Gå til innhold
Arkivverket

Burde ikke Tingboka for Stjørdal og Verdal 13.05.1670 - 31.10.1674 være skannet?


Bård Erling Ofstad
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg ser i Arkivportalen at Tingboka for Stjørdal og Verdal Sorenskriveri omtales som både tingbok og kopibok og av den grunn muligens ikke blitt skannet?
Er dette noe som man kunne vurdere å supplere med da det er en viktig eldre kilde? Info under fra Arkivportalen:

 

Arkivdel: 1 - Hoveddel Serie: 1 - Rettergang Serie: 1Aa - Tingbøker
13.05.1670 - 31.10.1674
 

"Kopibok" Inneholder forhør og dommer m.m. Tingbok 1675-1689 mangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den direkte årsaken til at den ikke er skanna, er at den ikke har vært mikrofilmet. Årsaken til det tør jeg ikke si, men tingboka 1689-1693 synes tidligere å ha vært betraktet som nr. 1, jf. https://www.digitalarkivet.no/rg20090515610349

 

En kan derfor se for seg at protokollen 1670-1674 først i senere tid har blitt identifisert som ei tingbok.

 

Vi er inne i en periode med systematisk skanning i Trondheim, og det kan muligens bli aktuelt å gå løs på ikke-skannede tingbøker. I så fall vil det være naturlig å få med denne tingboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2021 den 21.40, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Vi er inne i en periode med systematisk skanning i Trondheim, og det kan muligens bli aktuelt å gå løs på ikke-skannede tingbøker. I så fall vil det være naturlig å få med denne tingboka.

 

Det later til at det blir ei runde med skanning av tingbøker i Statsarkivet i Trondheim på nyåret, og skanning av den etterspurte tingboka er nå lagt inn i denne runden. Akkurat når på nyåret dette vil bli, tør jeg ikke si noe om nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det later til at det blir ei runde med skanning av tingbøker i Statsarkivet i Trondheim på nyåret, og skanning av den etterspurte tingboka er nå lagt inn i denne runden. Akkurat når på nyåret dette vil bli, tør jeg ikke si noe om nå.

Ikke meningen å stjele temaet. Men når det kommer frem at det skal skannes noen flere tingbøker, så vil jeg nevne protokoller vedrørende Nordland og Finmarks lagstol. Bla. den eldste protokollen fra 1647 er ikke skannet. Det samme gjelder Domsbøker, domskopibøker og registre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2021 den 20.45, Erlend E. Mæhlum skrev:

Ikke meningen å stjele temaet. Men når det kommer frem at det skal skannes noen flere tingbøker, så vil jeg nevne protokoller vedrørende Nordland og Finmarks lagstol. Bla. den eldste protokollen fra 1647 er ikke skannet. Det samme gjelder Domsbøker, domskopibøker og registre.

 

Jeg har meldt dette videre til de som planlegger skanningsarbeidet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.