Gå til innhold
Arkivverket

Koble sammen stooor slektsbase fra The Master Genealogist...


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.
Du må vel ha lisens for å bruke alle funksjoner, men den er engangs. Bruker samme kodene i dag som da jeg kjøpte tilgang. Se på prisen på BK hjemmeside, eller spør Otto Jørgensen.
mvh Ottar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik
Det er funksjoner og rutiner tilgjengelig for å slå sammen personer. Dette er beskrevet i Brukerveiledningen.
Det er imidlertid klart at en del funksjoner er forbeholdt Registrerte brukere. Nå er jo prisen for registrert versjon 45USD som engangs kostnad uten årlige  kostnader og eller tillegg for oppdateringer og oppgraderinger.

Som "uregistrert bruker" vil en rekke funksjoner være GRÅ og ikke aktive, men Brukerveiledningen har du full tilgang til og kan lese og studere den får å se om noe som der er beskrevet kan være av interesse.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg bare må prøve meg fram her!. Får vel ikke med meg alt fra TMG allikevel ,så kanskje en løsning er å beholde det jeg har i TMG å finne et program som får med seg det meste fra TMG og bruke det nye programmet videre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen program har BK foretatt visse tilpasninger i importen av Gedcom etter ønske fra en del brukere av enkelte program. Etter hva jeg vet har det fungert rimelig bra. Detter er omtalt i brukerveiledningen.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte akkurat Legacy 9 for å teste ut.

Er visse ting der jeg ikke finner igjen etter en import. Bl a har jeg i TMG folk med "Birth-Illeg" hendelse ,altså født utenfor ekteskap. I Legacy blir denne tydeligvis bare listet som "Fact" ,og så må jeg selv tilordne denne til en kjent gedcom hendelse etc eller lage en ny. Måtte lage en ny en siden "Fact" kunne være hvilken hendelse som helst. Er det sånn at Legacy ikke gjenkjenner Birth-Illeg som fødsel?

 

Ellers virker det som følgende ikke blir med i import til Legacy:

1 Navnevarianter er registrert med etternavn som "alternativ navn" men ikke kobling til dato eller hva slags navn det er

 

2 Notater for fødsel og dåp og død er ikke med. Fødtnotat er bare med på de hendelsene som egentlig er birth-illeg ,men ikke på de vanlige fødthendelsene. (finner dem hvertfall ikke).

 

3 dødfødt-fødsler blir listet som vanlige fødsler, finner ikke noe om at det faktisk var en dødfødsel.

 

4 Lange navn ser ut til å bli avbrutt etter ca 125 felt.....har lengre navn i hovedprosjektet mitt. 

Om alt dette kan ordnes opp i er nok Legacy et godt alternativ....har klart å importere alle prosjekt til Legacy en gang ,så vet det går. Og bruke duplikatfunksjonen er noe tungvint, men en bra ting med den er at den lar meg avslutte og fortsette ved neste økt!.

 

Eneste problem med importen som jeg kommer på nå er det store hovedprosjektet mitt. Ved import av hendelser kom det opp mange meldinger om feil og hver av feil-boksene ang hendelser måtte trykkes bort manuellt.....det sto ingenting om hva feilen var heller....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2021 den 10.31, Leif Biberg Kristensen skrev:

Jeg konverterte selv TMG-databasen min til et hjemmesnekret program i PostgreSQL og PHP i 2005, og har klart meg bra med dette siden. Men jeg har aldri brydd meg om å gjøre det spesielt "brukervennlig" og kan derfor ikke anbefale det til andre. Jeg har ca 40 000 personposter i det nå, men andre tabeller er langt større. Blant annet har jeg en egen kildetabell med ca. 160 000 poster. Programmet kjører som olja lyn på en 64 bits Linux-maskin med SSD.

Jeg har riktignok Windows og ikke Linux, og kan heller ikke noe om å lagre noe hjemmesnekret program, men hvordan konverte du din TMG base til hjemmesnekret program og fikk du med all info fra din TMG på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Erik Hov said:

Jeg har riktignok Windows og ikke Linux, og kan heller ikke noe om å lagre noe hjemmesnekret program, men hvordan konverte du din TMG base til hjemmesnekret program og fikk du med all info fra din TMG på den måten?

 

TMG hadde en svært god dokumentasjon på databasen. Jeg brukte en Perl-modul som leser FoxPro-filer og dumpet dem som ren tekst. Deretter konverterte jeg tekst-filene til SQL-kommandoer og leste disse inn i PostgreSQL. Jeg har dokumentasjon liggende hvis det skulle være interesse for det.

 

Den eneste vesentlige endringen jeg har gjort i forhold til TMG er at jeg gjorde om kildetabellen til en hierarkisk trestruktur, noe som har gjort meg i stand til å håndtere et ubegrenset antall kilder. Jeg har lagt inn hele kirkebøker i denne strukturen, som pr. dags dato inneholder blant annet over 50 000 barnedåper fra Grenlands-området.

 

Du finner noe dokumentasjon samt kildekode på https://code.google.com/archive/p/yggdrasil-genealogy/ Både PostgreSQL, PHP og Perl kan brukes på Windows og Mac, så dette er helt plattformuavhengig. Hvis noen har lyst til å videreutvikle dette til noe som kan brukes av flere, stiller jeg gjerne opp med råd og veiledning.

 

Tidligere lå det mye dokumentasjon om programmet på Solumslekt, som nå er nedlagt. De siste årene har jeg jobbet mest på WikiTree, og har så langt lagt inn ca. 12 000 profiler der. Biografiene blir generert rett fra databasen min av et Perl-script. Se eksempler på lenka "Contributions" øverst på sida.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

TMG hadde en svært god dokumentasjon på databasen. Jeg brukte en Perl-modul som leser FoxPro-filer og dumpet dem som ren tekst. Deretter konverterte jeg tekst-filene til SQL-kommandoer og leste disse inn i PostgreSQL.

 

Fikk du med alt fra TMG på den måten?. Hørtes litt for teknisk ut for min del dette, men er fortsatt interessert i å "redde" så mye jeg kan fra TMG før jeg evt begynner i et annet program...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Erik Hov skrev:

Jeg importerte via gedcom til Legacy.....

 

Du må jo prøve Direkte importen som finnst i programmet 🙂

 

Mvh

Ingmar 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Erik Hov said:

 

Fikk du med alt fra TMG på den måten?. Hørtes litt for teknisk ut for min del dette, men er fortsatt interessert i å "redde" så mye jeg kan fra TMG før jeg evt begynner i et annet program...

 

Ja, jeg fikk med alt - eller dvs. alt jeg ville ha 🙂 Jeg brydde meg ikke om å ta med "vitner", noe jeg benyttet i svært liten grad i TMG. Jeg gjorde heller ikke noe forsøk på å overføre setningsstrukturene fra TMG. Og jeg bruker bare ett navn pr. person. Ulike navneformer er rikelig dokumentert i kildene, som jeg alltid presenterer fulltranskribert. Jeg har heller ikke brydd meg om å ha med "ikke-primære" foreldre, fødselsdatoer etc. som gjør en database vesentlig vanskeligere å vedlikeholde med (etter min mening) liten gevinst.

 

Jeg har implementert min egen hovedvisning av dataene som et familieark, med lenker for å registrere hendelser, foreldre, ektefeller og barn, slik at "grensesnittet" framstår som radikalt forskjellig fra TMG. Se skjermdump:

 

Utvalg_090.thumb.png.0b09d00d72e8a6c091734f7f4d8a3388.png

 

Så skal jeg bare legge til at kildekoden som ligger på Google-code er noe utdatert og ikke kjører under nyere versjoner av PHP. Jeg sender gjerne nyeste versjon på forespørsel.

Endret av Leif Biberg Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Ja, jeg fikk med alt - eller dvs. alt jeg ville ha 🙂 Jeg brydde meg ikke om å ta med "vitner", noe jeg benyttet i svært liten grad i TMG. Jeg gjorde heller ikke noe forsøk på å overføre setningsstrukturene fra TMG. Og jeg bruker bare ett navn pr. person. Ulike navneformer er rikelig dokumentert i kildene, som jeg alltid presenterer fulltranskribert. Jeg har heller ikke brydd meg om å ha med "ikke-primære" foreldre, fødselsdatoer etc. som gjør en database vesentlig vanskeligere å vedlikeholde med (etter min mening) liten gevinst.

 

Så du fikk med alt ja....høres ypperlig ut!.....ble det et slags program ut av det? Er noe sånt jeg trenger...et eller annet som får med alt fra TMG og som ikke er for vanskelig å gjøre. Vil helst ha mitt på egen datamaskin og ikke på nettet. Jeg heller har ikke aktivt registrert vitner i TMG men allikevel fint å få med dem og "ikke-primære" foreldre og alt det andre. Men når det er sagt......jeg har jo ikke noe greie på om dette er "lett" å få til ,tar lang tid eller noe jeg burde begynne med i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt "Yggdrasil" ligger ikke på nettet, men kjører lokalt i en webserver på min egen maskin. Det er ikke noen "rocket science" å laste ned Apache / PostgreSQL / PHP og installere hos seg selv, men jeg vil ikke anbefale det til folk som ikke føler seg spesielt oppegående på webteknologi. Jeg jobbet innenfor dette området i flere år før jeg ble pensjonist, og det ligger nok kunnskaper minst tilsvarende et semesteremne bak. Jeg tok noen kurs og leste noen tjukke bøker i sin tid 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: Jeg hadde vel ikke mer enn ca. 10 000 personer den gangen jeg flyttet over dataene fra TMG. Det var med andre ord en relativt oversiktlig mengde. Jeg tror aldri jeg hadde orket å gå løs på en database med en million individer.

 

Så har jeg heller aldri brydd meg om å samle et størst mulig antall navn, men heller å dokumentere på en slik slik måte at jeg kan være noenlunde trygg på at det jeg har er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste har 1 million individer i TMG og jeg fant jo ut litt for seint at det ikke var særlig smart...

Så nå sitter jeg her da og prøver ut diverse program for å se om de virker bra eller ikke....ikke lett å finne noe som virkelig duger... Kanskje Family historian eller Legacy (ikke prøvd så mye med Brothers Keeper enda).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg har sagt før, prøv direkte importen i Legacy 😁

 

Om du får feil der så kontakt support Legacy, der er det ein mann som set å jobber med dette daglig.

 

Mvh

Ingmar 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12 minutes ago, Erik Hov said:

De færreste har 1 million individer i TMG og jeg fant jo ut litt for seint at det ikke var særlig smart...

 

Nei, som sagt, datamodellen i TMG er kompleks og når et slikt konsept blir implementert i noe som i dag nærmest må betegnes som et leketøy, vil man helt klart oppleve problemer med skalering. Det blir som å spille Beethoven på et lekepiano.

 

Derimot fungerer modellen aldeles ypperlig i et moderne databasemiljø som uten videre er i stand til å håndtere gigabytes med data, for ikke å si terabytes. Kapasiteten er bare begrenset av hvor mye jern man er villig til å kaste på det. Det er synd at ikke modellen har blitt tatt videre i en tidsmessig implementasjon. Etter min mening kunne dette vært et flott "open source"-prosjekt, og jeg har i all beskjedenhet produsert noe som jeg selv oppfatter som et "proof of concept", men har aldri opplevd noen seriøs respons på det. Så enten er det jeg som er en tulling, eller så er det for få der ute som ser potensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ingmar Seth skrev:

Som eg har sagt før, prøv direkte importen i Legacy 😁

 

Om du får feil der så kontakt support Legacy, der er det ein mann som set å jobber med dette daglig.

 

Har såvidt prøvd den ,og den gav både mangler og noe info som ble registrert som noe annet i Legacy. Det gjaldt et ekteskap der kone og barn var ukjent men der en notat ble gjort om hvem kona kunne være. Dette ekteskapet står som et ekteskap i TMG, men Legacy klarte å gjøre det om til "Alt-besegling til foreldre"....(hva nå det er for noe)......men notaten var der....

Klarer Legacy support å luke vekk al le feil og mangler så er jo dette lovende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2021 den 10.29, knut fasting skrev:

Legacy har høyst begrenset funksjonalitet med store databaser.

 

Da lurer jeg på det samme som Anne gjorde....eksakt hvilke ting/evt funksjonaliteter er det som sterkt begrenser Legacy med store databaser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir nok glade for å få TMG brukere som kunder ja!.

Grunnen til at jeg akkurat spurte om dette om Legacy er at jeg kjøpt Legacy for å prøve ut mer ,og det hadde vært nyttig å vite hva som egentlig begrenser Legacy med store baser som Knut nevnte og som Anne også lurte på. Hadde vært kjempefint med mer detaljert info om det?!.

Hittil virker Legacy greit for meg hvertfall, men er igjen endel tester....bl a har jeg ikke importert alt enda. Det som er bra er at direkteimporten fra TMG får med seg det aller meste. I motsetning til Family Historian der gedcomimporten ser ut til å hittil være best ,så er det motsatt i Legacy.

Skal forhøre meg med Legacy support om det direkteimporten ikke fikk til riktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.