Gå til innhold
Arkivverket

Hva er en "godefar"? Diplom fra 1. juni 1598 Bratsberg len (Gårdene som omtales ligger i Vinje i Telemark)


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

I et diplom utstedt på Eide (i Holla?) 1. juni 1598 står det om en som ble stevnet av to brødre "...paa therris Moders wegnæ (Ragnill Olaffs dotter) effter hendes godefader biørinn floden".

 

Hennes svigerfar "het" Vetle Styrkarson - så svigerfar kunne det ikke bety. Hennes foreldre "het" Olaf Tveito (farsnavn aldri nevnt i andre kilder) og Magnhild Torsteinsdotter og da er det plass til en Bjørn som far til nevnte Olaf - altså en bestefar til henne.

 

Men betyr "godefar" bestefar - eller noe helt annet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Cato Krag-Rønne i sin ordliste skriver "Godfar = gudfar", men når man søker på litteratur i Nettbiblioteket (nb.no) finner jeg ellers ved et tilfeldig utvalg bare eksempler på bestefardefinisjonen. 

 

Jeg har forsøkt meg på en definisjon i Slektshistoriewiki, med eksempler fra litteraturen. Så får jeg opprette "godmor" for ordens skyld senere i uken ...

 

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Godfar

 

DTH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anfinn Bernaas skrev:

Nemninga er i bruk den dag i dag, iallfall i Øvre Telemark. Min godfar døydde i 1959.

 

Og vel i Hallingdal. Goffa min va handelskar synger Hellbillies.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg ser at Cato Krag-Rønne i sin ordliste skriver "Godfar = gudfar", men når man søker på litteratur i Nettbiblioteket (nb.no) finner jeg ellers ved et tilfeldig utvalg bare eksempler på bestefardefinisjonen. 

 

Jeg har forsøkt meg på en definisjon i Slektshistoriewiki, med eksempler fra litteraturen. Så får jeg opprette "godmor" for ordens skyld senere i uken ...

 

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Godfar

 

DTH

 

Godmor mi døydde i september 1954. Da var eg  berre tre månader. Men eg var visst med i gravferda! Dette er i Tinn.

Endret av Anfinn Bernaas
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Nordstoga (Vinje) synger:

 

Ein farfar i livet skull' alle ha
Ein goffa å springe ned til
Som alltid har lyst på ein kaffikopp
Og til å kaste bort tid på ein liten kropp
Ja, ein farfar i livet skull' alle ha

 

vh Jarleif

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.