Gå til innhold
Arkivverket

Dåp 4 februar 1720 - Jens - Aker sogn


Laila Sandbæk
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Kan noen hjelpe meg å tolke dåpsregistreringen for Jens - 4.feb 1720?

Kirkebøker: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1714-1720, s. 245-246 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Ikke minst, står det 'salig' foran navnet på hans far?

 

Og 'Slottet' - betyr det Kristkirken - var den ikke bare i bruk for soldater?

 

Vennlig hilsen Laila

 

1720 - jens i agger.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren Jens Hellemann var kanskje nettopp en soldat, hvis jeg forstår denne begravelsesregistreringen riktig?

 

Og døde i så fall 1. august 1719 - før sønnen Jens ble døpt?

 

Kirkebøker: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1714-1720, s. 575-576 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Endret av Laila Sandbæk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Laila Sandbæk skrev:

Hei!

 

Kan noen hjelpe meg å tolke dåpsregistreringen for Jens - 4.feb 1720?

Kirkebøker: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1714-1720, s. 245-246 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Ikke minst, står det 'salig' foran navnet på hans far?

 

Det ser ut som "Sl. Jens Hellemand  grl(?). d.b. ", ja.

forkortinga mellom namnet og "d.b."[drengebarn] kan vere noko militært (samanlikna med andre frå "Slottet", som får ein tittel her)

 

Det er nok han som er jordfesta 1.aug. 1719, ja.

 

Kven som sokna til Slottskyrkja i 1720, trur eg andre må svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførselen 1 august (nr.2. h. side:)

 

Jens Larss Hel-

lemand Sold. gl. 32 aar XKgdt(?)

 

Hva det siste betyr aner jeg ikke, men flere soldater ‹i sin beste alder› er død samtidig og med samme betegnelse. Samme regiment? Det 10de?

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @Even Stormoen - veldig interessant 🙂 dette er faren til feldberederen Jens som da tydeligvis har fått sitt navn etter sin nylig avdøde far. Den yngste sønnen til Gunnhild ble kalt Lars i stedet.  Jeg må prøve å finne ut hva som skjedde på den tiden 🙂 krig eller sykdom?

Endret av Laila Sandbæk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant ingen slag som skulle ha skjedd på den tiden. 

 

Den store Manndauden skal ha skjedd i 1654 - peststøtten på Krist kirkegård var til minne om den. I 1719 gikk det flekktyfus som fulgte soldatene - såkalt soldatsott - men det verste utbruddet var visst i Trondheim.

 

Pokker ta deg pest! | Bioingeniøren (bioingenioren.no)

 

Leter videre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slottskirken var sognekirke for alle soldater og andre tilknyttet det militære, med deres familier, i Christiania. 

 

1 time siden, Laila Sandbæk skrev:

 

Kan det være Krist kirkegård ? I motsetning til Ag for Aker ? 

 

Fram til 1823 var det felles sogneprest for Aker og slottskirken: Grenser i Aker (oslo.kommune.no)

 

 

Der tror jeg du har det. Krist kirkegård var den militære kirkegården, tilknyttet Akershus. Den ligger der fremdeles på Hammersborg, ganske bortgjemt mellom den svenske kaken og gamle Deichmanske bibliotek.

Jens Hellemann sr. døde nok av sykdom. I august 1719 var det uansett våpenhvile, som vart frem til endelig fred ble sluttet sommeren 1720. Da er en vei fremover å finne ut hvilke avdelinger som lå i garnison på Akershus på dette tidspunktet. Det krever nok arkivstudier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig interessant informasjon @Ola Teige 🙂 jeg prøver å lete etter avdelingene 🙂 

 

Har lest meg til at svært mange menn i Norge ble tatt ut som soldater på den tiden.

Kunne de komme langveis fra de som holdt til rundt Christiania? 

Er det i så fall noen måte å finne ut hvor de kom fra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.