Gå til innhold
Arkivverket

Prestemanntall, 1664-66


Renate Gulbrandsen2
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ikke helt stødig i 1600-talls håndskrift, og håper noen kan hjelpe meg her: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005210050

Det er snakk om Går nr 10, Melboe (fylder iiij/4 våger, regner jeg med at det står). 

Deretter har vi feltene for oppsitteren og hans sønner, som er det jeg er interessert i - står det "Sallig" (salig) foran navnet Madz Offersen, og hva står etter navnet hans?

Min tolkning av neste kolonne er:

Foster (?) Sønner

Johannes [...] gl 21 aar

Mogens [...] gl 16.

Anders [...] gl 18.

peder [...] gl 9.

[...] gl: 10

Offer gl: 15..

Svend gl6 Johan gl. 12

 

Hadde vært helt supert om noen kan rette på meg og/eller fylle ut hullene i transkripsjonen min. 

Endret av Renate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Renate.

 

Velkommen i forumet 🙂

 

Jeg er veldig dårlig på de ‹romerske› beløpene, men ellers – et forsøk på de tre første kolonnene:

 

N:10 Melboe. skylder (??) W: | Sallig Madz Ottersens Effterleffuerske bruger (??) W: | Foster Sønner Johannes blad?? 21 aar. Michel Mogenss 16. Anders Danielss 18. peder torgerss. 9: Michel N: 10. Otter(?) Y: 15. Hendrik Johanss. 12. |

 

Forøvrig må du endre visningsnavnet ditt til fullt navn, ihht. forumreglene.

 

Mvh

 

EDIT: Øffersems til Ottersens.

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk 🙂 Synd at vi sier "enke" og ikke "effterleffuerske" nå lenger! Da regner jeg med at Johannes, Michel, Anders, Peder og Henrik er fostersønner, mens at  resten er kjødelige sønner? (tror du ikke at "N" og "Y" kan være en slurvete "gl" for gammel, og dermed angi alder?) Mads skal ha hatt sønnen Offer Madsen, og alderen 15 stemmer godt med hans alder i manntallet fra 1701. 🙂 

 

Jeg fikk ikke lov til å bruke fullt navn fordi navnet mitt var opptatt (jeg har antageligvis en annen konto opprettet i hine hårde som ikke er koblet opp til Digitalarkivet-kontoen jeg logget meg inn med), for jeg tror ikke min eneste navnesøster holder på med slektsforskning. ^^ Skal greie ut av det og migrere meg selv over dit, så slipper jeg å late som om jeg er nr. 2 av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det jeg leser (muligens uriktig) som N skulle være Gl. Men ser i hvert fall at siste bokstaven ikke er Y, som jeg trodde, men lik den formodete N-en. Ble lurt av øverste løkke i J-en i Johanss. under. Kan derfor være at Michel og Otter(?) er biologiske sønner. Men rart at de skulle nevnes midt i mellem fostersønnene? Dette har jeg ikke noe svar på.

 

Takk for navneendring, selv om det måtte innebære et 2-tall. Skal visstnok være bedre en én . . . 😉

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at g-en er påbegynt for høyt, sånn at det blir mer som "9l" - hvis siste linje er to separate sønner på 6 og 12, ville det gjort det litt mer logisk, med de halvvoksne og voksne fostersønnene først og de hjemmelagede etterpå - samtidig virker det jo jevnt over rotete mtp alder, skulle nesten tro de ble talt i det de kom inn døra, heller enn etter noen bestemt logikk?😄 

Skal definitivt benytte anledningen til å krangle voldsomt med meg selv nå når jeg har to konti!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

justerer litt:

"N:10 Melboe. schylder iiij [4] W: [voger] | Sallig Madz Ottersenn Effterleffuerske bruger iiij W: | "

 

Johannes sitt etternamn kan vere  "Blodz", men også "Bloch", med litt uheldig penneføring.

Eg er usikker på om det er "Michel N: 10" eller "Michel U: 10"  (U for unge, jfr den første Michel)

- men det er nokså konsekvent ein boge over u-ar, så det er helst "N"

"Otter Y: 15", ja.

"Hendrich ..."

 

eg trur ikkje "Effterleffuerske" får noko særleg gjennomslag i 2021... - og det er kanskje grunnar til det.
 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Y-en er vel helst en N som har berøring med J på neste linje. Trolig en effektivisering av "Nielssen". Se også under Hochland på neste side.

Det er nok ein N med J under, ja.

Eg ville vore litt varsam med å tolke ein sånn bokstav. Det kan vere eit farsnamn, og då er Nils det statistisk mest sannsynlege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.