Gå til innhold
Arkivverket

Engebret Gulsruds sønn Engebret f. 1665 flyttet til "Ringerike" iflg Modum bygdebok. Noen som kjenner til dette?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Engebret Gulsruds sønn Engebret f. 1665 flyttet til "Ringerike" iflg Modum bygdebok. Noen som kjenner til hvor - og om evt slektsforbindelse mellom Gulsrud og gården han flyttet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler sikre bevis for forbindelsen, men en ganske god mulighet er at Engebret er identisk med Engebret Engebretsen Borgen i Hole, som ble gift med Helle Torbjørnsdatter Borgen. Engebret og Helle hadde minst 3 barn, deriblant ei datter Siri. Dessuten var det en forbindelse mellom gårdene tidligere, for Helles far Torbjørn Abrahamsen Borgen ble i 1685 stevnet for en hest som Marte Rolvsdatter i 1665 skyldte boet etter Engebret Gulsrud. - Men noe sikkert bevis for at Engebret Borgen er fra Gulsrud har jeg ikke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK!

I hvert fall veldig interessant. Men hvem var Marte Rolvsdatter i forhold til Torbjørn Abrahamsen Borgen?

 

Nå er jeg 100 % nybegynner på "Ringerike" - kan jeg være så "ufin" og spørre om Hole er kommune nr 0612 (i gamle Buskerud) - med tanke på å finne riktige kilder på Digitalarkivet?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Hole og Ringerike: Kommune 0612 Hole var en del av Ringerike kommune fram til en gang på 1970-tallet. Men i eldre tider lå vel begge deler under Norderhov. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marianne Hella skrev:

Angående Hole og Ringerike: Kommune 0612 Hole var en del av Ringerike kommune fram til en gang på 1970-tallet. Men i eldre tider lå vel begge deler under Norderhov. 

 

Hole var eget prestegjeld og tingsted fra gammelt av, noe kildene også gjenspeiler.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende kommunestrukturen: Hole var eget herred fra starten av, og den gang hørte også Tyristrand med, så Hole herred tilsvarte Hole prestegjeld. Første endring skjedde i 1922, da Tyristrand ble eget herred.

 

Ringerike storkommune ble etablert i forbindelse med den store kommunereformen, i 1963 var det vel, og bestod av de 5 tidligere kommunene Hønefoss, Norderhov, Hole, Tyristrand og Ådal.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørres om hvem Marthe Rolvsdatter på Borgen var.

 

Marthe Rolvsdatter kom fra Søhol på Røyse, og var trolig kona til Henrik Borgen, bruker fra 1635 til ca 1666, men jeg kjenner ingen kilder som bekrefter dette. Torbjørn Abrahamsen var neste bruker på Borgen, bygslet en del av gården fra 1665, seinere hele gården.

 

Det er så vidt jeg kjenner til ikke kjent hvorvidt Henrik og Marte hadde noen døtre, men tre sønner er nevnt, og det er heller ikke kjent hvem Torbjørn Abrahamsen var gift med. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK alle sammen!

 

 

17 timer siden, tom askerøi skrev:

Nå er jeg 100 % nybegynner på "Ringerike" - kan jeg være så "ufin" og spørre om Hole er kommune nr 0612 (i gamle Buskerud) - med tanke på å finne riktige kilder på Digitalarkivet?

Beklager at jeg, som "stedsnybegynner", lagde så mye styr om Hole - jeg bare lurte på om jeg hadde funnet frem til riktig "kildested" i 1947-oppdelingen til DA .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ole Yttri 

På 28.9.2021 den 3.55, Ole Yttri skrev:

Det mangler sikre bevis for forbindelsen, men en ganske god mulighet er at Engebret er identisk med Engebret Engebretsen Borgen i Hole, som ble gift med Helle Torbjørnsdatter Borgen. Engebret og Helle hadde minst 3 barn, deriblant ei datter Siri. Dessuten var det en forbindelse mellom gårdene tidligere, for Helles far Torbjørn Abrahamsen Borgen ble i 1685 stevnet for en hest som Marte Rolvsdatter i 1665 skyldte boet etter Engebret Gulsrud. - Men noe sikkert bevis for at Engebret Borgen er fra Gulsrud har jeg ikke.

 

Jeg ser av (elektronisk) bygdebok for Hole, under gården Borgen at stevningen i 1685 grunnet noe som sto i skiftet etter Engebret (Knutsønn) Gulsrud i 1665. Jeg kan ikke umiddelbart finne dette skiftet, men kanskje noen andre kan?

Eller kanskje "ting-papirene" fra 1685?

 

Fra bygdeboka for Hole (de tre/fire siste linjene):

 

image.png.bb3bcc4b34c18fbf54ca8a1e31ae0909.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Søhol er nevnt ifm Marte Rolvsdatter - og under denne gården er det mange tilknytninger til Modum (som det er dårlig med spor etter i bygdeboka der):

brukeren Pål (nevnt 1557-1561) (antagelig Håvardsønn) "hadde sitt gifte fra Pilterud".

Rolv Engebretsønns (bruker 1624-minst 1661) sønn Engebret er opphavet til bruker (nr V) på Drolsum

og dennes sønnesønn, Rolv Jonsøn var antagelig brukeren ca 1653-1725 på Svenby - ikke Jensøn i tilfelle (nr IV på gård nr 110 - eller noe helt ukjent på gård nr 147 Svensby?)

 

Samtidig står det under eier-rekken at i 1624 eide Gulbrand Spone og Erik Larsøn Grøterud eide 10 lispund hver. Og i 1647 eide Berte Haug de 10 lispund som "før tilhørte Erik Grøterud" - og at Gulbrand Spone fremdeles hadde sin del. Og at hans enke het Kari - og at eierparten gikk over til Kari Huseby i Lier (eller er det Kari Spone som gikk over til å bli Kari Huseby?)

 

Mye å rote i for den som er "spesielt interessert".  Men hvorfor har de så mange flere kilder om Modum i Hole enn i Modum???

 

image.thumb.png.e662a06896206f3f2b35bba9ac288685.png

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tom askerøi skrev:

Mye å rote i for den som er "spesielt interessert".  Men hvorfor har de så mange flere kilder om Modum i Hole enn i Modum???

 

De bedre bygde- og gårds- og slektshistoriene har ofte gammelt innsamlet materiale i "bunn", gjerne fra ildsjeler i bygda. I tillegg til dette, har det mye å si hvilke føringer kommunen har lagt for arbeidet, også rent økonomisk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey ser den - men det synes vanskeligere også på Digitalarkivet å finne kilder fra 15- og 1600-tallet i Modum enn mange andre steder. Modum har bare en (ikke som "normalt" to) manntall fra 1664-66 for eksempel.

 

Om det ER færre kilder eller om de er "bedre" gjemt skal være usagt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, tom askerøi skrev:

Okey ser den - men det synes vanskeligere også på Digitalarkivet å finne kilder fra 15- og 1600-tallet i Modum enn mange andre steder. Modum har bare en (ikke som "normalt" to) manntall fra 1664-66 for eksempel.

 

Om det ER færre kilder eller om de er "bedre" gjemt skal være usagt.

 

 

Det er flere steder enn Modum som kan mangle manntall for mer enn ett år. Noen steder har ingen manntall over hodet. Det er ikke mitt inntrykk at Modum har spesielt få kilder fra 15-1600-tallet i forhold til nabobygdene, men det kan være at man i større grad må være villig til å "grave frem" informasjonen selv. Hvis det ikke finnes gode bygdebøker for et sted (og det er jo tilfellet for Modum), eller det ikke finnes et aktivt slektshistorielag på stedet (så vidt jeg vet er det ikke det i Modum, utover Buskerud slektshistorielag, som jo har hele fylket som arbeidsområde), så blir mye overlatt til den enkeltes interesse å finne ut av. Det er selvfølgelig litt synd, for det er nok mange enkeltmennesker som gjennom tiårene har brukt mye tid på å pløye igjennom de samme kildene, men dersom resultatene ikke blir publisert et sted, blir opplysningene stadig oppdaget på nytt og på nytt. Det er jo å håpe at mer Buskerud-stoff, da også fra Modum, etter hvert kan finne veien inn i "Gjallarhorn", organet til Buskerud og Vestfold slektshistorielag, eller til "Hringariki", dersom det gjelder ringerikskommunene. 

 

Så er det ikke bare i Hole-bøkene hvor det kan finnes stoff om Modum, men også i bøkene for Flå i Hallingdal, og sikkert også andre. Særlig bøkene for Flå har jeg hatt stor nytte av, men det kommer jo an på hvilke slekter man er ute etter.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Buskerud et nytt område for meg - jeg har hittil arbeidet i Østfold, Trondheim, Nordland, Akershus og Telemark - så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag med Modums nabobygder. Og igjen - kanskje jeg bare er frustrert over alt jeg ikke finner.

 

Men 1000 TAKK for tipset om bygdebøkene fra Flå!

 

Jeg har også funnet litt i Bygdebøkene fra Sigdal (uten at de er ferdig gjennomlest...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2021 den 0.19, tom askerøi skrev:

Ole Yttri 

 

Jeg ser av (elektronisk) bygdebok for Hole, under gården Borgen at stevningen i 1685 grunnet noe som sto i skiftet etter Engebret (Knutsønn) Gulsrud i 1665. Jeg kan ikke umiddelbart finne dette skiftet, men kanskje noen andre kan?

Eller kanskje "ting-papirene" fra 1685?

 

Fra bygdeboka for Hole (de tre/fire siste linjene):

 

image.png.bb3bcc4b34c18fbf54ca8a1e31ae0909.png

 

 

 

Her omtales et skifte etter Engebret Gulsrud i Modum fra 1665. Jeg kan ikke finne dette blant skiftekortene. Eksisterer dette skiftet fremdeles? Og i så fall er det noen som har funnet det?

 

Eller er det ikke bevart NOEN skifter før 1676 i Modum???

 

 

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tom askerøi skrev:

 

Her omtales et skifte etter Engebret Gulsrud i Modum fra 1665. Jeg kan ikke finne dette blant skiftekortene. Eksisterer dette skiftet fremdeles? Og i så fall er det noen som har funnet det?

 

Eller er det ikke bevart NOEN skifter før 1676 i Modum???

 

Jeg tror ikke det er bevart skifter før 1676, hvis det er første år i første protokoll for Eiker, Modum og Sigdal. Slik jeg leser det, ble dette skiftet i 1665 nevnt i saken på tinget, vel på Ringerike, i 1685.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.