Gå til innhold
Arkivverket

Kva betyr slektskap "i 3dje og 3dje led"? Hjelmeland/Haugen i Eid.


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Denne formuleringa kan eg ikkje hugse å ha sett før. Kva betyr det? Sjå øverst på denne sida; det andre paret er berre beslekta i 3.de led. 

Betyr det at dei er i slekt på to måtar?  Eller er det ein skrivefeil?

 

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0036: Norske registre, 1749-1750, s. 686a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20120920661381
 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Denne formuleringa kan eg ikkje hugse å ha sett før. Kva betyr det? Sjå øverst på denne sida; det andre paret er berre beslekta i 3.de led. 

Betyr det at dei er i slekt på to måtar?  Eller er det ein skrivefeil?

 

Med all respekt Aase, dette må du ha sett før ....  eg er heilt sikker på det.

 

Slektskap mellom to vil seie at dei har ein sams ane. Dei har kvar sin avstand (i ledd) til denne anen.  3. ledd eller 3-menning er eit barnebarns barn.

Det andre paret, "slekt i 3de led" er begge barnebarnsbarn etter same person (eller par).

I det første paret er den eine barnebarn (2. ledd) og den andre barnebarns barn (3. ledd). Altså "slekt i 2. og 3. ledd".

 

(På eit tidspunkt har uttrykket "3-menning" endra tyding frå slektskap til ein ane til slektskap til andre med same slektskap til anen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Med all respekt Aase, dette må du ha sett før ....  eg er heilt sikker på det.

 

Slektskap mellom to vil seie at dei har ein sams ane. Dei har kvar sin avstand (i ledd) til denne anen.  3. ledd eller 3-menning er eit barnebarns barn.

Det andre paret, "slekt i 3de led" er begge barnebarnsbarn etter same person (eller par).

I det første paret er den eine barnebarn (2. ledd) og den andre barnebarns barn (3. ledd). Altså "slekt i 2. og 3. ledd".

 

(På eit tidspunkt har uttrykket "3-menning" endra tyding frå slektskap til ein ane til slektskap til andre med same slektskap til anen).

Nei, eg har ikkje sett dette før. Eg har sett fleire gonger at dei er i slekt "i 2. og 3.led" - men aldri i 3. og 3. som her vitterleg står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... eg misoppfatta kva du ikkje hadde sett...;  

Men det er to som er i slekt, så "slekt 3.ledd" er berre ei kortform av "slekt i 3. og 3. ledd",

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

ok... eg misoppfatta kva du ikkje hadde sett...;  

Men det er to som er i slekt, så "slekt 3.ledd" er berre ei kortform av "slekt i 3. og 3. ledd",

Takk for det; om du har sett denne skrivemåten før og kan bekrefte innhaldet, er vel problemet løyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å dy meg i denne sammenhengen, da mest for å legge til en mer generell betraktning om slektsskap. Min mormor og morfar, som var fra samme bygd (Hegra i Stjørdalen), var i slekt. Hvor nært ble ikke sagt, men jeg ble overrasket da jeg fant at det gikk 7 "ledd" ned til mormor og 6 ned til morfar. Dette tar ca 150 år. Men dette visste de!!!! Siden man ofte giftet seg med sambygdinger på landsbygda i tidligere tider, måtte man vel også holde orden på dette, men de gikk neppe til presten for å få sjekket dette i kirkebøkene. I en gren av min bondeslekt skrev man inn (på en takbjelke i en av stuene) alle giftemål og barn bakover i tiden for gårdens eiere! Slektsskap var nok et tema blant folk flest av flere grunner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha oversikt over slekta var vel kanskje mest viktig for å holde orden på hvem som hadde odel - men det var nok mer allment enn "bare" derfor. Jeg har selv sett (men har det dessverre ikke foran meg nå) et notat fra en husmann i Vinje i Telemark (født 1899) hvor han ramser opp slektskapsforholdet mellom to personer - ikke like mange ledd som svareren over beskriver, men 4/5 ledd er nok til at en nybegynner av en slektsforsker gnir seg i hendene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.