Gå til innhold
Arkivverket

Står det ikke at Engebret "bebor" Gulsrud i Modum i 1661 her? Og i så fall gis det noen andre personopplysninger?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, L/L0016: Tønsberg lagdømme. Eiker, Modum, Sigdal og Sandsvær:, 1661, s. 35b-36a

 

Skanna materiale: RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, L/L0016: Tønsberg lagdømme. Eiker, Modum, Sigdal og Sandsvær:, 1661, s. 35b-36a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

(Jeg har alltid lest at Engebret ikke er kildebelagt utover sine barns patronymikon...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i den første:
"Gullzrød, Engebret paaboer, schylder ufj alt 5 1/2 ....  "

 

den andre:
"Engbret Gullsruud, ..."

 

Det er ikkje andre personopplysningar om burkaren i nokon av protokollane.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK!

 

Og dette var gøy - å finne noe som jeg ikke har hørt om at noen andre har funnet...

 

Bare synd det ikke sto noe patronymikon eller andre ting om fyren (og evt. familie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her går jeg vel for langt i å tro at det står det samme??

 

Skanna materiale: RA, Stattholderembetet 1572-1771, Ek/L0018: Jordebøker 1633-1658:, 1641-1642, s. 168 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Midt på 2. linje på høyre side er det (vel?) ingen tvil om at det står Ingebret Gulsrud:

Skanna materiale: RA, Riksarkivets diplomsamling, F15/L0016: Prestearkiv - Buskerud, 1662-1781, s. 7 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Men hvorfor står han (og andre) opplistet der?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke nr. 2:

 

Vi Eftterskrevne  .  . . og alle navnene. – Laugrettesmænd og Sognemænd i alle tre Sogner i

Modums Præstegield  og hermed eenstemmig med Velbetænkende Raad

og Samtycke Vitterlig giør for alle paa den heele Meenigheds Vegne

her i Sognet i Dag, som er den 1ste Januarii 1662 haver været forsamlet

udi Heggen Kirke for Guds Aaesyn, eftter Vores Provstes Hæderlig og

Høylærde Mand Magister Truls Nielsens Religions Provst over

Bragnæs Provstie Hans Anmodning og ved 3 Søndages foregaaende

Bøn til Gud allermægtigste om en retsindig og hæderlig og skikkelig

Lærd Mand at kalde i Stæden for vores forrige i Herren hensovede

Sognepræst Sal: Hr. Jens Michelsen at kalde . . . osv.

 

De skal mao. ‹ansette› ny prest. 🙂

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne er det visst ingen som har kommentert:

 

Skanna materiale: RA, Stattholderembetet 1572-1771, Ek/L0018: Jordebøker 1633-1658:, 1641-1642, s. 168 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

(Jeg synes det står Engebret Gulsrud her også).

 

Men i denne synes jeg det står Rolff som nr 3 og Jonn som nr 5 i venstre kolonne - men jeg er ikke sikker på om jeg engang har funnet Gulsrud så ta gjerne en titt et par-tre sider bakover...):

 

Skanna materiale: RA, Stattholderembetet 1572-1771, Ek/L0001: Jordebøker før 1624 og til utligning av garnisonsskatt 1624-1626:, 1624-1625, s. 222 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første (1641-42) står "Engebret Gulsrud" øvst.

 

I den andre, Garnisonsskatten, finn eg ikkje Gulsrud.   Skattefri? Namnet forvanska?

Det næraste er vel "Guberøed"  (midt i 2. spalta, 1. sida)

Redigert: Det løner seg å lese informasjonen: Gulsrud ligg vel i Heggen sokn(?); og lista for Heggen manglar.

(trykk på i-en oppe til høgre, og rull ned til botnen av det som kjem fram).

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Redigert: Det løner seg å lese informasjonen: Gulsrud ligg vel i Heggen sokn(?); og lista for Heggen manglar.

(trykk på i-en oppe til høgre, og rull ned til botnen av det som kjem fram).

 

"Tre lister mangler: Heggen og Frøland, Follo, Aker fogderi"

 

Her er det snakk om Heggen og Frøland fogderi; jeg var på nippet til å si i nåværende Østfold.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK til dere alle sammen. 

 

Da har "vi" konstatert at brukeren på Gulsrud heter Engebret 1641/42, 1652, 1661 og 1662. Dessuten heter han Engebret i 1647 iflg

 

Skattematrikkelen 1647. 5 : Buskerud fylke (nb.no)

 

Her står det at han "eier intet", mens iflg bygdeboka at Engebret i 1661-62 eier 12 1/2 lsp. Så det er vel flere "Engebret'er" det er snakk om...? Eller kan han ha giftet seg til eierskapet med det "sent" ekteskap - evt ekteskap nr 2 eller "høyere"...?

 

Prøver å ta det opp til debatt i brukerforumet: Engebret som bruker(e) på Gulsrud i Modum... - Brukernes eget forum - Arkivverket

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tom askerøi skrev:

Skattematrikkelen 1647. 5 : Buskerud fylke (nb.no)

 

Her står det at han "eier intet", mens iflg bygdeboka at Engebret i 1661-62 eier 12 1/2 lsp.

 

Som vanleg er det lurt å lese kva som står.  "eier sielff intet ibm";

"ibm"= ibidem = same stad;  altså eig han ingenting i Golsrud.

Om han eig noko anna i 1647, står det ikkje noko om her.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig rett - som vanlig. Jeg tenkte ikke på den muligheten fordi jeg lurte på om det var flere "Engebret'er". Men han kan jo også ha makeskiftet eierskapet med noe han eide annensteds tidligere. 

 

Så her er det bare "å legge seg flat" (som våre politikere pleide å gjøre)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.