye registeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-6 den 1.41, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette søkeskjemaet var eg ikkje klar over. Til no har det vore enklast å bruke jordskifterettens saksarkiv for å finne fram i karta. Er det dette registeret som er grunnlaget for det nye registeret?

 

Ja, vi har en god dialog med Domstoladministrasjonen og har tatt utgangspunkt i et uttrekk av deres database og tilpasset dette til Digitalarkivet. Jeg håper vi kan få på plass søkbart register til resten av jordskiftekartene i løpet av høsten. Samtidig ligger det til rette for at Domstoladministrasjonen kan lenke til rettsbøker i Digitalarkivet fra deres jordskiftesaksarkiv, men det blir opp til Domstoladministrasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.