Gå til innhold
Arkivverket

Kårbrev fra Edvard Olsen Negstad til sine foreldre


Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

 

Jeg har funnet kårbrevet i panteboken hvor min tippoldefar Ole Bottolfsen og kone får kår av sin sønn Edvard: "Undertegnede Edvard Olsen Negstad forpligter....". Jeg kan tyde ord og korte setninger i dokumentet, men det hadde vært interesant å lese hele dokumentet i sin helhet.  Hadde satt pris på hjelp til tyding

 

Tinglysingsmateriale: SAT, Nordmøre sorenskriveri, 2/2Ca/L0036: Pantebok nr. 26II, 1887-1892, s. 349 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å nummerere alle linjene og i hver eneste linje skrive ut de ordene du har klart å tyde og markere med X det du ikke har klart å tyde.

Så kan forumbrukerne litt etter litt hjelpe deg med Xene. Se eksempel her på oppsett:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget hullete forsøk:

 

01 N 7 Skjøde

02 (??) Underskrevne Ole Bottolfsen Negstad tilstaar herved at have solgt,

03 ligesom jeg herved selger, skjøder og overdrager til min søn Edvard

 

[ny side]

 

01 Olsen Negstad den min ifølge skjøde af 7/8 1844 thl. 11 oktbr 1844 tilhjemlede

02 gaardpart Negstad matr. 122 løbeno 198b resident skyld 1 Mark(?) i K?? herred.

03 for den omforenede kjøbesum 400 – fire hundrede Kroner for hvilken sum der til mig

04 er udstedt panteobligation, samt det aarlige føderaad til mig og Kone Elen Eriksdatter

05 Langø, som det af Kjøberen idag udstedete Kaarbrev vidner, der efter bedste skjøn

06 for stempelmærkets skyld er værdsat i 5 aar til 600 – seks hundrede Kroner. Saa skal

07 bemeldte ejendommes hus, herligheder, rettigheder og forpligtelser tilhøre Kjøberen min

08 søn Edvard Olsen, Kone og arvinger med samme ret, som jeg ejendommen brugt og

09 (??) haver. For salget bliver jeg Kjøberens hjemmelsmand efter loven. Dette til be-

10 kræftelse i V. vidners nærv. Vilemstad(?) 24 oktoober 1889. Ole Bottolfsen Negstad m p P.

11 Som vidner Edv. Mor. Knud (??) Vilemstad(?)

12 N. (??)

13 Underskrevne Edvard Olsen Negstad forplig mig og muligens senere Ejere af

14 gaarden Negstad matr no 122 løbeno 198b af skyld 1 (??) skilling i Kvames(?)

15 herred at svare min fader Ole Bottolfsen og Kone Elen Eriksdatter følgende aarlige

16 Kaarpræstationer. 1. 5.60 fem til seksti liter gode poteter. 2. 5.60 fem til seksti liter

17 god og velrenset havre af gaardens bedste avling. 3. Fødning, røgt og agt som-

18 mer som vinter for 1 en Ko, Koen melkes, melken indbæres og siles. 4. Fødning

19 røgt og agt sommer som vinter for 3 tre sauer og disses lam til næste (??) efter

20 fødselen. 5. 1/2 et halvt maal dyrket jord af nordre myregnen og tilstrækkeligt gjødet

21 dertil. Ligesaa et stykke udyrket jord beliggende paa nordre haugen der skal

22 indgjærdes og ca et halvt maal udyrket jord beliggende ved nordre stranden.

23 6. Særskildt husrum i vaaningsbygningens nordre ende bestaaende af stue,

24 loft og Kjelder, samt fri adgang til Kjøkenet, ligesaa til eget brug de af ham

25 selv nu nylig opførte 2de smaa udhus med skraatag, og forøvrigt det

26 fornødne husrum for sig selv og ejendele i alle paa gaarden værende huse.

27 7. Tørt og tilstrækkeligt brænde hjembragt, sønderhugget og indbaaret.

28 8. Fri hest til fornødent brug. 9. Omhyggelig og forsvarlig pleie saavel i sygdoms

29 som alderdoms tilfælde. Ved den ene af Kaarfolkenes dødelige afgang bort-

30 falder af Kaaret 1.40 en til firti liter havre og ligemeget poteter, samt 1 m sau(?)

31 og det halve maal dyrkede jord i nordre myregnen ligesaa gjødselen. Skulde

32 Kaarfolkene finde for godt at fraflytte gaarden bortfalder af Kaaret (??)

33 6. 7 nævnte præstationer. Kaaret er efter bedste skjøn værdsat i 5 aar til Kr 600.

34 Dette underskriver jeg i Vidners nærvær. Vilemstad(?) 24 oktbr. 1889. Edvard Olsen

35 Negstad. Som vidner A. Samdahl(?) Knud G(?) Vilemstad(?).

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker igjen for uvurderlig bidrag fra Arkivverkets medlemmer(Even denne gang). Å få disse dokumentene tydet gir en vesentlig bedre forståelse av familiehistorien. Når jeg får tydingsbidrag fra Arkivverkets medlemmer så går jeg alltid tilbake til orginaldokumentet for å lære mer om "tydingens kunst". Jeg tar også ditt gode råd Helge med til neste gang mhp. numererte linjer etc. Jeg antar forøvrig at kårbrevet ble tinglyst for å sikre at kårfolkene hadde førsteprioritet hvis det skulle skje noe med gården, dvs de var sikret kår om gården skulle selges etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Even Stormoen skrev:

30 falder af Kaaret 1.40 en til firti liter havre og ligemeget poteter, samt 1 m sau(?)

 

?samt 1 en sau

 

22 timer siden, Even Stormoen skrev:

32 Kaarfolkene finde for godt at fraflytte gaarden bortfalder af Kaaret (??)

33 6. 7 nævnte præstationer.

... af Kaaret de i litr

(altså de i pkt. 6 ...)?

 

Presisering:

32   ... bortfalder af Kaaret de i litr

33   6. og? nævnte prestationer. ...

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

?samt 1 en sau

 

... af Kaaret de i litr

(altså de i pkt. 6 ...)?


…af Kaaret 1,40 en hl firti liter…

 

(altså, 140 liter er 1 hektoliter 40 liter.)

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:


…af Kaaret 1,40 en hl firti liter…

 

(altså, 140 liter er 1 hektoliter 40 liter.)

Hm, der datt eg av lasset, Gunnar. Linje 32/33? Eller er du på linje 30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.