Gå til innhold
Arkivverket

Høyres landsmøtetaler 1974 og 2000


Truls Drageset Dydland
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skriver en masteroppgave om historiebruk i landsmøtetaler, og er på utkikk etter to landsmøtetaler som jeg ikke har klart å oppdrive på egenhånd. Den første er Kåre Willoch sin tale til Høyres landsmøte i 1974, og den andre Petersens tale i år 2000.

 

Jeg klarer ikke å finne talen på nettet, og Høyre kunne ikke hjelpe til - de henviste meg til riksarkivet. Jeg har søkt litt rundt i digitalarkivet, uten hell. 

 

Er det noen på forumet her som har en idé om hvor jeg kan finne talen? I siste instans er det mulig å kontakte dem personlig, men jeg vil aller nødigst bry særlig Willoch som har blitt en eldre mann med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivportalen.no inneholder oversikt over arkiver i Arkivverket og en del andre arkivinstitusjoner, museer og bibliotek. Ved søk på Willoch ser vi at der er avlevert et privatarkiv etter ham:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001333714?ins=RA

det er godt mulig at det inneholder den etterspurte talen fra 1974. Som du ser er arkivet klausulert, men du kan søke om tilgang.

Om du går inn på Arkivportalen for å søke etter eventuelle avleverte arkiver etter Høyre i denne perioden, så får du dette treffet:

https://www.arkivportalen.no/search?unitType=1000&text=høyre&periodFrom=1974&periodTo=2000

Det er vel heller mindre sannsynlig at disse arkivene skal inneholde landsmøtetalen til Jan Petersen.

 

Kanskje det er en ide å kontakte partiet Høyre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! 

 

Tusen takk for svar. Jeg skal sende søknad til arkivportalen.no og be om innsyn. Jeg har vært i kontakt med partiet Høyre om dette, men de drev med noe flytting av arkiver og hadde ikke anledning til å hjelpe. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.