Gå til innhold
Arkivverket

Fæster/Fester slekta - Hvem var skipskaptein Oulen Fester, gift med Maria Abel og med mor Modesta ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Her er det jeg har. Vil tro at Oulen Fester er skrevet på Hollandsk og derved ikke likt det norske fornavnet

 

Gegevens van de akte nr. 1345

Print deze akte

Project Burgerlijke stand - Project Demogen Visu
Type akte Burgerlijke Stand / Overlijdensakte
Gemeente Antwerpen
Inhoudsomschrijving Overlijdensakte
Aktedatum 20-07-1832

Personen op deze akte

Overledene

Naam Oulen Fester
Geboorteplaats Noorwegen
Leeftijd 60 jaar
Woonplaats Noorwegen
Beroep scheepskapitein
Burgerlijke stand gehuwd
Overlijdensdatum/Plaats 19-07-1832 om 15:00 te Antwerpen

Vader overledene

Naam Oulen Fester

Moeder overledene

Naam Modeste Fester

Partner van de overledene

Naam Maria Abel
Burgerlijke stand gehuwd

Aangever

Naam Joannes Petrus Josephus Van Laer
Leeftijd 27 jaar
Woonplaats Antwerpen
Beroep huisbezorger
Handtekening Handtekening

Aangever

Naam Thomas Trapeniers
Leeftijd 43 jaar
Woonplaats Antwerpen
Beroep winkelier
Handtekening Niets

 

Een vraag of een probleem melden

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ivar Moe changed the title to Fæster/Fester slekta - Hvem var skipskaptein Oulen Fester, gift med Maria Abel og med mor Modesta ?

Tja, det burde vel kanskje jeg kunnet svare på, jeg har tross alt brukt ikke så rent få timer på den slekten.

 

Abel Marie Thomasdatter var døpt 06.07.1780 i Bergen av foreldre Thomas Nielsen og Abel Cathrine Kirsebom. Abel Marie døde 20/11.1849 i Bergen.

Hun ble viet i Domkirken i Bergen 05.06.1804 med Ole Olsson Fæster, døpt 13.11.1769 i Rognaldsvåg i Kinn , død en gang etter 1823. Han var sønn av Ole Olsson Fengestad 1727-1769 og Modester Alexanderdtr. Fæster 1735-1794.

Er det dødsfallet hans i 1832 det vises til? (Ole Olsson Fæster)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da Rune. 

Ole døde 19-07-1832 om 15:00 te Antwerpen. Til og med klokkeslett 🙂

 

Dette var særdeles spennende da jeg har både Kirsebom og Fæster slekt, må sjekke i morgen hvor i såfall disse kommer inn. Håper det er ok om jeg kontakter deg angående Fæster slekta?

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er mer enn velkommen og jeg er glad om arbeidet mitt med denne slekten kan bli til nytte for andre Ivar.

Nå fikk jeg dødsfallet til Ole rekende på en fjøl 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Fæster slekt er fra Diderich Fæster, borger i Bergen 1636.  Finner kun en Modesta - Modesta Dirichsdatter Fæster (Christensen Olbeck) som da ertante til direkte ane i 9 gen.  Men hun døde 1712 så henne er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage en oppstilling på det i løpet av morgendagen Ivar, om det er ok for deg. Men en rask titt i registeret viser at Modester var datter av Alexander Didrichson Fæster 1710-1773 og  kona  Anne Pedersdtr. Ebeltoft d.1751 i Rognaldsvåg. Henne vet jeg dessverre ikke mer om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har ikke jeg i min tavle, men uansett spennende da det er slekt om enn litt perifer. Takker for hjelp Rune

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt deg en privat melding med to filer, en for den delen av slekten som slo seg ned i Bergen/Sogn og Fjordane og en for den delen av slekten som dro videre til Trondheim. Det er nok den første som har mest interesse for deg vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Rune og mange takk. Imponerende slektsforskning du har gjort.

 

Ser du har notert feil mnd på dødsfallet til Ole. Skal være juli ikke juni 🙂

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har dere registrert dette om Henrik Jensen Fæster , Født: Bergen, Hordaland, 14 mai 1714. ?

 

Gifter seg i Kjøpnhavn i 1742.

Henrich Jensen Fester Styrmand på China og Inger Kirstine Jørgensdatter blev viet i Huset 10.Octobr. 1742. Opslagnr.:63 Vor Frelser  1711-1749.

 

Jens Jørgen Fester ble døbt i Vor Frelser 2.sept.1747
Foreldrene var Henrich Fester Capitain på China og Inger Kirstine ?
Opslagnr:156 Vor Frelser 1732-1762

 

De har flere barn. Men dere har kanskje disse opplysningene allerede ?

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var sønn av Jens Alexanderson Fæster døpt på Vågsberget, Vågsøy,  Sogn og Fjordane 14.09.1686 - død i Bergen  1725. Han var gift med Berthe Henricksdtr. Farnow døpt 23.08.1691 i Bergen - død 28.02.1735 i Bergen gift i Korskirken 19.09.1709.

Jeg har registrert 5 barn av Henrich og Inger Kirstine, men mangler datoer på 2 av de, Alexander Petewr og Henriette Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du flere opplyniger enn det jeg har. Du hadde ikke ført dem inn i Fæster slektstavla du sendte meg, så trodde dette var nye opplysninger.

 

Jeg har Jens, Alexander og Marie Elisabeth. Sistnevnte giftet seg med Johan Friderich Petersen - Assistent paa Ost-Indien.

Jeg har heller ikke dåp/fødsel på Alexander Petri

 

Ser ut som faren døde i 1772 ihht danske aviser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte deg vel den delen av slektstavla som var relatert til det du spurte om den gangen. Jeg kunne selvsagt sent deg en oppstilling på alt jeg har om slekten, men det er en stor fil. Og nå er vi snart på vei ut døren og blir borte til 22 november, så det må i så fall bero til jeg er tilbake igjen.

Jeg har ikke tilgang til databasene mine når jeg er borte, så jeg får ikke gjort noe med det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2021 den 23.37, Ivar Moe skrev:

Min Fæster slekt er fra Diderich Fæster, borger i Bergen 1636.

Kan dette være samme som:

 

-Diderich (Boyesen?) Fæster død ca 1704, gift på sine eldre dager med Ellen Larsdatter som drev gjestgiveri på Fæstervold på Hidra.

 

-Hun giftet seg på nytt ca 1705 med skipper og handelsmann Jens Christopersen Færoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2021 den 0.30, Petter Vennemoe skrev:

Kan dette være samme som:

 

-Diderich (Boyesen?) Fæster død ca 1704, gift på sine eldre dager med Ellen Larsdatter som drev gjestgiveri på Fæstervold på Hidra.

 

-Hun giftet seg på nytt ca 1705 med skipper og handelsmann Jens Christopersen Færoe.

 

Nei det er ikke samme mann.

Didrik Boyesen på Festevoll på Hidra (skifte 1701) har jeg aldri funnet omtalt med slektsnavnet Fæster. Sønnen Didrik Didriksen (f. ca. 1701) benyttet imidlertid navnet men det var antakelig avledet av gårdsnavnet Feste(r)voll. 

Didrik Boyesen var for øvrig allerede gjestgiver på Hidra da han ble gift med Ellen Larsdatter fra Helsingør i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.