Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnet pantebok


Lars Christen Bjone
 Del

Recommended Posts

Hei.

Prøver å finne en pantebok som heter A116. Denne er fra 1954 og sokner fra Gran kommune, Oppland.

Digitalarkivet har den ikke, da de sier den er for ny. Kartverket som burde ha den, sier at de heller ikke har den. Personen jeg snakket med på kartverket mener at den kanskje har blitt borte, og derfor ikke skannet inn hos dem.

Stemmer det at slike viktige bøker har blitt rotet bort? Eller ligger den ett eller annet sted fortsatt?

 

Hilsen

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Christen Bjone skrev:

Hei.

Prøver å finne en pantebok som heter A116. Denne er fra 1954 og sokner fra Gran kommune, Oppland.

Digitalarkivet har den ikke, da de sier den er for ny. Kartverket som burde ha den, sier at de heller ikke har den. Personen jeg snakket med på kartverket mener at den kanskje har blitt borte, og derfor ikke skannet inn hos dem.

Stemmer det at slike viktige bøker har blitt rotet bort? Eller ligger den ett eller annet sted fortsatt?

 

Hilsen

Lars

Det hender nok at ting rotes bort osv. 

Her er et eksempel på en passprotokoll i Bergen som plutselig dukket opp på den nasjonale scene

https://renathe-johanne.blogspot.com/2019/09/passprotokoll-for-bergen-med.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det virkar merkeleg dersom ei pantebok som er så ny skulle vere rota vekk.

 

Kanskje @Kristian Hunskaar (Arkivverket) kan finne ut noko om dette?

 

Det kan jeg nok ikke. Som påpekt i første innlegg, er ei pantebok fra 1954 i utgangspunktet for ung til at den skulle vært avlevert til Arkivverket. Statsarkivene mottok pantebøker 1936-1950 fra Statens Kartverk i 2009/2010.

 

Den aktuelle panteboka har blitt skapt av Hadeland og Land sorenskriveri, senere Hadeland og Land tingrett, og ble (eller skulle ha blitt) overført til Statens Kartverk da tinglysingsansvaret ble lagt dit. Vi i Arkivverket kan ikke svare for når den har forsvunnet. At ei pantebok fra annen halvdel av 1900-tallet forsvinner, er forhåpentlig en sjeldenhet, men blant tusenvis av pantebøker er det alltids en sjanse for at det kan skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det kan jeg nok ikke. Som påpekt i første innlegg, er ei pantebok fra 1954 i utgangspunktet for ung til at den skulle vært avlevert til Arkivverket. Statsarkivene mottok pantebøker 1936-1950 fra Statens Kartverk i 2009/2010.

 

Den aktuelle panteboka har blitt skapt av Hadeland og Land sorenskriveri, senere Hadeland og Land tingrett, og ble (eller skulle ha blitt) overført til Statens Kartverk da tinglysingsansvaret ble lagt dit. Vi i Arkivverket kan ikke svare for når den har forsvunnet. At ei pantebok fra annen halvdel av 1900-tallet forsvinner, er forhåpentlig en sjeldenhet, men blant tusenvis av pantebøker er det alltids en sjanse for at det kan skje.

 

Takk for svar. Årsaka til at eg nemnde deg er at eg meiner å hugse at Arkivverket også har fått inn enkelte pantebøker frå siste halvdel av 1900-talet, og at dette difor burde sjekkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Sorenskriver i Hadeland og Land finnes vel ikke lengre, så det går ikke an å ringe dit. Jeg får vel bare anse dokumentet jeg er ute etter som tapt. Det er skjøte på et gardsbruk jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Takk for svar. Årsaka til at eg nemnde deg er at eg meiner å hugse at Arkivverket også har fått inn enkelte pantebøker frå siste halvdel av 1900-talet, og at dette difor burde sjekkast.

 

Ja, men det er sammenhengende serier av pantebøker og ikke frittstående pantebøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Christen Bjone skrev:

Takk for alle svar. Sorenskriver i Hadeland og Land finnes vel ikke lengre, så det går ikke an å ringe dit. Jeg får vel bare anse dokumentet jeg er ute etter som tapt. Det er skjøte på et gardsbruk jeg er ute etter.

 

Hadeland og Land tingrett har sammen med Toten tingrett blitt til Gjøvik tingrett Hadeland og Land tingrett – Wikipedia Du kan kanskje prøve der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Ja, men det er sammenhengende serier av pantebøker og ikke frittstående pantebøker.

 

Eg prøvde no å sjå kva som kjem opp på Gran. (Dette burde eg nok ha gjort før).

 

https://media.digitalarkivet.no/tl/pbok/browse?municipalities[]=0534&start_year=1940&end_year=&place=

 

Og då ser ein at skanna A-pantebøker og C-pantebøker sluttar rundt 1950, medan B-pantebøkene er skanna langt fram i tid. Dersom ein følgjer lenka frå dei skanna pantebøkene inn i Arkivportalen ser ein tilsvarande status der. Dermed skulle det då altså vere svært lite sannsynleg at Arkivverket har den aktuelle A-panteboka.

 

Men dersom ein ser litt vidare i Arkivportalen ser ein at det m.a. er ein serie med noko som heiter dagbøker, og som går langt fram i tid. Kva inneheld desse, og kan dette evt. vere ein omveg for å finne kva som stod i den aktuelle skøyta?

 

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-03000000022065?ins=SAH

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-9-17 den 6.13, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Og då ser ein at skanna A-pantebøker og C-pantebøker sluttar rundt 1950, medan B-pantebøkene er skanna langt fram i tid. Dersom ein følgjer lenka frå dei skanna pantebøkene inn i Arkivportalen ser ein tilsvarande status der. Dermed skulle det då altså vere svært lite sannsynleg at Arkivverket har den aktuelle A-panteboka.

 

Men dersom ein ser litt vidare i Arkivportalen ser ein at det m.a. er ein serie med noko som heiter dagbøker, og som går langt fram i tid. Kva inneheld desse, og kan dette evt. vere ein omveg for å finne kva som stod i den aktuelle skøyta?

 

Av en eller annen - for meg ukjent - grunn har Arkivverket mottatt B-pantebøker til 1974 for Hadeland og Land sorenskriveri (senere tingrett). Men A-pantebøker etter 1950 har Arkivverket ikke mottatt, så disse beror hos Kartverket.

 

Det er vel lite sannsynlig at Gjøvik tingrett skal kunne være behjelpelige. Dersom A-panteboka fra 1954 ved en feiltakelse hadde blitt igjen hos dem, ville de ha sendt den til Kartverket om de hadde vært klar over det.

 

Ei tinglysingsdagbok er nok det som omtales her: https://jusinfo.no/tingsrett-dynamisk/tinglysing-og-andre-registre/hva-kan-tinglyses-i-dagboken/

 

Tinglysingsdagboka er etter min forståelse et kronologisk register over tinglyste dokumenter (kontra grunnboksbladene, som er et eiendomsbasert register). Men selve innholdet i dokumentene vil bare finnes i panteboka, som i nyere tid har vært en gjenpart av det tinglyste dokumentet, plassert i ringperm. Artikkelen som jeg lenker til, omtaler derfor pantebøkene som gjenpartsarkivet (siste avsnitt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.