Jump to content
Arkivverket

Hva er en "godefar"? Diplom fra 1. juni 1598 Bratsberg len (Gårdene som omtales ligger i Vinje i Telemark)

tom askerøi

Recommended Posts

I et diplom utstedt på Eide (i Holla?) 1. juni 1598 står det om en som ble stevnet av to brødre "...paa therris Moders wegnæ (Ragnill Olaffs dotter) effter hendes godefader biørinn floden".

Hennes svigerfar "het" Vetle Styrkarson - så svigerfar kunne det ikke bety. Hennes foreldre "het" Olaf Tveito (farsnavn aldri nevnt i andre kilder) og Magnhild Torsteinsdotter og da er det plass til en Bjørn som far til nevnte Olaf - altså en bestefar til henne.

Men betyr "godefar" bestefar - eller noe helt annet?

Jeg burde ha skrevet tydelig at det handlet om rettigheter/arv. Så jeg kjøper den om bestefar. (Selv om fadder var et godt forslag).

1000 TAKK begge to!

Jeg ser at Cato Krag-Rønne i sin ordliste skriver "Godfar = gudfar", men når man søker på litteratur i Nettbiblioteket (nb.no) finner jeg ellers ved et tilfeldig utvalg bare eksempler på bestefardefinisjonen. 

Jeg har forsøkt meg på en definisjon i Slektshistoriewiki, med eksempler fra litteraturen. Så får jeg opprette "godmor" for ordens skyld senere i uken ...

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Godfar

DTH

• Like 2

2 timer siden, Anfinn Bernaas skrev:

Nemninga er i bruk den dag i dag, iallfall i Øvre Telemark. Min godfar døydde i 1959.

Og vel i Hallingdal. Goffa min va handelskar synger Hellbillies.

• Like 2
  • Thanks 1

3 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg ser at Cato Krag-Rønne i sin ordliste skriver "Godfar = gudfar", men når man søker på litteratur i Nettbiblioteket (nb.no) finner jeg ellers ved et tilfeldig utvalg bare eksempler på bestefardefinisjonen. 

Jeg har forsøkt meg på en definisjon i Slektshistoriewiki, med eksempler fra litteraturen. Så får jeg opprette "godmor" for ordens skyld senere i uken ...

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Godfar

DTH

Godmor mi døydde i september 1954. Da var eg  berre tre månader. Men eg var visst med i gravferda! Dette er i Tinn.

Edited by Anfinn Bernaas
  • Thanks 1

Odd Nordstoga (Vinje) synger:

Ein farfar i livet skull' alle ha
Ein goffa å springe ned til
Som alltid har lyst på ein kaffikopp
Og til å kaste bort tid på ein liten kropp
Ja, ein farfar i livet skull' alle ha

vh Jarleif

• Like 1
  • Thanks 1