P. Drabløs Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Hei Eg har bladd gjennom dødsårsak på nokon av mine slekter i kyrkjeboka og derav fant eg ein veldig spesiell dødsårsak som eg aldri har høyrd om. https://media.digitalarkivet.no/view/2688/70450/11 Person nr 5 Dette er då dødsårsaka sinnsforvirring Finst der nokon med kunnskap om denne betydingen og kva mulege ting skjedde med ho? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berit Knudsen Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Om mennesker blir utsatt for store påkjenninger kan de ble midlertidig sinnsforvirret. Ut fra det som står i kirkeboka er det helt umulig å si noe om hva som kan ha skjedd med henne. Kanskje det står noe i avisene? P. Drabløs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Sigdestad Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Eg har vore ute for det same; personen hadde teke sitt eige liv, men presten har skrive "sinnsforvirring" som dødsårsak i ministerialboka. P. Drabløs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Erik Berg-Hansen Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Som Gunnar påpeker - en ikke uvanlig omskriving av selvmord. P. Drabløs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts