Gå til innhold
Arkivverket

Anvik Pensjonat, Brunlanes [Larvik]


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Før og etter 2. verdenskrig fantes det et Anvik Pensjonat i Brunlanes i dagens Larvik kommune. Er det noen som vet nøyaktig hvor dette pensjonatet lå? Jeg har eksempelvis innhentet grunnbøkene for 4122/1, /2 og /3 og 4123/1 under Anvik-gårdene uten å finne eiendomstransaksjonene jeg var ute etter på 1930-tallet. Har avisomtaler av kjøp i 1933 og salg i 1937 og vil gjerne vite om vedkommende eier Ragnhild Lorentzen er den personen jeg tror hun var ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Anvik Pensjonat i Brunlanes

 

Jeg tror ikke det er Anvik (gård - Stavern) i Brunlanes, men derimot Anvik ved Farris-vannet. Det fremkommer også ved et par annonser (se NB).

 

https://www.nb.no/items/3a403c9bc92d2bb2aa97d5b3eee9e2a7?page=3&searchText="anvik pensjonat"

 

https://www.nb.no/items/8121bf07bf295f981565ece4150f74f7?page=15&searchText="anvik pensjonat"

 

Legger ved lenke til et bilde hvor du kan skimte Anvik gårdene i bakgrunnen. Et flott sted med egen badestrand. Jeg har fiska mye tryte og gjedde i området! - men pensjonatet var lenge før min tid så der kan jeg ikke hjelpe deg....

 

https://digitaltmuseum.no/021016585493/vedlager-ved-farrisvannet-nord-for-larvik-by-i-vestfold-lageret-la-pa-et

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Dette var litt forvirrende. Men jeg er ikke kjent i Brunlanes overhodet … Gjorde et bedre søk og ifølge bygdeboken til Brunlanes er det snakk om Anvik østre, bnr. 1. gir det mening? Ragnhild Lorentzen står oppført som eier, men pensjonatet nevnes ikke. Jeg får sjekke grunnboken senere i kveld.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnboken står det Skiensveien 20, men når jeg søker på gnr. 4067 bnr. i på seeiendom.no så kommer jeg til Vassvikveien 20. Og der står det jo Anvik. Antar at gaten har måttet skifte navn i forbindelse med en eller annen kommunesammenslåing, bare pussig at den gamle adressen fortsatt står på forsiden av grunnbok-pdf-en jeg fikk tilsendt. Men da er i hvert fall beliggenheten til Anvik klarlagt. Så får jeg sy sammen resten av historien ...

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.