Gå til innhold
Arkivverket

Olle Jacobson Røst/Ryst/Hatlen i Eid, Nordfjord f.omlag 1671, hva vet vi om han, familien og forfedrene hans.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

I 1701 manntallet for Eid finner vi Olle på gården Røst/Ryst i Eid, Sogn og Fjordane. Han er 30 år gammel og har to sønner, Jacob 6 år og Anders 3 år.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000623318

 

Bygdeboka sier ingenting om hvem han var gift med eller hans barn.

Om man ser på bruker listen før ham finner vi Abraham Serkson som hadde bruket fra 1602 og som var død før 1629.

Etter ham kom Abrahams enke i 1629.

Rasmus Hatle hadde bruket før 1634, men om han var sønn av Abraham vet jeg ikke. I koppskatten av 1645 var han gift med Anne. Han skal muligens  også hatt sønnene Rasmus f. 1653 og Ingebrigt f 1658.

Så følger Oluf Rasmusson f. ca 1626 . Han hadde bruket fra 1656.

Jacob Olsson hadde bruket i 1675 og så følger altså Olle Jacobson som overtok bruket omlag 1695.

 

Det er jo lett å tro at Olle var sønn av Jacob som  var sønn av Oluf som igjen var sønn av Rasmus, men om det virkelig var slik er vanskeligere å dokumentere.

 

https://www.nb.no/items/8dcf0182cf035ebf7ac74da7fead33ac?page=255&searchText=Eid og Hornindal

 

Jeg trenger derfor hjelp til om mulig å forstå hvordan dette henger sammen.

 

Når det gjelder de to sønnene til Olle Jacobson i 1701 så har jeg ingen opplysninger om skjebnen til Jacob f. ca 1695.

Anders derimot har jeg rimelig bra kontroll på. Han var først gift rundt 1719 med en Endresdtr, kanskje het hun Mari. Hun var i alle fall datter av Endre Stenbjørnsson Nøstdal.

Hun døde rundt 1735 og Anders ble trolig gift andre gang med en ukjent kvinne rundt 1736.

 

Men dette gjelder altså far til Anders, Olle Jacobson og hans hustru og forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at dette er en vanskelig nøtt. Men er det ingen som har tanker, ideer eller forslag til noe som kan kaste lys over problemstillingen. Dette er et område hvor svært mange vestlendinger har røtter, skulle tro at noen må ha vært borti denne problemstillingen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.