Gå til innhold
Arkivverket

Er det mulig å finne igjen Oliver (Ole) Jørgensen Bugjærde i USA


Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut hvor det ble av Ole Jørgensen Bugjærde borte i USA.

Han er født 22.06. 1866 på Bugjerde, Kjørsdalen, Davik.

Han ble døpt Oliver, men brukte navnet Ole Jørgensen Bugjærde da han emigrerte 21.04.1887 fra Bergen.

Skulle gjerne ha funnet ham igjen borte i USA.

På forhånd takk for alle innspill !

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dag Arne Danielsen changed the title to Er det mulig å finne igjen Oliver (Ole) Jørgensen Bugjærde i USA

En søster, Dorthea Marie f. 1860, skal ha utvandret til Nord Dakota i 1914, gift med en Ole Mathias Christensen Oshaug, om det kan være til noe hjelp. Stedet i Nordfjord het forresten Kjølsdalen. 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Tor.

 

Først beklager jeg skrivefeilen, selvsagt heter det Kjølsdalen.

 

Men familien til søsteren Dorthea Marie har jeg full oversikt på!

Ole Mathias Christensen Oshaug (som var min oldemors bror) døde i 1894 og Dorthea Marie giftet seg med enkemannen Kristen Kristensen Humborstad (1848-1914) i Bergen i 1913 og de utvandret til Napoleon i Nord Dakota der han hadde sin farm og familie fra sitt første ekteskap.

Men selv hennes etterkommere i USA kjenner ikke til hvor det ble av hennes bror Oliver.

Jeg har heller ikke funnet Oliver igjen i Norge, i tilfelle han kom tilbake.

De har laget en egen bygdebok for Kjølsdalen, som heller ikke har noe mere om Oliver (Ole ) Jørgensen Bugjærde.

 

Håper på flere tips.

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser i emigrantprotokollen den 21. april 1887 i Bergen, ser vi at det er flere av naboene i Kjølsdalen og nabobygder som dro til Amerika samme dag. Noen av disse endte opp i Canada, så det kan jo være at Ole Iver også dro dit. Nordmenn i Canada arbeidet både for Canadian Pacific ved jernbanen og som telefon- eller skogsarbeidere, mens atter andre tok land og slo seg ned der. Peder K. Humborstad/Leite, bror til Kristen K. Nord  som står oppført i emigrantprotokollen samme dag, var f.eks.  i Canada en periode før han dro hjem. 

Bergen fylke, Emigrantprotokoll nr. 2 (1886-1892), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110223700415

 

 

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2021 den 20.26, Dag Arne Danielsen skrev:

Det kan være  "vår" Oliver Jorgensen som her ankommer New York i 1887.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVPF-GNSG

 

Det er nok neppe "din" mann. For det første så reiste han under navnet Ole Jørgensen Bugjærde og hadde avreise 21.4.1887, ankomsten for denne Oliver var 10. juni 1887. For det andre; hvis du ser skannet original for Oliver så står det vel Torgersen (Torgelsen), og ikke Jorgensen (feiltranskr. hos FS). Han ankom med skipet "Hekla" som reiste fra Oslo, Kr. sand og København.

 

Name: Oliver Torgersen
Gender: Male
Ethnicity/ Nationality: Norwegian
Age: 20
Birth Date: abt 1867
Place of Origin: Norway
Departure Port: Christiania, Norway and Kristiansand, Norway and Copenhagen, Denmark
Destination: USA
Arrival Date: 10 Jun 1887
Arrival Port: New York, New York, USA
Ship Name: Hekla
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor Kvien skrev:

Når man ser i emigrantprotokollen den 21. april 1887 i Bergen, ser vi at det er flere av naboene i Kjølsdalen og nabobygder som dro til Amerika samme dag. Noen av disse endte opp i Canada, så det kan jo være at Ole Iver også dro dit. Nordmenn i Canada arbeidet både for Canadian Pacific ved jernbanen og som telefon- eller skogsarbeidere, mens atter andre tok land og slo seg ned der.

 

Godt poeng!

 

1 time siden, Tor Kvien skrev:

Peder K. Humborstad/Leite, bror til Kristen K. Nord  som står oppført i emigrantprotokollen samme dag, var f.eks.  i Canada en periode før han dro hjem. 

 

Peder K Leite finner vi ankommet med Carthaginian 11.5.1887. Forøvrig flere av de andre som reiste på samme tid er på denne pass. lista. Finner ikke Ole Jørgensen Bugjærde i farta, men det er svært dårlig kvalitet på skannet original.

 

https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-quebec-port-1865-1900/Pages/item.aspx?IdNumber=733053&

Given Name(s):
Peder k
Surname:
LUTE
Age:
41
Ship:
CARTHAGINIAN
Port of Arrival:
Quebec, Quebec
Date of Arrival:
1887/05/11
Year of Arrival:
1887
Microfilm Reel Number:
C-4535
Reference:
RG 76
Item Number:
733053
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom passasjerlisten uten å finne Ole Iver.  Her er en transkribert versjon hvor en må ha god fantasi for å gjenkjenne navn:

https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-quebec-port-1865-1900/Pages/list.aspx?ShipName=carthaginian&ArrivalYear=1887&ArrivalDate=05%2f11&

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte innspill Egil og Tor !

 

Ja jeg har sett av emigrantprotokollen 21. april 1887 i Bergen at flere av naboene til Oliver Jørgensen Bugjærde i Kjølsdalen reiste samtidig med ham.
Og enig med Egil at det nok ikke er Oliver Jorgensen som ankomme New York 10.juni 1887.
Men jeg har ikke prøvd etterlysning på noen av de amerikanske facebook-sidene.

 

Siden etterkommere i USA til søsteren Dorthea Marie ikke kjenner til hvor det ble av hennes bror Oliver, kan det jo kanskje tyde på at han dro til Canada. 

Jeg har gjort flere søk i Canada på både ancestry og familysearch - men uten noe resultat til nå.

 

Jeg tenkte jeg nå skulle gå videre med å se om Oliver er nevnt i skiftene etter hans foreldre Mari Eriksdatter Bugjerde (1823-1874) og Jørgen Jørgensen Bugjerde (1830-1894).  Jeg fant ikke noe skifte etter moren.  Farens skifte må jeg nok fysisk oppsøke Statsarkivet for å få se.

 

Men jeg tar fortatt med takk imot alle tips !
 

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.