Gå til innhold
Arkivverket

DNA for å løse kriminalsaker. Bør det være mulig å akseptere eller sperre for dette?


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Som en videreføring av debatten om MyHeritages vilkår mener jeg at det skulle være interessant å debattere om politiet skall ha tilgang til databasene for slektforsker DNA. I Sverige og USA har man løst mordgåter hvor politiet har stått helt fast. Jeg mener att man i Gedmatch kan sperre for slik bruk, kjenner ikke til hvordan det er i på de andre tjenestene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Niels Hegge skrev:

Jeg mener att man i Gedmatch kan sperre for slik bruk,

 

Du kan "opte inn" for "Police". Du gir da tillatelse til at dine data kan brukes i etterforskningsøyemed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag går vel alle disse aktørene om hverandre/samarbeider/oppkjøp osv. Til og med den norske stat er medspiller. Litt tvilsom til hva som er fasit etter evnt. sammenslåing/oppkjøp/konkursovertagelse .

Min mening er at disse dataene vil flyte fritt før eller siden. Eller som Facebook og andre har tillatt seg å gjøre, la andre intressenter få tilgang til hele eller deler av basen, og deretter godta en bot på noen 100 mill, etter å tjent et par milliarder.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke åpning for at politi i Norge kan bruke data i slike databaser, de er heller ikke juridisk bindende i hverken farskaps eller kriminalsaker. Ellers har både Familytreedna og Gedmatch en funksjon der du selv kan velge om du vil bidra inn i kriminalsaker, men dette er da ikke tillatt i Norge og er mest relevant for amerikanske brukere. Nå var jeg delaktig i å løse den aller første kriminalsaken ved hjelp av DNA i Norge, men dette var da en foreldet sak som ikke kunne føre til straff. https://www.skup.no/sites/default/files/metoderapport/2020-05/babyen-i-containeren_aasted-norge.pdf I Sverige har dette vært brukt midlertidig for å løse flere saker, men det er nå en pause for å utrede et godt lovverk som regulerer dette. Det er verktøy som kan brukes her i Norge også https://www.nrk.no/norge/her-kan-svaret-i-forsvinningssaken-ligge_-men-politiet-nektes-tilgang-1.14921108 men lovverket tillater ikke dette.

 

———————————————————————————-

Slik ser det ut hos Familytreedna, her kan man velge å «Opt in to LEM» som betyr at man tillater at politi kan bruke ditt DNA for å løse kriminalsaker. https://www.familytreedna.com/legal/law-enforcement-guide

55DE9918-5CA3-4EA4-8B08-ADB2844D41D4.jpeg

 

Gedmatch har noe lignende, der du kan krysse av eller på for å delta:

AB5AD28D-F4EA-4D4F-8026-FA87D97DB56A.jpeg

Disse to databasene er de eneste som lar deg selv velge om du vil delta eller ikke.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.