Gå til innhold
Arkivverket

Blir stadig logget ut av forumet


Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg logger meg inn med riktig navn og passord.

Kommer inn - men neste gang skal inn på arkivet er jeg ikke innlogget.

Må logge inn på nytt med navn og passord.

 

Kan ikke dette bli husket?

 

mvh finn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en del av Digitalarkivet, men har noe IT-erfaring:

Jo, innloggingen kan "huskes", og det skjer ved bruk av det som heter "cookies". Når du besøker Digitalarkivet, lagres en liten fil (cookie) på din maskin. Denne filen (cookien) finner nettleseren din neste gang du besøker Digitalarkivet, og dermed vet systemet hvem du er og kan automatisk sørge for innloggingen.

 

Pass på at du ikke bruker eller har installert verktøy på din maskin, eller innstillinger i din nettleser som sletter cookies for Digitalarkivet når du lukker nettleser,  eventuelt starter maskinen din på nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

til Digitalarkivet -

 

Jeg bruker Google Chrome -  har vært medlem av arkivet siden 2011.

Går inn på digitalarkivet - omtrent hver gang - logg inn -

jeg gjør så med navn og passord- kommer inn.

 

Går ut av arkivet og neste gang inn-  navnet er borte og må logge inn igjen på nytt.

Tidligere var jeg inne som medlem når gikk inn på arkivet.

Hva kan gjøres? Har prøvd som Jan-Thore, men dessverre hjelper ikke.

 

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at en innstilling i nettleseren din er slått på. Fant dette om Google Chrome:

 

Du kan la nettsteder huske informasjon mens du surfer, og så slette informasjonskapslene automatisk når du lukker Chrome.

  1. Åpne Google Chrome på datamaskinen.
  2. Øverst til høyre klikker du på Mer Mer og så Innstillinger.
  3. Klikk på Informasjonskapsler og andre nettstedsdata under «Personvern og sikkerhet». 
  4. Slå på Slett informasjonskapsler og nettstedsdata når du lukker alle vinduer.
    • Hvis du synkroniserer med Chrome, stoppes synkroniseringen midlertidig når du avslutter nettlesingsøkten i Chrome.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du (evt.) får fjernet at dette skjer automatisk ved utlogging, vil du jo trenge å slette midlertidige internettfiler i ny og ne. 

 

Oppskriften på å gjøre dette i Chrome må dermed modufiseres litt:

 

I Chrome

  1. Åpne Chrome på datamaskinen.
  2. Klikk på Mer Mer øverst til høyre.
  3. Klikk på Flere verktøy etterfulgt av Slett nettlesingsdata.
  4. Velg en tidsperiode øverst. For å slette alt, velg Alle datoer.
  5. Merk av for «Informasjonskapsler og andre nettstedsdata» og «Bufrede bilder og filer».
  6. Klikk på Slett data.

 

Slett da bare bufrede bilder og filer og ikke cookies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du (som jeg) bruker programmet Ccleaner for å rydde, må du dermed ta vekk haken for cookies / informasjonskapsler. Dette kan gjøres for alle nettleserne du har på maskinen som Ccleaner finner og rydder i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en fordel å forstå hva cookies (norsk: informasjonskaplser) er/gjør, og hvem som bruker dem til hva. Cookies er "flerhodete troll".

 

Den "typen" som brukes av Arkivverket/Digitalarkivet brukes for basis funksjonalitet, og disse ønsker du IKKE å slette. Andre "ondsinnede" aktører/bedrifter ønsker å bruke andre cookies til å spore og overvåke hva du driver med på Internett, til forskjellige formål, som regel økonomisk vinning (les: direkte rettet reklame, og det som enda værre er).

 

Hvis en ikke har kunnskap, interesse eller andre motiver til ikke å sette seg inn i dette, kan det være bedre å faktisk bare slette disse cookies/informasjonskapsler etter endt økt (lukking av nettleser). Det gjør du der ifølge Anne-Lises oppskrift. I så fall er du nødt for å logge inn neste gang du går til forumet!

 

Det du da heller kan gjøre, er å legge inn "unntak" (exceptions) for de nettsteder du IKKE vil slette cookies for. Det gjør du samme sted hvor du slår på/av sletting.

Jeg ville der lagt inn nettadressene, som tillatte adresser med cookies:

forum.arkivverket.no
media.digitalarkivet.no

(pluss eventuelt andre nettsteder der du ønsker å logge inn, og/eller "stoler på")

 

På denne måten kvitter du deg med alle andre cookies, midlertidigene internettfiler etc, untatt de du faktisk ønsker å beholde.

(Dette gjelder forøvrig også for tredjeparts-vektøyet Ccleaner som Ann-Lise nevner. Du kan slette masse, men gjøre unntak, altså. Det verktøyet var en gang i tiden et veldig bra verktøy, men ble etter oppkjøp av en annen bedrift omgjort til å spionere på det du gjør. Jeg anbefaler det ikke lenger...)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jan-Thore Solem skrev:

Det verktøyet var en gang i tiden et veldig bra verktøy, men ble etter oppkjøp av en annen bedrift omgjort til å spionere på det du gjør. Jeg anbefaler det ikke lenger...)

 

Er det derfor Ccleaner oppfører seg annerledes nå enn før? Godt å vite, for jeg hadde faktisk begynt å irritere meg over det programmet gjør. (Laster inn siste versjon uten å spørre meg..) Takk. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ccleaner gjør mye rart uten å spørre. Det du nevner der om oppdateringer er et av irritasjonsmomentene som kom etter oppkjøpet av Avast. Avast lager selv et antivirus-program du bør ligge langt unna! Disse verktøyene gjør forsåvidt jobben de skal gjøre, men har blitt stadig mer "påtrengende". Ccleaner begynte i sin tid som "Crap Cleaner", men det var ikke "politisk korrekt". Det gjorde jobben, nemlig å "slanke" maskinen når du ba om det. Etter Avast satte krav til utviklerne om at Ccleaner må kjøre i bakgrunnen (oppdatere seg selv og rapportere hjem) forsvant jo store deler av poenget. Ccleaner har blitt sin egen "crap"!

Jeg ønsker ikke å anbefale noen alternativer, du får heller søke etter "ccleaner alternatives" og prøve selv...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/CCleaner

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dy meg for en liten kommentar. Jeg har alltid logget meg inn og ut ved besøk i arkivet, og jeg gjør det systematisk på alle nettsider/forumer der innlogging kreves. Jeg har også satt nettleseren til automatisk å slette slette bl.a. søkehistorie og alle 'cookies' når den lukkes. Jeg lukker også nettleseren mellom hver type informasjon jeg søker etter. Det er et lite sikkerhetsmoment jeg synes er viktig, at en nettleser - eller at annet program for den saks skyld, ikke står åpen hele tiden, det er mange gærninger der ute på nettet! Det tar jo bare et par sekunder å fylle inn brukernavn og passord.

 

Men, hvis en nettleser står åpen hele tiden, tillater jeg meg å anbefale nettleseren Vivaldi som et minste sikkerhetsnivå. Vivaldi er laget av bl.a. den gamle norske gjengen som sto bak nettleseren Opera. De hverken selger eller gir andre tilgang til informasjon, av den enkle grunn at de - til forskjell fra andre nettlesere, ikke kan se noen som helst om brukeren og hva vedkommende søker på. Ingen andre nettsteder som står åpne, kan lese historie om søk, eller vite hvilke andre nettsteder som er åpne. Den informasjonen er kryptert, og ligger kun på egen maskin, du kan trygt ha 100 faner åpne, hvis du vil. Vivaldi har også endel nyttige funksjoner som ingen annen nettleser har, og er tilgjengelig for Windows, Mac og Linux, som jeg bruker. (jeg er bare veldig fornøyd bruker, ikke ansatt! 😄 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.