Gå til innhold
Arkivverket

"Søkeresultat etter relevans"


Arnfinn Smith Andersen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan relevans i et søkeresultat oppnås. Når jeg søker etter et navn med et angitt fødselsår og sted så får jeg massevis av svar med helt andre steder og årstall. Kan jeg gjøre noe med søket mitt for å snevre inn svarene og dermed få bedre relevans?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Arnfinn Smith Andersen skrev:

Jeg lurer på hvordan relevans i et søkeresultat oppnås. Når jeg søker etter et navn med et angitt fødselsår og sted så får jeg massevis av svar med helt andre steder og årstall. Kan jeg gjøre noe med søket mitt for å snevre inn svarene og dermed få bedre relevans?

 

Hvis du gir et konkret eksempel på hvilket søkeskjema og hvilke søkeord du har brukt, kan vi forsøke å gi et svar med utgangspunkt i eksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker på åpningssiden først, uten å gå nærmere inn på kilder. Eksempel: Min tippoldefar Anders Larsen f. 19.09.1818 i Larvik og død i Brevik 09.10,1898. Jeg forsøker å finne ut mer om hans foreldre. Hans far tror jeg het Lars Hansen og han skal være født ca 1795 i Larvik. Jeg skriver da inn "Lars Hansen (f. 1795, Larvik)" i søkefeltet. Dette gir 10 000 treff hvor de fleste er fra helt andre årstall (ikke engang i nærheten av 1795), helt andre navn og helt andre steder enn Larvik. Hvordan kan dette ansees som relevante treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du inn på Avansert personsøk, skriv Lars som fornamn og Hansen som etternamn, f.år frå 1790 til 1800, geografisk avgrensing Larvik og skrur av variantsøket, får du 4 treff. Den andre måten å søkje på vil bli altfor vid.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Arnfinn Smith Andersenog andre interesserte:

 

Søket på Digitalarkivets forside er et fritekstsøk. Hvis man søker på "Lars Hansen (f. 1795, Larvik)" bruker man fem søkeord (parenteser og punktum blir ignorert):

  1. Lars
  2. Hansen
  3. f
  4. 1795
  5. Larvik

Treffene (personpostene) blir rangert etter hvor mange av disse søkeordene som er med i personpostene og hvor mange ganger søkeordene er med. Disse treffene kommer opp: https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=Lars+Hansen+(f.+1795%2C+Larvik)

 

Det er tilsynelatende ingen personposter som inneholder alle søkeordene. Det øverste treffet er en obskur personpost hvor personen er registrert som "f. Hansen f. Hansen". Her er to av søkeordene med to ganger hver. Det gir 4 relevanspoeng. I dette tilfellet gir søkeordene treff i navnefeltene, og det er muligens lagt inn i algoritmene at treff i navnefeltene gir bonus-relevanspoeng.

 

Søket på Digitalarkivets forside har sine fordeler, men som bruker er det viktig å kunne veksle mellom dette søket og det avanserte personsøket (som @Aase R Sæther - Gloppen nevner) ved behov, og å kunne se når det ene er mer hensiktsmessig å bruke enn det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vil jeg legge til at siden Larvik er en forholdsvis moderne skrivemåte - tidligere skrev man gjerne Larvig, Laurvig eller Lauervig og liknende varianter, er det liten sannsynlighet for å finne en personpost som inneholder både Larvik og 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.