Gå til innhold
Arkivverket

Augustus feil


Solveig F. Krog
 Del

Recommended Posts

Hjelp!

Hva gjør jeg med dette? Jeg skulle lagre ei ferdig transkribert fil, for å sende den til Digitalarkivet, noe jeg har gjort mange ganger. Men så låste programmet Augustus seg og jeg får hverken slettet i krysset, eller reparert ved å trykke på OK knappen. 

Jeg tror ikke jeg skal stoppe maskinen heller. Fila inneholder jo 1400 poster. 

mvh Solveig Krog

Skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får akkurat samme feilmelding som deg. Det later til at feilmeldingen kommer opp for hver bidige post i lista. Jeg måtte tvangsstoppe Augustus da jeg var i ferd med å eksportere ei liste med 2018 døpte. Jeg har også, som deg, eksportert utallige ganger før uten problemer. Håper på en snarlig løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags løsning tenker du på? Er det arkivverket som kan løse det, eller har jeg gjort en feil som programmet ikke klarer å løse eller fortelle om?

mvh solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenkte jeg at det må komme en oppdatering eller forklaring enten fra Arkivverket eller en teknisk ansvarlig for Augustus. Ettersom dette er en feil som er plutselig oppstått for flere brukere, må det være en teknisk årsak som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig og Knut - først går jeg for Solveig

 

Her Gunnar - formell førstehjelper til Augustus - Hjelper om jeg kan. Mitt første problem er at jeg gjerne skulle hatt filen med feil.

1, Kan du eksportere?

2. Kan du sikkerhetskopiere?

3. Du gjør rett når du ikke stopper maskinen. 

4. Kan du finne sikkehetskopien?  Eventuelt send den til meg 'gborvik@online.no'. 

 

Mvh Gunnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut og Solveig

 

Knut har sendt meg sikkerhetsbasen gjennom 'WeTransfer'. Det gikk fint. Nå har jeg ekstrahert 'MINI_Aure_L0902 dp.xml og sendt  den til Knut for godkjenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, G.Borvik skrev:

Knut og Solveig

 

Knut har sendt meg sikkerhetsbasen gjennom 'WeTransfer'. Det gikk fint. Nå har jeg ekstrahert 'MINI_Aure_L0902 dp.xml og sendt  den til Knut for godkjenning. 

Jeg fikk filen og kunne importere den. Men: Dette løser dessverre ingen ting, da det må være en overordnet feil i Augustus. Jeg har Augustus installert på tre forskjellige datamaskiner. Alle har fungert utmerket før, men nå får jeg den feilmeldingen som er nevnt øverst i tråden uansett hvilken datamaskin jeg forsøker og uansett hvilken liste jeg prøver å eksportere. Så her må det være noe feil med selve Augustus på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut

 

Din konklusjon er på tynnt grunnlag.  Gjør følgende:

1. Åpne filen i WordPad. Under forutsetningav at det går - gå videre  til et kopi av filen.

2. i Wordpad les deg fram til slutten av første ekte post - altså slutten av post 1 vedrørende dåpsbarn Peder inkludert </dp_person>
   </dp>
 

3. stryk alt til slutten av siste post d.e.  ...  

</dp>
</kyrre> --- Forutsetter at du nå kan åpne den nye filen i Augustus og at filen viser en post med Peder som dåpsbarn. 

4. Du har nå oppskriften på en rutine som kan hjelpe deg å finne første post med feil koding.  Altså del hovedfilen på midten. Hvis du får feil, del feilsiden igjen osv. 

(5. Hypigste feilårsak er at du har glemt å markere kjønn på en eller flere faddere.)

 

Hvis dette ikke går glatt, kan du ringe meg 51425111.

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, G.Borvik skrev:

Hei Knut

 

Din konklusjon er på tynnt grunnlag.  Gjør følgende:

1. Åpne filen i WordPad. Under forutsetningav at det går - gå videre  til et kopi av filen.

2. i Wordpad les deg fram til slutten av første ekte post - altså slutten av post 1 vedrørende dåpsbarn Peder inkludert </dp_person>
   </dp>
 

3. stryk alt til slutten av siste post d.e.  ...  

</dp>
</kyrre> --- Forutsetter at du nå kan åpne den nye filen i Augustus og at filen viser en post med Peder som dåpsbarn. 

4. Du har nå oppskriften på en rutine som kan hjelpe deg å finne første post med feil koding.  Altså del hovedfilen på midten. Hvis du får feil, del feilsiden igjen osv. 

(5. Hypigste feilårsak er at du har glemt å markere kjønn på en eller flere faddere.)

 

Hvis dette ikke går glatt, kan du ringe meg 51425111.

 

Gunnar

 

Jeg tror du misforstår årsaken til feilmeldingen. Den kommer ikke av feilkoding ved transkribering, og den kommer uansett hvilken liste jeg prøver å eksportere. Jeg har Augustus på tre datamaskiner, med tre ulike sett transkriberinger, og får nå samme feilmelding på alle maskinene. Selv når jeg forsøker å eksportere noen av de hundretalls listene som har vært perfekt eksportert tidligere. Problemet er helt nyoppstått, og gjelder altså flere brukere.

 

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er en programfeil av ett eller annet slag, noe også ordlyden i feilmeldingen tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut

 

Ja, det forandrer sagen. Da anbefaler jeg at  du stryker hele Augustus-programmet med tillegg.  Og reinstaller med den versjonen som ligger på Slekt og Data. Altså ikke bruk en 'install' som du har liggende fra før. 

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig

 

Jeg får ikke hull på selve problemet. Det må få ligge noen dager. Men jeg har laget to brukende løsninger og eksportert til to andre formater. 

Det ene til regnearket Excel og det andre til såkalt Comma Separated Values. Forventer at Digitalarkivet aksepterer begge.

 

Jeg må ta meg av andre ting, før jeg prøver å lage en konklusjon om Augustus. Jeg tror ikke den har fei! Test med en ny fil fra Liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut

 

Til trøst så har jeg fremmet en av feilmeldingene til programmeren. 

 

Et spørsmål:  Har du byttet til Windows 10 i aktuelle tidsrom?

 

Har du forsøkt å eksportere i Excel?

 

Kan du tenke deg å overvinne din overbevisning og lage en Testfil med bare en post som jeg har foreslått.  Jeg har jo ikke noe feileksemplar av din feil.

 

Du postulerer 'altså flere brukere'. Hvor mange kjenner du og hvilke feilmeldinger har disse gitt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig og Knut

 

Det ser ut som årsaken ligger i bruk av Windows.  Fra en tredje bruker får jeg i dag: Gunnar - sitat

Hei!
 
Gode nyheter, jeg har nettopp installert den nye Windows 11 og dermed fungerer eksportfunksjonen i Augustus som tidligere.
Takk for forsøket! sitat slutt
 
Videre at feilen skyldes at operativsystemet (W10) stjeler type 'mdb' ved eksport. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort recap fra meg, har vært opptatt med andre gjøremål. Jeg avinstallerte Augustus på én av maskinene og la det inn på nytt, og fikk da eksportert den ene fila som jeg måtte ta ut i denne omgang. Har ikke brukt Augustus siden. Jeg har brukt Windows 10 siden det ble sluppet. Har ikke hatt problemer før, så det kan vel tenkes at det har vært en oppdatering i det siste som har laget rusk i maskineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette kan løse noe av problemene???

 

I går fikk også jeg bråstopp på eksport av filer (har en ferdig på over 1700 døpte i Horten 1888-1895).

Med referanse til beskrivelsene av problemet, overlot jeg saken til junioravdelingen i familien.

Han kom etterhvert med følgende betraktninger og forslag til løsning:

 

 

Jeg tok en test på nytt hos meg med den filen jeg hentet fra din maskin i går, og jeg får nå også samme feilmelding.
Det ser ut som det virker første gangen etter man har (ny)installert Augustus, men ved forsøk nummer to er det stopp.

Siden det er flere som har fått problemet i det siste, så er det nok en eller annen oppdatering til Windows 10 som har gjort "noe".

At en har installert Windows 11, og at det virker der er ikke noen permanent løsning.
Ikke alle kan, eller ønsker å oppdatere til Windows 11.
Windows 11 er også for det meste en visuell overhaling, og det har ikke skjedd mange tekniske endringer.

Jeg ser at det står følgende i en melding på forumet:
"Videre at feilen skyldes at operativsystemet (W10) stjeler type 'mdb' ved eksport."

Dette gir ingen mening. Mdb er en filendelse for Microsoft Access.
Det eneste Windows kan gjøre er å si hvilket program som skal starte opp som standard hvis man prøver å åpne opp mdb-filer.
Hvis Agustus ikke håndterer at Windows bestemmer dette, så tyder det på at Augustus er programmert på en veldig merkelig måte.

Augustus har heller ikke blitt oppdatert på 7 år, og man kan ikke forvente at et program fortsetter å virke i evigheten uten endringer / fikser.

Mulig løsning - jeg fikk eksporten til å kjøre igjen hos meg ved å sette Augustus til å kjøre i kompatibilitetsmodus:

1.
Avslutt Augustus.
Finn frem til Augustus2.exe / den kjørbare fila.
Hos meg med engelsk Windows ligger det på C:\Program Files (x86)\Augustus2-1-1\Augustus2.exe
På norsk Windows, så ligger den ant. i mappa C:\Programfiler (x86)\Augustus2-1-1\

2.
Høyreklikk på filen, velg properties / egenskaper.

3.
Gå til fanen compatability / kompatibilitet.
Huk av for "Run this program in compatability mode for"
Velg Windows 7 eller 8 i lista.
Klikk OK.
Start Augustus på nytt, og test eksport.

Se vedlagte skjermbilder som samsvarer med de tre stegene.


Med min bakgrunn som utvikler, den merkelige feilmeldingen og punktene over, så vil jeg si at Augustus har stort behov for en overhaling for å fungere både i dag og i fremtiden.

bilde.thumb.png.201c8a78818d6981d70a0d810eef9727.png

 

bilde.thumb.png.414cd1a42af3d2e5637813b615087ee7.png

 

bilde.png.24edb0955301fe3c65e590fdf7c9c65d.png

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne metoden - å sette opp Augustus til å samarbeide med Win 8 løste problemet - iallfall for meg!

 

 

Jon Erik

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er tydelige at det har oppstått problemer i det siste. Får samme feilmelding på egen maskin. Godt at vi har fått en midlertidig løsning på problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.