Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av opplysninger ved død, 1826


Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg prøver å finne ut hvem Even og Mari var pårørende til i 1826; altså hvem som har dødd og hva som står om dødsfallet. Side 2 midt på siden.

Jeg kan tyde (tror jeg...) "?? og vattersott (?)19. august, Even Pedersen og Mari Olsdatter, Framstadeiet."  Men hvem de er pårørende til og hva som ellers står i de to neste rubrikkene klarer jeg ikke tyde.  

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603860396

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg ser ingen Even på sidene du lenket til...😒

Er dette navnetrekket (hvis tolket riktig). Det er funnet via allerede tydede kilder, men det sto lite der dessverre, så jeg ønsket å finne ut mer fra de skannede kildene. 

Even.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vattersot gjeld ein person på venstre side. Høgre side gjeld dødfødte, det er snakk om eit dødfødt barn og altså ikkje døypt/namngjeve. Du har lese namna rett. Eg får ikkje med meg alt i merknaden, men i alle fall: "Giordemoderen"s namn er nemnt først; Dette var moras andre dødfødte barn; Barnet var "3 Uger i Moderens Liv".

 

Andre klarer nok å tyda resten.

Endret av Richard Johan Natvig
Retta antal veker i moras liv!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

 

Jeg syns raden med dødsårsak var litt malplassert, så da fikk jeg forklaringen på det. Og når du sier litt av teksten så er blir det raskt lettere å lese, rart med det. Da får vi se om andre klarer resten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette les eg:

 

Giordemoderen

gamle .....

Moderens andet

dødfødte Barn

Barnet laae? rigtig

var fuldgaaet

dødt ... 3 Uger i

Moderens Liv

Veed ingen Aarsag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, når du skriver det så kan jeg se det. Forstår ikke riktig hva som har skjedd; fullgått men dødt i mors liv 3 uker før tiden? Ikke kjent liv siste 3 uker før fødselen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Det er en dødfødsel det er tale om:

 

Videre: Gjordemoderen gamle Frue Buchholz
Moderens andet
døedfødte Barn. -
Barnet togs ei slegt(??)
var fuldgaaet. -
Dødt, var 3 Uger i
Moders Liv.

Veed ingen Aarsag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Else B. Rustad skrev:


Det er en dødfødsel det er tale om:

 

Videre: Gjordemoderen gamle Frue Buchholz
Moderens andet
døedfødte Barn. -
........
var fuldgaaet. -
Dødt, var 3 Uger i
Moders Liv.

Veed ingen Aarsag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar; jordmorens navn fikk jeg ikke tak i, men da er det også slått fast. Uttrykket " togs ei slegt"  er ukjent for meg, men det er kanskje en formulering andre kjenner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Schumann Nicolaisen skrev:

Uttrykket " togs ei slegt"  er ukjent for meg, men det er kanskje en formulering andre kjenner til?

Eg mistenker at det er ein blekkflekk som vil lura oss, og at det står "laae rigtig(t)", dét går igjen i fleire dødfødselmerknader, t.d. s. 839 den andre og tredje dødfødselen, medan i den første på den sida låg barnet "bagvendt" (trur eg det står).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg mistenker at det er ein blekkflekk som vil lura oss, og at det står "laae rigtig(t)", dét går igjen i fleire dødfødselmerknader, t.d. s. 839 den andre og tredje dødfødselen, medan i den første på den sida låg barnet "bagvendt" (trur eg det står).

Ja det høres logisk ut, og stemmer som du sier i forhold til andre merknader jeg har sett også. 

 

4 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Trur det står "Dødt en 3 Uger i Moders Liv.-", som betyr at barnet har vore dødt ca. 3 veker ved fødselen.

Det tenkte jeg også, moren har sikker anslått når hun sist merket bevegelse fra barnet. Triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.