Gå til innhold
Arkivverket

Riksarkivets manuskriptsamling - oversikt over Winther-slekter

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I følge et gammelt notat av Tore Vigerust som jeg har kommet over, skal det i Riksarkivets manuskriptsamling ligge et stort Winther-manuskriptet skrevet i mellomkrigstiden.

Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i Arkivportalen på "Winther" og arkivsignaturen til Manuskriptsamlingen (RA/EA-3667): https://arkivportalen.no/search?text=Winther&path=RA%2FEA-3667&optionQuery=RA%2FEA-3667

Det er vel det øverste treffet som er det ettersøkte: https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001163225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Søk i Arkivportalen på "Winther" og arkivsignaturen til Mauskriptsamlingen (RA/EA-3667): https://arkivportalen.no/search?text=Winther&path=RA%2FEA-3667&optionQuery=RA%2FEA-3667

Det er vel det øverste treffet som er det ettersøkte: https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001163225

Flott, takk skal du ha. Det er nok den jeg søker. Hvorfor klarte ikke jeg og søke den opp, jeg fikk bare opp dagboken?

Dette er en annen Wintherslekt enn den jeg for øyeblikket jobber med, og det var det greit å få avklart så slipper jeg og bruke masse tid på å finne ut mer om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cecilie Simon skrev:

Hvorfor klarte ikke jeg og søke den opp, jeg fikk bare opp dagboken?

Om jeg skal kunne svare på det, må du lenke til søket ditt, slik at jeg kan se hvordan du har søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Om jeg skal kunne svare på det, må du lenke til søket ditt, slik at jeg kan se hvordan du har søkt.

Tror bare det er du som er flinkere enn meg, fikk det til nå 🙂

Takk skal du ha for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner kanskje med at du har artikkelen " En adelig æt fra middelalderen.
Slegten Winther paa Eker." av Otto Winther ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Jeg regner kanskje med at du har artikkelen " En adelig æt fra middelalderen.
Slegten Winther paa Eker." av Otto Winther ?

Hei!
Jeg holder på med en artikkel om offisersslekten Winther i Norge, og der mener jeg at jeg har jeg god oversikt. I den forbindelse ble det anbefalt og skrive litt om andre Wintherslekter, og der har jeg, når sant skal sies, langt mindre oversikt. Offisersslekten Winther har svært få krysningspunkter med de andre Wintherslektene, og de få gangene de har "møttes" i kildene, har det ikke vært noe problem å sortere dem fra hverandre. 

Jeg kjenner til flere artikler om andre Wintherslekter, men siden alle mine slektsbøker for øyeblikket er pakket ned i påvente av flytting, er jeg usikker på hvilke artikler jeg har tilgjengelig. Som sagt har ikke disse Winther-slektene ikke vært spesielt aktuelle ifm offisersslekten Winther, så derfor har jeg heller ikke fokusert på andre Winther-slekter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Den artikkelen jeg har omhandler for det meste slekten i Buskerud, men premierløitnant Claus Claussen Winter (1663-1750) og hans etterkommere fram til 1776 står det også en del om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Ok. Den artikkelen jeg har omhandler for det meste slekten i Buskerud, men premierløitnant Claus Claussen Winter (1663-1750) og hans etterkommere fram til 1776 står det også en del om.

Takk, da må jeg få tatt en titt.

Jeg skriver om Lucas Winther, og han har ingen tilknytning til Claus Winther. Men ser nå at jeg uansett bør ha med en avklaring om at disse 2 militærslektene ikke har noe felles opphav.

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Hvem var Winter-slektens stamfar?

Det spørs hvilken Winther-slekt vi snakker om, for det er mange av dem. For Lucas sitt vedkommende var det farfaren Christen Jensen Winther som var stamfaren. Hvorfor han tok navnet Winther er foreløpig ukjent, for han brukte i utgangspunktet et annet slektsnavn, men jeg har en teori (og det er kun en arbeidsteori) om at dette kanskje var farfarens mors slektsnavn, og at Winther ble ansett som "finere" enn det slektsnavnet han i utgangspunktet hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvis du ønsker artikkelen jeg har så kan du sende meg en privat melding så sender jeg den til din epostadresse som pdf-fil

Lenke til kommentar
Del på andre sider