Gå til innhold
Arkivverket

Calle Pettersson flyttar från Tanum i Sverige till Norge 1868. Är som att leta efter en nål i en höstack?


Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Hej!

 

Calle Pettersson föds 4 maj 1833 i Tanums församling i Bohuslän, Sverige

 

image.png.70747a2fde105e16327c36ea336e3f85.png

 

Den 8 april 1868 utvandrar han till Norge. Enligt husförhörslängderna i Sverige ska han ha vistats i Norge en tid innan han slutligen flyttar.

 

image.png.a19f572ed89f27244d63c26797d186e0.png

 

Jag har ingen mer information om Calle än ovanstående. Jag vet inte vart i Norge han flyttar.

Är det överhuvudtaget möjligt att hitta honom när informationen är så bristfällig?

 

Tacksam för all hjälp.

 

Mvh

 

Ann-Sofie Hillerström

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er registrert med (kalle?)navnet Calle i folketellingene i Norge i 1870/1875. Men her har du i hvert fall noen kandidater som heter Carl (og som har omtrent riktig alder): 

 

Får ikke til å lage lenke - men kopier og lim inn i ny fane:

 

https:\\www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=1870&to=1875&jt%5B%5D=5&jt%5B%5D=6&firstname=carl&lastname=petters*&birth_year_from=1830&birth_year_to=1835&birth_date=&birth_place=sve*&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

Kanskje er en av dem registrert som innflyttet 1868?

 

Spesielt synes jeg denne ser lovende ut:

 

transkribert:  Karl Petterson - Ministerialbok for Fredrikstad prestegjeld, Fredrikstad sokn 1857-1878 (0103Q) - Digitalarkivet

 

original (nr. 8 ): https://www.digitalarkivet.no/kb20060927070173

 

som kanskje er den ugifte "Cal" i Wolgate 111 Fredrikstad i folketellingen 1870?

 

transkribert: 013 Cal Pettersen - 108 Wolgade 111 - 001* - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1870 for 0103 Fredrikstad kjøpstad - Digitalarkivet

 

original (nr. 4 fra bunnen): https://www.digitalarkivet.no/ft60044829000218

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tips om reisemål som jeg ikke får undersøkt selv akkurat nå (Er på vei til Sverige!!!). Det er Tjøme og Nøtterøy utenfor Tønsberg i Vestfold fylke. Svært mange svensker fra nettopp Bohuslän (spesielt Tanum) utvandret til Vestfold og de nevnte to øyene i siste havlvdel av 1800-tallet. Jeg har en svigersønn som har slike familierøtter. Mange av dem var stenhuggere, et yrke hvor svensker var kjent som dyktige arbeidere. Problemet med å spore svenske innvandrere er ofte at navnene deres er lettere å fornorske enn andre (for all del - min teori). I min svigersønns familie ble Börjeson til Borgersen i løpet av 20-30 år i Norge. Finner jeg noe, skal jeg komme tilbake til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen

 

Jag har nu kollat upp de personer som Tom hittade men tyvärr var ingen av dem rätt. Men tack så mycket för tipsen.

Hans Martin du får gärna kolla och återkomma om du hittar något 😀

 

Mvh

Ann-Sofie Hillerström 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2021-8-19 den 11.49, Ann-Sofie Hillerström skrev:

Hej!

 

Den 8 april 1868 utvandrar han till Norge. Enligt husförhörslängderna i Sverige ska han ha vistats i Norge en tid innan han slutligen flyttar.

 

Mvh

 

Ann-Sofie Hillerström

 

Du har ikke en lenke til dette/disse husförhörslängderna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den første lenken i innlegget over står det vel "I Norge sedan 1862"?

 

Hvorfor har han da vært tilbake i Sverige i 1868?

 

De fleste svenske innvandrerne jeg har vært borti pakket ryggsekken og gikk på sine ben til Norge i håp om arbeid og et bedre liv - uten å tenke på offisielle papirer.

 

Før de traff jenta de ville gifte seg med. Og det kunne ikke presten gjøre uten attest fra presten på stedet han kom fra - han skulle bl a "bevise" at han ikke var gift fra før av.

 

Og da var det bare å pakke ryggsekken og gå den lange veien tilbake for å skaffe seg den/de nødvendige attest(er).

 

Hvis dette er tilfelle med Calle også, så burde vi finne ham som brudgom et eller annet sted på Østlandet (?) i 1868-1869.

 

Jeg leter, men det er langt fra alt som er transkribert...

 

Han er nok "gjemt" i folketellingen 1865 også, men jeg har (foreløpig) ikke funnet noen åpenbare kandidater.

 

En annen sak: Har noen sett hans dåp i original og kan bekrefte at han kun KUN het Calle/Carl/Karl til fornavn?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det aller meste av svenske kirkebøker på det svenske Riksarkivet (selv om Arkiv Digital har enda mer/bedre):

 

https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen

Enkelt og greit når alle opplysninger foreligger. Selvsagt hadde det vært enda bedre om trådstarter la ut lenkene direkte. Her er fødsel/dåp:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042445_00204

 

Det er jo ikke sikkert han giftet seg her, det vet vi ingenting om. Han kan ha dødd tidlig, eller han kan ha emigrert.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er sikkert i slektsforskning.

 

Jeg foreslo nær forestående (planlagt) bryllup fordi det er den eneste grunnen jeg har vært borti som grunn for å reise (gå?) tilbake til Sverige for å få en attest fra presten på fraflytnings stedet.

Og selv om det var planen så behøver jo ikke bryllupet ha blitt noe av.

 

Emigrasjon kan selvfølgelig være en annen grunn til å returnere for attest. En grunn som jeg ikke tenkte på fordi jeg aldri har vært borti det før. Men uansett grunn så gir det håp om å finne ham relativt kort etter i norske arkiver - så vi får bare fortsette å lete. Og da er det en fordel å kunne sjalte ut alle som ikke heter kun Calle/Carl/Karl - det ER tross alt en god del som har Carl eller Karl som et av flere fornavn...

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej Tom och Inger Karin

 

Jag har varit bortrest och inte varit inloggad på Digitalarkivet på ett tag.

Det låter väldigt intressant att Calle skulle ha emigrerat. I så fall är han den i min släkt som emigrerade till USA först.

 

Det är ju två riktigt bra kandidater du har hittat, Inger Karin.

Finns det någon plats i Norge som heter Tanem?

 

Kan man utgå från att han reste ensam, utan familj eller kan det vara så att bara mannens namn står med i passargerarlistan fast han hade familjen med sig?

 

Mvh

 

Ann-Sofie Hillerström 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ann-Sofie Hillerström said:

Finns det någon plats i Norge som heter Tanem?

Tanum er også navn på to kirkesogn i Norge, men når navnet er «Carl Peterson» i emigrasjonslisten er det mest sannsynlig tale om en svensk emigrant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-09-02 den 11.54, Inger Karin Haarbye skrev:

Dette er jo f.eks. en kandidat for emigrasjon? Tanem kan godt være Tanum. https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000007646

 

Det är nästan helt säkert att det är rätt person du har hittat Inger Karin.

 

Jag hittade Calle idag i en svensk-amerikansk kyrkbok i Rock Island Illinois.

Där står det att han var född i Tanum 4:e maj 1833 och emigrerade till USA 1868.

 

Det står också att han flyttade vidare till Moline, Illinois 1881.

När han flyttade 1881 var han ogift.

 

Så det var inte så konstigt att han inte kunde hittas i Norge, han var ju i USA istället.

 

Tack alla som har hjälp till och letat efter Calle!

 

Mvh

Ann-Sofie Hillerström

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.