Gå til innhold
Arkivverket

Masteroppgave om innvandring til Sør-Afrika fra 1850 - 1950


Anders-Arendal
 Del

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg er helt i oppstartsfasen av å skrive en mastergrad i historie. Litt usikker på nøyaktig hva jeg skal skrive om, men så for meg noe innen norsk innvandring til Sør-Afrika. Har selv slekt der nede, og det hadde vært utrolig interresant å lært mer om denne underkommuniserte delen av norsk emigrasjonshistorie. 

 

Mitt spørsmål er derfor til dere, og dette er kanskje et veldig omfattende spørsmål, men hva slags skriftlige kilder har dere dere fra denne epoken? Tenker særlig på brev sendt fra Sør-Afrika til Norge i epoken. Og egentlig alt annet av kildemateriale som kan være relevant for en potensiell oppgave. Jeg vil egentlig bare vite hva som finnes av kilder!

 

Håper spørsmålet ikke skaper altfor mye arbeid, og jeg ser fram til svar fra dere! 

 

Med vennlig hilsen 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrte i historiepoden i P2, om norsk økonomisk historie, at det skal ha vore eksport av øl til Sør-Amerika frå Noreg. Dette er eit interessant tema eg ikkje har høyrt om før. Berre eit tips. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner sjølvsagt til denne: Kirsten Alsaker Kjerland og Anne Bang (red.): Nordmenn i Afrika - Afrikanere i Norge. Vigmostad & Bjørke AS 2002.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke kildereferansene i boka som Richard viser til i innlegget over.

 

Emigrantprotokollene fra politiarkivene viser hvem som fekk utstedt pass for å emigrere og mange av disse fins det databaser til. Vær oppmerksom på at databasene for Bergen kun har tatt for seg utvandrerne til Amerika og hoppa over de som dro til f.eks Afrika og Australia. Det kan derfor være verdt å se på den skanna versjonen av emigrantprotokollene for Bergen. (Sjå innlegg 8 og 9 med korrigering)

 

Du kan også forsøke å søke på Arkivportalen.no (samling av arkivkataloger hos norske arkivinstitusjoner, bibliotek og museum) og se hva du kan finne av arkiver der, og om disse kan inneholde relevant materiale.

F.eks

Den norske forening i Cape Town (Riksarkivet):

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000006735?ins=RA

Den norske sjømannsmisjon i Sør-Afrika (Statsarkivet i Bergen):

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000000106?ins=SAB

Søk på Sør-Afrika på arkivnivå:

https://www.arkivportalen.no/search?unitType=1000&text="Sør-Afrika"

Kanskje kan dette privatarkivet være interessant:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000006266?ins=RA

 

Les også dette emnet på Brukerforum:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DNA treff og noen navn på "Nordmenn", men ikke funnet noen kobling til Norge (antar denne er i Vestfold)

Sitat

Walter father was Edwin Andrew (Andreas) ELLINGSON. Edwin Andrew Ellingson 25 years old born approx. 1884 married Gunda Margaretha Tönnessen/Toennessen aged 21 born approx. 1888, on September 15, 1909 in St Mary’s Church in Greyville Durban. Children; Walter James Ellingson, Norman Edwin Ellingson, Iris Gunda Ellingson, Daphne Marjorie Ellingson. Edwin died in Johannesburg South Africa August 23, 1948

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bruke arkivportalen om vil du finne kildeinformasjon. Jeg jobber i Vestfoldarkivet, og vi har feks følgende på Søkebegrepet "Afri*a" Søkeresultat (arkivportalen.no)

 

Arkivportalen (har predefinert noen søk for deg). Bruk avansert søk for å rafinere hva du er ute etter. NB Alt er ikke lagt inn med de rette metadata, slik at du får ikke nødvendigvis frem foto, digitalisert etc om du krysser av for dette)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2021 den 15.00, Anita Riise - Arkivverket skrev:

Emigrantprotokollene fra politiarkivene viser hvem som fekk utstedt pass for å emigrere og mange av disse fins det databaser til. Vær oppmerksom på at databasene for Bergen kun har tatt for seg utvandrerne til Amerika og hoppa over de som dro til f.eks Afrika og Australia. Det kan derfor være verdt å se på den skanna versjonen av emigrantprotokollene for Bergen.

 

Dette var interessant. Då bør vel også kjeldeinformasjonen oppdaterast, slik at det går fram at ein berre har registrert dei innførslene som gjeld Amerika. Det står ingen ting om dette no:

https://www.digitalarkivet.no/source/100017

 

Eg lurer også på kvifor dei skanna protokollane er merka som emigranter til Amerika. Var det eigne protokollar for dei som reiste andre stader?

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=%2Bemigranter+%2Bbergen&from=&to=&format=all&archive_key=

 

Heile lista:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=%2Bemigrasjonsprotokoller+%2Bbergen&from=&to=&format=all&archive_key=

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! Her er det eg som har misforstått. Tingen er at politiet i Bergen sine emigrantprotokollar kun omfattar emigranter til Amerika (dei registrerte oversjøiske emigrantar og det var dei som kryssa Atlanteren som vart oppfatta som dette). Det hjelper ikkje å leite i original eller skanna versjon etter dei som drog til andre verdsdelar for Bergen sin del!

Stor takk til Torbjørn som fanga opp dette!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!  Så kjekt å se at noen interesserer seg for denne delen av vår utvandrerhistorie også!

De fleste utvandrerne fra Norge som dro til Natal, Sør Afrika i 1882 var sunnmøringer.  De seilte fra Ålesund den 14 juli 1882 og og gikk i land i Port Shepstone i Natal den 28 august samme år.  De var totalt et reisefølge på 233 personer fordelt på 34 familier.

Jeg er selv ikke etterkommer av noen av disse utvandrerne, men har venner som er det.  For ca 20 år siden besøkte vi våre venner i Port Shepstone og besøkte blant annet den norske kirka og gravplassen som emmigrantene bygde der.  På kirkekontoret fikk jeg kjøpt en bok som ble skrevet til 85 års jubileet for emigrasjonen  og et hefte som ble laget til 100 års jubileet med litt info om kirka og navnelister over alle utvandrerne og alle deres etterkommer frem til ca 1980. Veldig spennende for en slektsforsker!  Boka ble trykket av South Coast Herald (Pty.) Ltd i Port Shepstone, Natal. Både boka og heftet er stort sett skrevet på engelsk og utgitt av innvandrer etterkommerne på eget forlag ser det ut til.  Det skal visst finnes ennå en bok skrevet av en etterkommer, A. H. E. Andreassen og Anna Halland og Ingeborg Kjønstad i forbindelse med 50 års jubileet, men denne har jeg ikke. Denne boka heter "Norske nybyggerliv i Natal"    Det er senere utgitt ennå en interessant bok her i Norge om utvandrerne til Natal og etterkommerne deres i 2008.  Den heter "Norsk utvandring til Sør-Afrika" og er skrevet av Per Ole Reite.  Denne boka er utgitt på Spor Forlag A/S, Postboks 326, 6067 Ulsteinvik.  (www.sporforlag.no).

Håper disse opplysningene om kilder kan komme til hjelp i det spennende emnet du har valgt for din Mastergrad.   Om du har spørsmål så ta gjerne kontakt.  Ønsker deg all lykke til!

Mvh Randi Viddal

Myrlandsvegen 64 b

6020 Ålesund

randiv@mimer.no

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

 

Jeg har aldri brukt forum funksjonen på Arkivverket, og trodde jeg skulle få mail med svar, så når jeg logget inn her nå må jeg bare si - tusen hjertelig takk for mange gode og relevante svar! Fantastisk!  

 

Oddbjørn - tusen takk for tips! Det programmet står på planen allerede, men når har den fått førsteplass! 

 

Richard - den boka kjenner jeg, og har kjøpt den! Kjempegod bok! 

 

Anita - fantastisk med så mange gode tips! Mye spennene! Et kjapt spørsmål der - hvordan får jeg åpnet de dokumentene som du linker til? Er det scannet på nettet eller må jeg da møte opp fysisk. Beklager hvis det var dumme spørsmål - men jeg er ny i dette "gamet"!  

 

Thorbjørn - takk så mye for oppklaring! 

 

Randi - tusen takk for gode boktips! Har sett flere som nevner Port Shepstone, og det virker som en by som er verdt å besøke når man skriver om norsk utvandring til Sør-Afrika. Har kjøpt boka Per Ole Reite, og de virker riktig så spennende! "Norsk nybyggerliv i Natal" virker riktig spennende! Ser at den er tilgjengelig hos NTNU - så der er supert! Så tar jeg gjerne kontakt hvis jeg lurer på noe - det setter jeg utrolig pris på! 

 

Hadde aldri trodd at jeg skulle får så mange gode tips - tusen takk! 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders-Arendal skrev:

Jeg har aldri brukt forum funksjonen på Arkivverket, og trodde jeg skulle få mail med svar, ...

 

 

 

 

Man kan sette opp det slik at man får svar på epost. Sjekk innstillingene på profilen din (Innstillinger, deretter velger du Varselinnstillinger på høyreside). Du har også et valg under på meldinger (Varsle meg om svar)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene mine går til Arkivportalen. Det er nettstedet for arkivkataloger og blir benytta av mange ulike arkivinstitusjoner, bibliotek og museum. Altså får du kun oversikt over hva som finst her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.