Gå til innhold
Arkivverket

arbeid på helligdager


Karen-Sofie Mjelva
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg finner ikke stoff som sier noe om arbeidstid og helligdager på 1870-tallet. Man arbeidet mer en 60 timers uke og jeg går utfra at søndag som helligdag gjorde at man ikke arbeidet da. Hva med andre helligdager? I julen 1869 falt 1. juledag på lørdag og 2. juledag på søndag. Ville begge disse to dagene vært "hviledager"? Noen som vet?

mvh

Karen-Sofie Mjelva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel variere ut fra hva slags arbeid du sikter til. Hva tenker du på? Første og andre juledag har vært helligdager tradisjonelt sett, så vidt jeg vet. Julehelgen blir ringt inn kl 17 på julaften, etter det skal arbeid ikke gjøres. Men i bondesamfunnet måtte de jo fore og stelle dyr, sørge for mat til folket, bære ved og vann osv. 

Hvis du tenker lønnet arbeid, var det mange som måtte i sving også helligdager, for eksempel tjenestefolk, kirketjenere, helsepersonell mv. Men jeg vil tro at fabrikker også hadde stengt helligdagene. Så svaret er nok ikke ja eller nei, det kommer an på arbeidet man hadde. 

Her er noe info jeg fant ved et kjapt google-søk.

 

Søndag - helg i Norge 1870 -1970 | Primstaven Bok&Antikvariat

Fabrikktilsynsloven - Norgeshistorie

Jul: En arbeidslivsfortelling - Arbeidslivet.no

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marianne Hella skrev:

Men i bondesamfunnet måtte de jo fore og stelle dyr, sørge for mat til folket, bære ved og vann osv. 

 

Ein kan her leggje til at det ikkje var vanleg å slå på sundagane, men at det var greit å berge tørrhøyet dersom det var venta regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #5:

 

For å sitera ein bonde i Luster som var (er) næraste nabo til Dalekyrkja som etter ein preik på ein varm sommarsunndag med opne kyrkjedører vart tilsnakka av soknepresten om kvifor han ikke hadde vore til kyrkje i staden for å køyra skurtreskaren:  «Det må vel vera betre å sitja på traktoren og tenkja på Gud enn å sitja i kyrkja og tenkja på traktoren...!»

  • Liker 3
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2021 den 22.05, Lars E. Øyane skrev:

Innlegg #5:

 

For å sitera ein bonde i Luster som var (er) næraste nabo til Dalekyrkja som etter ein preik på ein varm sommarsunndag med opne kyrkjedører vart tilsnakka av soknepresten om kvifor han ikke hadde vore til kyrkje i staden for å køyra skurtreskaren:  «Det må vel vera betre å sitja på traktoren og tenkja på Gud enn å sitja i kyrkja og tenkja på traktoren...!»

Hehe, jeg tror den historien er eldre enn traktoren, og ikke bare knytta til Luster 🙂 Har nok hørt den/sett den fra andre deler av landet også.

 

En tilsvarende (når vi er i gang) er den om presten som kom spaserende og stoppet opp for å se på bonden som jobbet på åkeren sin. 

- Ja, her står åkeren tett og fin, her har Vårherre stått bi, sa presten.

Bonden tørket svetten av panna og repliserte:

- Ja, men du skulle sett hvordan det så ut når han holdt på her alene!

  • Liker 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.