Gå til innhold
Arkivverket

Hva var Rejdar Fredrik Syversens levevei?


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

1 minute ago, Gunnar Sigdestad said:

Kommandersergeant.

 

4 minutes ago, Gunnar Sigdestad said:

Enig med Else, men Bøssemaker.

Ja, og det er ikke utenkelig at en kommandersergeant kunne være bøssemaker også. Takk alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme bok har jeg et problem til på side 335. I Anmærkningerfeltet til løpenummer 6, Arne Wang Erlandsen, står det noe om hans navn.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/25946/333

 

Det jeg klarer å lese er som følger:

 

Slektsnavn: Erlandsen. "Wang" betraktes som fornavn. 4.1955 _____________.

 

Jeg vet det har noe med en journal å gjøre, men.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"cfr. j.nr 4/1955 P.K." Det er nok brevjournalen til soknepresten det viser til; altså brev nr. 4 i 1955.

"P.K." er venteleg initialane til soknepresten i 1955.

 

Forklaringa er nok at "Wang" er eit namn han ikkje har rett til å bruke som slektsnamn, men som foreldra har gjeve han ved dåpen.

Når det ikkje var slektsnamn, var det førenamn. (Omgrepet "mellomnamn" meiner eg hugse vart innført i 1964; men det skulle vere

eit namn han kunne hatt som slektsnamn, og då kunne ikkje "Wang" vere det heller; framleis førenamn.)

Det er nok ei forhistorie her. Det kan vere at nokon som hadde rett til å bruke Wang som slektsnamn, har klaga på at han har

brukt det litt for frimodig... 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Leif B. Mathiesen said:

Verkst.(ed) arb.(eider)

 

7 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

Det er Ingrid Maries far, mener jeg. Ingrid Johannes far er Småbr.(uker).

Jeg burde visst ha gitt meg et par timer tidligere. Jeg blingset litt der. Det var Ole Kristian Moe jeg var ute etter. Takk skal du også ha Anne Lise for at du reddet meg fra en skikkelig brøler. 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.