Gå til innhold
Arkivverket

SF: Kinn MINI 1822-1840+1870


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

12 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Følgjande kyrkjebok kjem opp som 1822-1840, men inneheld også nokre innførsler frå 1870:

https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/11535

 

Er det mogeleg å tydeleggjere dette, slik at dette også kjem fram i kjeldeinformasjon/trefflister?

 

Jeg har lagt inn merknad på kilden:

I og med at innførslene fra 1870 også finnes i kirkebok nr. A 13 (1870-1885), ønsker jeg ikke å endre årstallene for kirkebok nr. 4 II (1822-1840), for å unngå at noen skal tro at den dekker hele perioden 1822-1870.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

I og med at innførslene fra 1870 også finnes i kirkebok nr. A 13 (1870-1885), ønsker jeg ikke å endre årstallene for kirkebok nr. 4 II (1822-1840), for å unngå at noen skal tro at den dekker hele perioden 1822-1870.

 

Flott at du la inn merknad.

 

Eg er einig i at det ville ha vore ei dårlegare løysing å kalle kyrkjeboka 1822-1870, slik som det delvis er gjort her:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1823&to=1823&format=tab_ftr&archive_key=&sc[]=kb&m[]=1437

 

Derimot hadde eg eit håp om at det ville vere mogeleg å kalle kyrkjeboka for 1822-1840 (1870) eller noko liknande, omtrent som for databasen Dødsfall i Norge 1995-2001:

https://www.digitalarkivet.no/source/100022

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser no at innførslene frå 1870 uansett også er innført i "rett" kyrkjebok. (Eg må visst lære meg å lese det eg siterer!). Då er det sjølvsagt ikkje fullt så viktig å endre på tittelen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2021 den 16.46, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Derimot hadde eg eit håp om at det ville vere mogeleg å kalle kyrkjeboka for 1822-1840 (1870) eller noko liknande, omtrent som for databasen Dødsfall i Norge 1995-2001:

https://www.digitalarkivet.no/source/100022

 

Akkurat disse titlene - som vises i Finn kilde og et par andre visninger - er rene tekststrenger som vi kan justere akkurat som vi vil. Jeg har derfor døpt kirkeboka om til Ministerialbok for Kinn prestegjeld 1822-1840 og 1870https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1823&to=1823&format=tab_ftr&archive_key=&sc[]=kb&m[]=1437

 

Men øvrige årstall i visningene er hentet fra dedikerte årstallsfelt for startår og sluttår, og da er det bare mulig å oppgi ett intervall. For denne kirkeboka har jeg, som tidligere nevnt beholdt 1822 og 1840 som ytterår i disse feltene. Da vises ytterårene som 1822-1840 her: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives[]=no-a1450-07000000000924&start_year=1822&end_year=1840&text=

 

Merk at når feltene for startår og sluttår er satt til hhv. 1822 og 1840, innebærer det at kirkeboka ikke vil gi treff ved søk etter kilder fra perioden 1860-1870, selv om den nå har fått 1870 inn i tittelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Torbjørn Igelkjøn: Siden du er spesielt interessert i Kinn-kirkebøkene, vil jeg gjøre oppmerksom på at noen av kirkebøkene nettopp har fått nye nummer i arkivkatalogen. Statsarkivet i Bergen har fått avlevert alle kirkebøker fra Kinn, og med full oversikt over kirkebøkene og deres innhold og organisering, ble det nødvendig å nummerere noen av kirkebøkene på nytt for å få til ei mer logisk nummerering.

  • Mini B 2 er nå mini B 6
  • Mini B 3 er nå mini B 11
  • Mini B 4 er nå mini B 7
  • Mini D 1 er nå mini D 7

Se for øvrig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant info. Ein har her tydelegvis valt å nummerere kyrkjebøkene etter listetype framfor kronologi. Vanlegvis er vel dette motsett.

 

Eg legg elles merke til at det berre er ei ministerialbok for Norddal sokn (1998-2013), medan det er klokkarbøker tilbake til 1800-talet. Det skulle vel tyde på at det ligg att nokre ministerialbøker på kyrkjekontoret. For dei andre sokna ser avleveringa ut til å vere meir eller mindre fullstendig. Vil dette seie at planen er å skanne kyrkjebøkene og leggje dei ut utan indeksering, slik at dei kan brukast av kyrkjekontoret?

 

Det er svært gledeleg at Statsarkivet i Bergen omsider er i ferd med å få skikk på arkivkatalogane sine. Eg gler meg også til at dei eldste av dei nye kyrkjebøkene blir skanna og indekserte, slik at desse blir tilgjengelege for folk flest. Dette er det fleire enn meg som har venta på i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg legg elles merke til at det berre er ei ministerialbok for Norddal sokn (1998-2013), medan det er klokkarbøker tilbake til 1800-talet. Det skulle vel tyde på at det ligg att nokre ministerialbøker på kyrkjekontoret. For dei andre sokna ser avleveringa ut til å vere meir eller mindre fullstendig. Vil dette seie at planen er å skanne kyrkjebøkene og leggje dei ut utan indeksering, slik at dei kan brukast av kyrkjekontoret?

 

Jeg kan egentlig ikke svare for verken avlevering eller ordning/katalogisering, men jeg ser at Nordal sokn ble opprettet i 1998 ved utskilling fra Bru sokn (https://no.wikipedia.org/wiki/Nordal_kirke). Da er det rimelig at Nordal sokns første ministerialbok starter i 1998. Mellom 1898 og 1998 oppfatter jeg at Nordal har vært et kapellsokn, og det er ikke helt uvanlig at kapellsokn hadde egne klokkerbøker.

 

Kirkebøkene skal skannes. Når det har skjedd, får vi se hvor vi står med hensyn til tilgjengeliggjøring med/uten indeksering osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.10.2021 den 18.27, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Statsarkivet i Bergen har fått avlevert alle kirkebøker fra Kinn


Det hadde vært fin om de kunne lånt Ministerialboken C03 fra 1917 og oppover for Florø. Da kunne man scannet inn det som burde være tilgjengelig for oss i dag. Informasjonen som blir holdt tilbake er over 100 år gammel så dette burde la seg gjøre.

Hilsen frustrert bruker av kirkebøkene i Kinn.

Mathias Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mathias Beyer skrev:


Det hadde vært fin om de kunne lånt Ministerialboken C03 fra 1917 og oppover for Florø. Da kunne man scannet inn det som burde være tilgjengelig for oss i dag. Informasjonen som blir holdt tilbake er over 100 år gammel så dette burde la seg gjøre.

Hilsen frustrert bruker av kirkebøkene i Kinn.

Mathias Beyer

Statsarkivet i Bergen har nå alle kirkebøkene for Kinn prestegjeld. De er ordnet og klargjort for skanning, og vil bli skannet når vi er kapasitet til det. 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket skrev:

Statsarkivet i Bergen har nå alle kirkebøkene for Kinn prestegjeld. De er ordnet og klargjort for skanning, og vil bli skannet når vi er kapasitet til det. 

Tusen takk for svar og for at det endelig kommer Marianne 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då manglar berre indekseringsverktøyet, så får vi håpe at Arkivverket omsider får orden på dette snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.